Biltemas olja?

Ibland äter jag köttbullar.

Jag vet, lite väl långsökt men jag försökte mig på olika blandningar av oljor, tillsatser, sedan kom någon in på Bregott och då blev jag tvungen att hitta på ett ”eget” recept. Ber om ursäkt för det.

Var och inhandlade en Biltema Racing MC-olja idag inför årets byte.
Gjorde det lite just pga den här tråden 😁

Förra året blev det Putoline delsyntet från Thansen som även hade oljefilter så drar väl förbi dem och fixar det hos dem.

Polo Motorrad & Sportswear i Tyskland är som Biltema fast för motorcyklister som också säljer sin "egna" olja under private label. Polos olja heter Racing Dynamic och buteljeras av Fuchs, men det är inte någon av deras existerande oljor som buteljeras då informationen på databladen inte matchar, utan det handlar om en egen blandning som enligt Motorrads oljetest från 2013 inte hade den bästa basoljan men dock ett välbalanserat tillsatspaket. Oljan kom på plats 9 av 14. Ungefär där tror jag också att Biltemas olja skulle lägga sig i ett test. Vinnare blev Castrol Power 1 Racing (heter numera Power 1 Ultimate).

Jag ser ingen anledning att köpa Biltemas olja när Castrol endast kostar 30 kr mer per liter.

Om specen inte liknar nåt hos Fuchs så tror jag inte det är Fuchs olja. Dom har säkert fler/annan leverantörer än Fuchs i så fall.

Hur utfördes de testet då?

Polo Motorrad & Sportswear i Tyskland är som Biltema fast för motorcyklister som också säljer sin "egna" olja under private label. Polos olja heter Racing Dynamic och buteljeras av Fuchs, men det är inte någon av deras existerande oljor som buteljeras då informationen på databladen inte matchar, utan det handlar om en egen blandning som enligt Motorrads oljetest från 2013 inte hade den bästa basoljan men dock ett välbalanserat tillsatspaket. Oljan kom på plats 9 av 14. Ungefär där tror jag också att Biltemas olja skulle lägga sig i ett test. Vinnare blev Castrol Power 1 Racing (heter numera Power 1 Ultimate).

Jag ser ingen anledning att köpa Biltemas olja när Castrol endast kostar 30 kr mer per liter.
Äntligen tillbaka!
Nu kör vi!

VAR kostar Castrol 30kr mer? Och nu köpte jag Biltemas lite för att fira den här tråden.

20-litersdunk är ju trevligt, men blir det ens så billigt utan egenimport? Sen ska man ha plats för den också...

Jag hade då inte haft min olja på 5 minuter som jag fick igår iaf.

Jag bryr mig måttligt om några skriverier från press som ägs och styrs av företagen.

Precis som med SVT/TV4 och politikerna i det här landet.

Last edited:
Enligt deras egna datablad så är det Fuchs som är deras leverantör, det framgår också av oljetestet jag syftade på.

Databladet hittar du genom att klicka på denna länken och sedan på "Downloads" och sedan på "5734781_Safety Data Sheet".

Screenshot-2025-11-27-17-51-42-846.jpg

Oljetestet kan du läsa här.

Oljemagasinet säljer 4 liter Castrol Power 1 4T 10W-40 för 449 kr.
Helsyntet?
Och så är de så snåla att de inte står för frakten. Vipps 99kr dyrare.

Har handlat av dem också tidigare. Slås inte av priserna.

69 kr kostar frakten. Vad kostar det inte i bränsle- och värdeminskning att ta bilen till och från Biltema och köpa olja där?

Låt oss säga att din hoj behöver 4 liter olja och att du byter olja innan du ställer undan hojen för säsongen samt byter olja när säsongen börjar nästa år. Då gör du två byten per säsong. Hos Biltema betalar du 658 kr för 8 liter exkl eventuell kostnad för hur du tar dig till och från butiken. Castrol kostar dig 967 kr inkl frakt. Det handlar om en merkostnad på ynka 309 kr per år för att hälla i en testvinnande olja i din motorcykel i stället för en du-vet-inte-vad-olja.

Har nu länkat till rätt olja (helsyntet).

Varför ska han byta oljan den har stått undanställd med till våren?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!