Blåflagg på Anderstorp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Jag såg inte en enda blåflagg varken under den tiden jag körde på Lördagen under kval, eller under Söndagen för något av de race jag tittade på.
Detta är något som måste pålysas till funktionärer att använda. Jag såg ett gäng situationer som skulle kunnat blivit mycket bättre av att förare vet om när de blir varvade.

Bikerbitch skrev:
2132583 Hehe, jag såg blåflagg. En gång iallafall :-)
Vem varvade du? :)

Jag visste inte ens blåflagg fanns. Flaggar man en förare för att göra den uppmärksam på att den ska ska bli varvad?

HanneZ skrev:
2132593 Vem varvade du? :)

Jag visste inte ens blåflagg fanns. Flaggar man en förare för att göra den uppmärksam på att den ska ska bli varvad?

Vad snäll du är Hannez, dessvärre blev jag varvad. Måste varit han som vann :näsblod Jag vet att Pär Karlsson körde om, men då såg jag ingen blåflagg.

Ja, jag ska vara beredd på att det kommer en snabbare förare och hålla mitt spår typ

Nja inte helt otippat så jag jävlades egentligen, jag råkade se varvtiderna på mylaps :)

Jag får passa på o va kaxig nu innan jag själv står där och blir omkörd av alla. :hihi

HanneZ skrev:
2132613 Nja inte helt otippat så jag jävlades egentligen, jag råkade se varvtiderna på mylaps :)

Jag får passa på o va kaxig nu innan jag själv står där och blir omkörd av alla. :hihi

Hey, jag kom i mål iallafall. 1 poäng :yoparty

Swedie skrev:
2132576 Jag såg inte en enda blåflagg varken under den tiden jag körde på Lördagen under kval, eller under Söndagen för något av de race jag tittade på.
Detta är något som måste pålysas till funktionärer att använda. Jag såg ett gäng situationer som skulle kunnat blivit mycket bättre av att förare vet om när de blir varvade.
blåflagg under kval???

ja kval kanske inte är ett krav (dock ibland önskar man att den används), men iaf var den inte använd ofta. jag såg den inte alls någon gång.

Swedie skrev:
2132576 Jag såg inte en enda blåflagg varken under den tiden jag körde på Lördagen under kval, eller under Söndagen för något av de race jag tittade på.

Det var flera förare jag kom ifatt som fick blåflagg..... hehe :hihi

ja nä jag såg det både när jag stod där o tittade (125r, 250r och nsb) och jag såg inte en enda blåflagg... sen även på TV-sändningen syntes inga heller.

Jag såg den några gånger under NSB, i ingången till karusellen.
Det är dock en bra sak att ta upp...
Även om jag förstår att det blir rörigt att hålla koll på vem som kör vilket varv på slutet.

Tyckte även att dom hårda orden på förarmötet om vita linjen & Gulflagg, inte respekterades. Det var flera omkörningar under gulflagg.
När vi pratade med flaggvakten om det, bad han oss lägga in en protest.

Visst har han rätt, men det känns fel.
Ska inte det vara flaggvaktens (otacksamma) uppgift att hålla koll på?

//
Benny

Swedie skrev:
2132857 ja nä jag såg det både när jag stod där o tittade (125r, 250r och nsb) och jag såg inte en enda blåflagg... sen även på TV-sändningen syntes inga heller.

Swedie skrev:
Om du inte ser någon blåflagg så kör du iaf inte för sakta. :tungan

Under R1000 viftades det frenetiskt med blåflagg, både i opelkurvan och karusellen. På kval använder man sällan blåflagg.

Jag var inte på Anderstorp så jag kan inte uttala mig om vad som skedde där men lite allmänna synpunkter har jag efter att ha jobbat som flaggvakt och efter att ha studerat andra på Le Mans för två veckor sedan.

Blåflagg ska ut när en snabbare förare kommer ikapp en långsammare (oftast varvning). Det kan dock vara mycket svårt att avgöra om det är en varvning eller en vanlig raceomkörning. På Le Mans blåflaggade de så fort det kom hojjar i klunga och det är ju inte just mot den som då tror sig bli varvad.

Flaggvakterna ansvarar för sträckan efter stationen men måste för personlig säkerhet hålla koll på inkommande fordon. Tyvärr är ögon i nacken inte standardutrustning för flaggvakter. För att göra det ännu svårare för flaggvakten är det oftast bara en person som flaggar och resten vid stationen jobbar med det som förorsakade gulflaggningen. Prioriteringen är att få banan klar och förare i säkerhet.

KjellF

Swedie skrev:
2132857 ja nä jag såg det både när jag stod där o tittade (125r, 250r och nsb) och jag såg inte en enda blåflagg... sen även på TV-sändningen syntes inga heller.

All eloge till fuktionärerna såklart som verkligen var på allerten under regnracen med många snabba ingripanden osv.. Men jag tänkte likaså på frånvaron av blåflagg då jag o kompisen oxå stod på kullen ovanför Hansen kurvan o med bra blick åt flera håll..Kollade oxå på SportExpressen i går o framför allt i 250r o nsb var det flera gånger täten kom ikapp o fick vad jag kunde se problem med att ta sig förbi. Jobbigt likaså för förarna som blir varvade som ju såklart kör på som vanligt i sina idealspår.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back