Bilrelaterade diskussioner

Jo, inget ont om Kia. Är väl bland de bästa man köpa. Kom bara att tänka på en kollega till mig som köpte en flång ny Sorrento + 600k och privatleasar en Ceed, plötsligt har man 2 högst normala bilar som tangerar miljonen. Och folk tror att min 8 år gamla Cayman är dyr...

Din 8 år gamla VAG SUV är dyr, dessutom är det inte TVÅ bilar

Jag är förvånad över att vissa bilar kommer ut på vägarna alls!?! :rolleyes:
Typ en VW Jetta, Fiat Multipla, Hyundai Atos och Renault Twingo är dom jag kommer på nu.
Sen ofta i färger som senapsgul eller bajsbrun.

Vem faan beställde och köpte dom nya? :va :3freak

(Och då har jag ändå en Citroen C1... :rodnar )

Din 8 år gamla VAG SUV är dyr, dessutom är det inte TVÅ bilar
Tror att du tänker på Cayenne... Min poäng är som jag tror gick fram hos de flesta iaf. Folk undrar hur jag har råd att köra en 8 gammal Porsche Cayman (personbil) när de själva har bilar som är både dyrare i inköp och sannolikt ännu dyrare med värdeminskning. Sen fattar jag såklart att folk behöver en familjebil men det är en annan historia.

Tror att du tänker på Cayenne... Min poäng är som jag tror gick fram hos de flesta iaf. Folk undrar hur jag har råd att köra en 8 gammal Porsche Cayman (personbil) när de själva har bilar som är både dyrare i inköp och sannolikt ännu dyrare med värdeminskning. Sen fattar jag såklart att folk behöver en familjebil men det är en annan historia.
Definitionsfråga. Jag tänker att norr om 30tkr är en väldigt dyr bil.

Egentligen så är allt som är belånat för dyrt. Tyvärr så har ju muppars vilja att teckna bolån totalt förstört bostadsmarknaden, och fordonsmarknaden är bra nära den med, men där finns åtminstone tillstymmelse till värdeminskning kvar.

Definitionsfråga. Jag tänker att norr om 30tkr är en väldigt dyr bil.

Egentligen så är allt som är belånat för dyrt. Tyvärr aå har ju muppars vilja att teckna bolån totalt förstört bostadsmarknaden, och fordonsmarknaden är bra nära den med, men där finns åtminstone tillstymmelse till värdeminskning kvar.
Helt enig, men det är ju inte det jag hävdar att jag kör en billig bil:) Kanske bara inte så dyr som folk verkar tro.

Apropå att sätta pengar på bil.
Nu när det har kommit lite snö så vill det till att man blir sen till jobbet var och varannan dag. Det går 60 på 90-väg, och längst fram i kön är nästan oundvikligen en SUV från de senaste 5 åren.
Jag tänker, OM man har råd att lägga över en halv mille på en bruksbil, då har man väl ändå råd att stanna hemma?
:va
Du pratar om Åland. Där alla (nästan) kör efterblivet långsamt. Ålänningar kör 80 på nittioväg och turistande svennar i 65 för de vet inte hur man kör på en väg som är vit.

Eller att köpa riktiga dubbdäck?

Men sen kan ju du starta tidigare också.
Jag tittade på morgonens snökaos-rapporter, på ingen av bilderna var det mer snö än att jag har kört till jobbet i betydligt värre, visst, man kanske inte kan hålla skyltad hastighet överallt, men man tar sig dit man ska om man anpassar hastigheten efter underlaget.

Om man normalt åker till jobbet i sådan tid att man hinner ta en kaffe innan man börjar, då kanske man kommer i tid ändå även om man måste dra ner snitthastigheten en dag då det är besvärligt
Håller helt med dig, vidare så ökar man även chansen att komma till punkt B genom att hålla avståndet till framförvarande fordon oavsett hastighet och blåsa om där det medges utan fara för mottrafikanter.

Jag kör just nu en semimodern bil ibland, en Suzuki.
Jag har länge irriterat mig på att "filbytesblinken" alltså när man bara duttar till spaken, bara blinkar tre gånger.
Idag hade jag lite tid att döda medans jag satt i bilen, så jag läste instruktionsboken för att fördriva tiden, tydligen så går det att programmera om till fyra blinkningar, men då står det "uppsök suzukiverkstad"
En massa andra saker går också att programera om, dörrlåsningar och belysning och annat, men det står samma sak där.
Den automatiska belysningen slår nu bara på om det är mörkt ute, och det skulle gå att ställa om till alltid när motorn är igång (halvljus (med baklysen) även på dagen ni vet)

Det känns instinktivt som att det är något dom gör med en OBD läsare, men vad är chansen att man kan göra det med en universal dongel från ebay?
Behöver man någon speciell mjukvara som är svår/dyr att få tag på

Det är ingenting viktigt, men är det lätt fixat så köper jag en dongel och gör det själv, för någon Suzukiverkstad finns inte längre i staden och jag skulle ändå inte vilja betala vad dom kräver för att ändra det

4 blink är ju Autobahnblink, borde vara standard, men jappsen tycker väl annorlunda.

Köpte en 2023 V90 laddhybrid. Leverans nästa vecka.
Det är svårt att komma ur volvoträsket inser jag. Orsaken är huvudsakligen att vi har en jäkligt bra volvoverkstad som sköter om våra bilar till rimlig kostnad.
Det är skönt att någon annan har tagit första smällen med värdeminskningen, ca 50% borta från nypriset.

Så var vi här igen och pysslade (MINI med PSA-diesel)... Byte av packningar hade gått bra, men en spridare läckte diesel i en gänga trots att den var så hårt åtskruvad som det gick. Något korroderad. De nya packningarna hade hållt tätt i botten, men när jag ändå höll på så bytte jag nu ut pinnar och muttrar för att kunna dra med korrekt moment (de gamla var sträckta till max och fjädrade inte alls). Man ska ju dra med 4Nm först och sedan dra till med 8Nm och vinkel på det, men fortfarande inte alls hårt.

Ryckningarna i motorn kom ju tillbaka förstås, men nu var det bara en spridare med läckage och som dessutom blev väldigt sotig i munstycket (misständningar?). Så en ny spridare beställt och så får vi se om det räcker med den. Loggning av bränsletryck gav inget som visade på fel och när spridarna jobbar som de ska, så ligger de alla inom korrekta värden, så min gissning är att det är läckagen som ställt till det.

Sen finns det en liten oro för kolvringar och cylinderlopp som kan bli problem på dessa maskiner om det blivit för mycket kox på ringarna och de slutat fjädra - det leder till trasiga och läckande cylindrar. Men det är mest förekommande på bilar som servats dåligt och med för långa oljeintervall och det finns inget som indikerar det på denna, inte heller överdrivet med olja i insuget till turbon, så någon direkt blow-by ser jag inga tecken på (dock utan att kolla kompression). Oljenivån minskar inte och jag kör på lite högre viskositet och gjorde oljebyte direkt vid köp och såg inget tokigt i gamla oljan heller.

psa_mini.jpg

Så var vi här igen och pysslade (MINI med PSA-diesel)... Byte av packningar hade gått bra, men en spridare läckte diesel i en gänga trots att den var så hårt åtskruvad som det gick. Något korroderad. De nya packningarna hade hållt tätt i botten, men när jag ändå höll på så bytte jag nu ut pinnar och muttrar för att kunna dra med korrekt moment (de gamla var sträckta till max och fjädrade inte alls). Man ska ju dra med 4Nm först och sedan dra till med 8Nm och vinkel på det, men fortfarande inte alls hårt.

Ryckningarna i motorn kom ju tillbaka förstås, men nu var det bara en spridare med läckage och som dessutom blev väldigt sotig i munstycket (misständningar?). Så en ny spridare beställt och så får vi se om det räcker med den. Loggning av bränsletryck gav inget som visade på fel och när spridarna jobbar som de ska, så ligger de alla inom korrekta värden, så min gissning är att det är läckagen som ställt till det.

Sen finns det en liten oro för kolvringar och cylinderlopp som kan bli problem på dessa maskiner om det blivit för mycket kox på ringarna och de slutat fjädra - det leder till trasiga och läckande cylindrar. Men det är mest förekommande på bilar som servats dåligt och med för långa oljeintervall och det finns inget som indikerar det på denna, inte heller överdrivet med olja i insuget till turbon, så någon direkt blow-by ser jag inga tecken på (dock utan att kolla kompression). Oljenivån minskar inte och jag kör på lite högre viskositet och gjorde oljebyte direkt vid köp och såg inget tokigt i gamla oljan heller.

View attachment 523262
Den kluriga mekanikern/elektrikern som fixar våra bilar på jobbet har dåliga erfarenheter av att byta en spridare, brukar inte dröja länge innan det blir fel på en annan. Men de har ju blivit så sjukt dyra så jag förstår att du bara byter en.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!