Bilrelaterade diskussioner

Har en V40CC D2 från 2016 med automatlåda som rullat snart 24000 mil.
Tycker den börjat bli seg i växlarna och tänkte att en oljebyte vore kanske att rekommendera.
Efter ha talat med supporten på Volvo Cars så säger de att jag ska ha följande olja i min bil:
Art nr 31256774 (1 lit) / 31256775 (4 lit) och att det går åt 6 lit olja vid ett byte.
Känns väldigt märkligt då denna sidan:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... c60a4/?%20
säger att beroende på växellåda så går det åt antingen 6.8 eller 7.5 lit olja och inte 6 liter...??
Nästa huvudbry är vilken olja man då ska ha om man som jag inte är jättesugen på att betala 300 kr/lit hos Volvo.

Har läst spaltkilometer på nätet men blir inte klok på vilken olja jag ska köpa (eller mängd!).
På Volvo-forumet ”jagrullar” pratas det om Ravenol ATF T-WS som ett alternativ och enligt www.ato24.de så ska min bil ha den oljan - om nu deras sida är tillförlitlig och deras sökverktyg är att lita på.

Då jag förstått att forumet innehåller mkt kunskap och en hel det mekaniker faktiskt huserar här så vädjar jag till er - vilken olja ska inhandlas samt vilken kvantitet?

Tackar ödmjukast på förhand!

Har en V40CC D2 från 2016 med automatlåda som rullat snart 24000 mil.
Tycker den börjat bli seg i växlarna och tänkte att en oljebyte vore kanske att rekommendera.
Efter ha talat med supporten på Volvo Cars så säger de att jag ska ha följande olja i min bil:
Art nr 31256774 (1 lit) / 31256775 (4 lit) och att det går åt 6 lit olja vid ett byte.
Känns väldigt märkligt då denna sidan:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... c60a4/?%20
säger att beroende på växellåda så går det åt antingen 6.8 eller 7.5 lit olja och inte 6 liter...??
Nästa huvudbry är vilken olja man då ska ha om man som jag inte är jättesugen på att betala 300 kr/lit hos Volvo.

Har läst spaltkilometer på nätet men blir inte klok på vilken olja jag ska köpa (eller mängd!).
På Volvo-forumet ”jagrullar” pratas det om Ravenol ATF T-WS som ett alternativ och enligt www.ato24.de så ska min bil ha den oljan - om nu deras sida är tillförlitlig och deras sökverktyg är att lita på.

Då jag förstått att forumet innehåller mkt kunskap och en hel det mekaniker faktiskt huserar här så vädjar jag till er - vilken olja ska inhandlas samt vilken kvantitet?

Tackar ödmjukast på förhand!

Jag vet inte om det hjälper, men prova att mata in regnr på Motonet.se och se vad dom rekomenderar

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back