Mycket diskussion om olika oljor. Vi bör komma ihåg att mc-olja, oavsett tillverkare eller distributör, måste förutom viskositetsangivelsen hålla sig till två faktorer. 1) "MA2" för våtkoppling, och 2) notera "API S (L, M samt N) för moderna oljor, vilket står för tillsatser för värmetolerans osv. Uppfylls dessa så är det duglig mc-olja. Alla tveksamheter är vidskepelse och nervöst skrock som kommit via elaka anekdoter från 'troll'.
Jag har undersökt flera oljor nu från olika tillverkare, och en typisk mc-olja antänds vid 200 *C, ingen "bra olja" eller "sämre olja" skiljer sig här. Så länge oljan håller det den lovar på förpackningen så mår motorn bra. Är man sedan vidskeplig så skapar man sina demoner ändå.
Vi ska vrida och vända på det här lite till tycker jag. Och nu vill jag pigga upp ämnet med en parallel ur ett liknande perspektiv; vad vi brer mackorna med, och varför.
Häromdagen fick jag ett sms av min tjej, hon ville att jag skulle handla på vägen hem; ost, Hönökaka, och Lätta - "Lätta ... varför?" Jag har alltid hört dåliga saker om Lätta, själv använder jag Bregott. Fick tipps av en kollega att Becel är bäst, i alla fall nyttigast. Men jag tycker ju att Bregott smakar bäst, är det inte bäst då? Helst vill jag ha vanligt smör, då aningens upptinat så det går att bre lättare. Men i vardagsstressen nöjer jag mig med Bregott.
Vad ser vi i affären då? Lätta, Bregott, Becel, Flora, .. m fl. Vilket av dessa är bäst för mig och min macka? Och varför? .. och tillsatser, normalsaltat, osaltat, extrasaltat? Vad vet vi med säkerhet om allt 'smörj' där ute som företagen vill att vi ska köpa.
Vill bara säga att jag fick Hönökaka med ost och Lätta till frukost imorse. Det smakade gudomligt till kaffet, och jag mår inte sämre för att det var Lätta på istället för något annat.
View attachment 522770
* notera att dessa smörjmedel finns med olika smak och tillsatser. Fråga din doktor om vilken som är bäst för din motor .. eller jag menar din mage. Kom ihåg att fel smör kan påverka din motor .. eller jag menar din mage negativt, och på sikt förstöra din motor.. jag menar din mage.