Däcktryck tube-type däck?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag har köpt en Honda CM400T -81 för lite långsam finåka. Det sitter ett Dunlop K82 fram och det är ett "Tube type" däck.
Jag undrar om man kör med samma tryck i ett sånt som ett vanligt tubeless däck. Det ska vara 28 psi både fram och bak enligt hojens specar (och det är inte däck med slang) men däcket känns mjukt med så lite i och dessutom "vinglar" kanten på det, som om det sitter snett på fälgen, om jag kikar ner på det under färd.
Det sistnämnda kanske bara är att det är dåligt monterat...
 
Jag har köpt en Honda CM400T -81 för lite långsam finåka. Det sitter ett Dunlop K82 fram och det är ett "Tube type" däck.
Jag undrar om man kör med samma tryck i ett sånt som ett vanligt tubeless däck. Det ska vara 28 psi både fram och bak enligt hojens specar (och det är inte däck med slang) men däcket känns mjukt med så lite i och dessutom "vinglar" kanten på det, som om det sitter snett på fälgen, om jag kikar ner på det under färd.
Det sistnämnda kanske bara är att det är dåligt monterat...

Köp nya moderna däck till hojen om du tänker köra med den.
 
Jag har köpt en Honda CM400T -81 för lite långsam finåka. Det sitter ett Dunlop K82 fram och det är ett "Tube type" däck.
Jag undrar om man kör med samma tryck i ett sånt som ett vanligt tubeless däck. Det ska vara 28 psi både fram och bak enligt hojens specar (och det är inte däck med slang) men däcket känns mjukt med så lite i och dessutom "vinglar" kanten på det, som om det sitter snett på fälgen, om jag kikar ner på det under färd.
Det sistnämnda kanske bara är att det är dåligt monterat...


Ja, är det "dåligt monterat" så kommer det att skapa problem för dig under körning. På din beskrivning låter det som om det inte gått ut i klinchen ordentligt tack vare felaktig påläggning.

Men, att däcket "vinglar" kan också innebära att stommen är defekt och att däcket måste kasseras. Eller att cordlagren separerat - och däcket måste kasseras.

Hur gammalt är däcket?
Spontant säger jag "Byt däck!" men det allra minsta du måste göra är att låta någon som förstår däck titta på eländet.

Redan att man lagt slangdäck på ett Comstarhjul tyder på problem.
Sprickor i fälgen som läcker luft? Vad blir nästa steg...? Det kan finnas ärg och oxid inne vid klinchen som dels gör att det inte förbandet tätar och dels att däcket inte vill krypa ut vid montering.

Fixa!
Däck är billiga.
...om man jämför.
 
Redan att man lagt slangdäck på ett Comstarhjul tyder på problem.

De första Comstarhjulen i alla fall på 250 fram till jag vet inte när, kanske 82-83 hade väl slang, vill minnas att detta även nämns i Haynes boken och även att slangen är med på Cmsnl:s sprängskisser . Jag trodde att det var slanglösa däck på min 81:a men det var slang i den och hålen för ventilerna är för små att få dit ventiler för slanglösa däck. Kan det vara då "Reverse Comstar" kommer som dom blir slanglösa? Vet inte om de större hojarna hade slanglöst i Comstarhjulen?

Själv kör jag med några år gamla Dunlop TT100 (kan dom heta K81) på Hondan utan problem. Dessa är väl ett av få däck som finns i original dimensionerna 3.60x19 och 4.10x18 (med reservation för fel om dimensionerna)

Edit:
Kollade Cmsnl CB250N från 81 har Comstar med slang men CB400N och CM400T har Comstar slanglöst. Är ju skit skumt varför man valt slang på 250 men slanglöst på 400.
 
Last edited:
Ser ut som om det är slang original. Iofs -80..
Dock återstår det att kolla "vinglet".
 
Last edited:
Ser ut som om det är slang original. Iofs -80..
Dock återstår det att kolla "vinglet".

Som jag skrev ovan så verkar Comstar finnas med både slang och slanglöst lite beroende på modeller och årsmodeller, 81:ans 250N har slang medans 400N har slanglöst .

Det verkar det som att CM400T har slang både 80 och 81 enligt Cmsnl (måste sett på fel och på 400N då har kollade igår och fick för mig att 81:ans T modeller var slanglös) i alla fall på USA modellerna om det kan skilja mellan olika marknader. Man borde väl även se på fälgen om ventilhålet är för slang eller slanglöst så det är större hål för att få dit en slanglös ventil.

Vingligheten måste ju helt klart kollas upp och byte till nya däck är ju aldrig dåligt om man nu inte lägger på helt fel däck och baklänges.

Lånar tråden lite, jag har ventiler som skruvas som passar i de mindre hålen för "slangventil" på Comstar fälgarna, nån som har koll på hur det är att konvertera till slanglöst? Började aldrig med att försöka konvertera utan satte i slang i däcken som det sätt original. Har läst att det skiljer på kanten där däcket fastnar på fälgen mellan slanglöst och slang, skulle man slippa slang är det ju skönt i alla fall då man lägger om däcken och det är väl något bättre vid en eventuell punktering.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top