Bredare däck...?

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Läste nånstans att däcket inte bör vara bredare än fälgen. Är det verkligen så noga eller kan man bredda på lite. Och hur påverkas köregenskaperna beroende på hur smalt/tjockt däck man har...

Inte bredare än fälgen? Det var nytt, titta på vilken hoj som helst.. däcket Är bredare än fälgen.

Hojar har i sina manualer specifik information om vad som rekommenderas till hojen vad gäller däckdimensioner.

Jo... det står ju i reg beviset oxå. Undra bara om det finns nån fara med att sätta på bredare än vad som är angivet.
Ska köpa nytt bakdäck inom kort men 160/60 ser inte så porrigt ut som man skulle vilja.

Frågan är väl isåfall om du skall KÖRA med hojen eller VISA upp hojen :)

Det är roligare att köra hoj än att stå stilla och visa uppe den. Det tycker iallafall jag :tummenupp

:fyllisar

Vad för fälgdimension har du? Ser du har en ZX-6R och jag har sett många såna med 180 däck, typ alla.

Självklart har man hojjen för att köra och ha kul men jag undrar om man kan ha roligare med ett bredare bakdäck eller förändras köregenskaperna till det sämre? :rolleyes:

Har precis köpt hojjen (min första) :brinnerup det sitter ett nerslitet 170 där bak. Visste bara inte om det var nån fara med att byta dimension men om du säger 180 så kanske det inte är nån dum ide iaf...

Jag hade 180 bak på min hoj när jag köpte den men vid första bytet så fick det bli 170, vilket är originaldimensionen. T o m en nybörjare, som jag var då, kände skillnad i köregenskaperna mellan de olika dimensionerna. Med 170 bak blev hojen mer "lättstyrd".

:)

busz skrev:
Jo... det står ju i reg beviset oxå. Undra bara om det finns nån fara med att sätta på bredare än vad som är angivet.
Ska köpa nytt bakdäck inom kort men 160/60 ser inte så porrigt ut som man skulle vilja.

Min däckskille sa att det är hur lungt som helst att gå upp ett steg.
T.ex. om du nu har 160 som standar så sätt på ett 170.
Men inte större för då kan hojen bete sig skumt hade han för sig och jag litar på han för han kör RR... så han borde veta va han snackar om..

90% av alla sporthojar har ju en 5,5 tums bakfälg och har då är det ju 180-190 däck som är optiomalt så den som har hittat på det där vet nog inte va han pratade om?

Har haft 180 tills nu, men i år blir det nog 195 eller 200 :yoparty

Ingen bankörning för min del :hihi

Hightuned skrev:
Bredast, vilken idiot monterar bredare däck! då svänger det ju sämre? Jag har gått ned från 190 till 180 och det är klart märkbar skillnad!

Vad är nackdelen med för smalt då? Grepp rakt fram?
Vad är optimalt enligt dig? Jag har 150 nu och det käns lite klent. Det går på 170, men 160 ska vara bra... Vad sägs? *lyssnar*

busz skrev:

Det ser inte det minsta porrigt ut. Det ser ut som, där-åker-en-som-vill-vara-porrig. (och det är ju jävligt porrigt med breda däck? :huvet ) Kolla med däcktillverkaren vad de rekomenderar. För breda däck måste ju *vikas in* för att komma på plats. Profilen min käre Watson profiiiiiiiiiilen.

Kay skrev:
Vad är nackdelen med för smalt då? Grepp rakt fram?
Vad är optimalt enligt dig? Jag har 150 nu och det käns lite klent. Det går på 170, men 160 ska vara bra... Vad sägs? *lyssnar*

Hur bred bakfälg har du, förmodligen 4,5"?. Isof kan du utan problem använda ett 170 däck, fast hojen då blir lite stabilare och inte riktigt lika lättsvängd. OBS!!, dett är ganska marginellt och om du inte brukar kasta hojen fram och tillbaka med knäskrap i chickaner så tror inte du blir störd av ett bredare däck(speciellt inte på en FZR 600)?.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park