TomK
hela världen är min rejsingbana
Du med...Happ.
Kom ut från jobbet - bilen helt död.
Verkar nästan som att batteriet är torsk, orkar inte riktigt låsa upp, tar inte emot nyckeln (volvo har ju en såndär makapär som suger in nyckeln med en liten motor när man petar dit den).
Aldrig haft problem med batteriet innan, och ingenting "påglömt" som förklarar varför det skulle dragit ur på en arbetsdag.
Som tur var kunde jag stjäla sambons bil och hämta ut ungen från dagis sådär inom tid, men.
Hade bilen i kallgaraget under helgen, och är halvt rädd att det är möss i elen efter det, men underligt att de snålåkt till jobbet innan.
Sablar ...
Min BMW har stått tre veckor i väntan på att jag ska ha tid att meka färdigt bromsarna fram och kolla om oljud kan vara ett lager (skitgöra). Låst förstås. Skulle iväg igår med annan bil och behövde bara ett verktyg som låg i BMW:n. Trycker på fjärren och inget händer, hämtar den andra men lika död där. Ingen respons med nödöppning vid bakluckan. Dött batteri. Låskistan på förardörren är den enda, men har varit trasig i tre år och väntar på att jag ska orka fixa.
Men dragkrok finns och jag strömsätter uttaget på pinne 9 (jord = 3) bak och kan då öppna. Lyfter ur batteriet och konstaterar att det är på 4,72V !!. Så det är troligen bortom all räddning vad gäller att ha som startbatteri. Det är mindre än två år gammalt så garanti gäller (Biltema = 4 år). Men var fan lade jag kvittot? Andra kvitton ligger i handskfack på mina bilar, men icke här. Kanske det går att få Biltema att kolla köp från det datumet och se serienr på batteriet? Värt ett försök om jag inte hittar kvittot.
Surt som fan och jag vet inte varför det djupurladdat på den tiden, det brukar klara sig många veckor utan att gå ner under 11-12V. Fan...