Bandagsduglig Yamaha TDR250 -89

En bra bit in i april månad. Hög tid att få ordning på "allt". Det dyker ju upp nya saker hela tiden när man har ett gammalt härke. Bakdämpare är i alla fall på väg, en "M-Shock 2" från Shock Factory i Frankrike. Det är ingen Öhlins eller ens en Wilbers vare sig det kommer till pris eller förmodad kvalitet/funktion, men ligger snäppet ovanför t.ex. Hagon och YSS. Den har i alla fall justering av både kompressions- och returdämpning samt två års garanti.

Passade på att centrera framhjulet ordentligt (fälg från tidig FZR600, 10 mm bredare nav än originalet). Reducering av hemgjord specialdistans på ena sidan och ett par brickor på motsatta sidan. Det här är förstås ingen raketkirurgi men har ändå orsakat en del huvudbry. Enligt den samlade internetexpertisen är många Yamaha-fälgar från en viss period mer eller mindre plug-and-play gällande samtidig centrering av fälg och broms. Här verkar dock bromsskivan hamna något förskjuten relativt oket när fälgen är i mitten. Så pass lite att kolvarna kan kompensera, men ändå. Får mäta kolvutsticket ordentligt vid tillfälle. Hjulet sitter i alla fall mitt i gaffeln nu.

Höger Minkuni TM28SS inför byte till större (230) huvudmunstycke och ny flottörhustätning. Vajerstyrd flatslide-trottel och powerjet. Så vackert.
Förgasare2.jpg

Tanken måste plockas av för åtkomst till det trasiga blinkersrelät. Något jag normalt sett drar mig för eftersom tvåtaktsoljebehållaren också gömmer sig där inne. I och med det åker man på en garanterat grisig luftning av 2T-oljepumpen. Passade därför på att smörja ett gäng annars icke åtkomliga vajrar som går kors och tvärs mellan gasvajerknippet, YPVS-servomotorn och ytterligare en kabelfördelare. Både gasrullens vinkel och avgasportens öppning reglerar pumpen. Jag räknade till tio stycken som har med förgasarna, avgasporten och oljepumpen att göra. Antalet kändes hyggligt imponerande, men en Aprilia RS250-ägande kompis menade på att det förmodligen är likvärdigt på den, eller möjligen ännu värre. Här har vi fyra stycken.
Fyra_vajrar2.jpg
Och här sitter ytterligare sex som är bättre på att smälta in.
Sex_vajrar2.jpg

Svetsade/fullagade diverse kåpdelar med lödkolv. Håller förvånansvärt bra. Armering i form av häftklammer där det behövdes extra förstärkning. Toppkåpan och framskärmen är dock lite av hopplösa fall ur ett estetiskt perspektiv. Men det kan väl kallas patina, antar jag. Helt i linje med hur många exemplar faktiskt såg ut när det begav sig. ;)
Framskärm2.jpgToppkåpa2.jpg

På 90-talet fick man klistermärken med Performance Bikes Magazine. Står sig budskapen än idag? Kan kanske användas för att täcka de värsta blessyrerna.

PB.jpg
 
En bra bit in i april månad. Hög tid att få ordning på "allt". Det dyker ju upp nya saker hela tiden när man har ett gammalt härke. Bakdämpare är i alla fall på väg, en "M-Shock 2" från Shock Factory i Frankrike. Det är ingen Öhlins eller ens en Wilbers vare sig det kommer till pris eller förmodad kvalitet/funktion, men ligger snäppet ovanför t.ex. Hagon och YSS. Den har i alla fall justering av både kompressions- och returdämpning samt två års garanti.

Passade på att centrera framhjulet ordentligt (fälg från tidig FZR600, 10 mm bredare nav än originalet). Reducering av hemgjord specialdistans på ena sidan och ett par brickor på motsatta sidan. Det här är förstås ingen raketkirurgi men har ändå orsakat en del huvudbry. Enligt den samlade internetexpertisen är många Yamaha-fälgar från en viss period mer eller mindre plug-and-play gällande samtidig centrering av fälg och broms. Här verkar dock bromsskivan hamna något förskjuten relativt oket när fälgen är i mitten. Så pass lite att kolvarna kan kompensera, men ändå. Får mäta kolvutsticket ordentligt vid tillfälle. Hjulet sitter i alla fall mitt i gaffeln nu.

Höger Minkuni TM28SS inför byte till större (230) huvudmunstycke och ny flottörhustätning. Vajerstyrd flatslide-trottel och powerjet. Så vackert.
View attachment 513505

Tanken måste plockas av för åtkomst till det trasiga blinkersrelät. Något jag normalt sett drar mig för eftersom tvåtaktsoljebehållaren också gömmer sig där inne. I och med det åker man på en garanterat grisig luftning av 2T-oljepumpen. Passade därför på att smörja ett gäng annars icke åtkomliga vajrar som går kors och tvärs mellan gasvajerknippet, YPVS-servomotorn och ytterligare en kabelfördelare. Både gasrullens vinkel och avgasportens öppning reglerar pumpen. Jag räknade till tio stycken som har med förgasarna, avgasporten och oljepumpen att göra. Antalet kändes hyggligt imponerande, men en Aprilia RS250-ägande kompis menade på att det förmodligen är likvärdigt på den, eller möjligen ännu värre. Här har vi fyra stycken.
View attachment 513506
Och här sitter ytterligare sex som är bättre på att smälta in.
View attachment 513507

Svetsade/fullagade diverse kåpdelar med lödkolv. Håller förvånansvärt bra. Armering i form av häftklammer där det behövdes extra förstärkning. Toppkåpan och framskärmen är dock lite av hopplösa fall ur ett estetiskt perspektiv. Men det kan väl kallas patina, antar jag. Helt i linje med hur många exemplar faktiskt såg ut när det begav sig. ;)
View attachment 513508View attachment 513509

På 90-talet fick man klistermärken med Performance Bikes Magazine. Står sig budskapen än idag? Kan kanske användas för att täcka de värsta blessyrerna.

View attachment 513510
Den här har jag på en av mina 2T. Från 90-talet som du säger1745009212376.png
 
Shocking news! Det tog 12 dagar inklusive påskhelgen att få dämparen tillverkad och transporterad hit från la France. Helt okej.

Körde en kortare runda med leveransinställningarna, 24 av 48 klick på både komp och retur, men kunde i alla fall konstatera att saker och ting kändes bättre än tidigare. Totalt sett något kortare än originalet, vilket gör hojen lite lägre bak. Något som förstås går att justera via kortare "hundben" ifall det behövs. Eller fjäderförspänningen, möjligen. Förmodligen bara av godo eftersom det mindre 17-tumsframhjulet med lägre däck verkligen ställde hojen på näsan och gjorde den nästan löjligt snabbstyrd. Markfrigången har hittills inte varit ett problem ändå (ja, jag är väl helt enkelt bara för långsam och för feg). Hur som helst verkar allting vara i någon sorts ordning inför körning på Sturup den 4/5.

shocks.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top