Bilrelaterade diskussioner

Har en V40CC D2 från 2016 med automatlåda som rullat snart 24000 mil.
Tycker den börjat bli seg i växlarna och tänkte att en oljebyte vore kanske att rekommendera.
Efter ha talat med supporten på Volvo Cars så säger de att jag ska ha följande olja i min bil:
Art nr 31256774 (1 lit) / 31256775 (4 lit) och att det går åt 6 lit olja vid ett byte.
Känns väldigt märkligt då denna sidan:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... c60a4/?%20
säger att beroende på växellåda så går det åt antingen 6.8 eller 7.5 lit olja och inte 6 liter...??
Nästa huvudbry är vilken olja man då ska ha om man som jag inte är jättesugen på att betala 300 kr/lit hos Volvo.

Har läst spaltkilometer på nätet men blir inte klok på vilken olja jag ska köpa (eller mängd!).
På Volvo-forumet ”jagrullar” pratas det om Ravenol ATF T-WS som ett alternativ och enligt www.ato24.de så ska min bil ha den oljan - om nu deras sida är tillförlitlig och deras sökverktyg är att lita på.

Då jag förstått att forumet innehåller mkt kunskap och en hel det mekaniker faktiskt huserar här så vädjar jag till er - vilken olja ska inhandlas samt vilken kvantitet?

Tackar ödmjukast på förhand!

Tycker den börjat bli seg i växlarna och tänkte att en oljebyte vore kanske att rekommendera.
Efter ha talat med supporten på Volvo Cars så säger de att jag ska ha följande olja i min bil:
Art nr 31256774 (1 lit) / 31256775 (4 lit) och att det går åt 6 lit olja vid ett byte.
säger att beroende på växellåda så går det åt antingen 6.8 eller 7.5 lit olja och inte 6 liter...??
Nästa huvudbry är vilken olja man då ska ha om man som jag inte är jättesugen på att betala 300 kr/lit hos Volvo.

Har läst spaltkilometer på nätet men blir inte klok på vilken olja jag ska köpa (eller mängd!).
På Volvo-forumet ”jagrullar” pratas det om Ravenol ATF T-WS som ett alternativ och enligt www.ato24.de så ska min bil ha den oljan - om nu deras sida är tillförlitlig och deras sökverktyg är att lita på.

Då jag förstått att forumet innehåller mkt kunskap och en hel det mekaniker faktiskt huserar här så vädjar jag till er - vilken olja ska inhandlas samt vilken kvantitet?

Jag vet inte om det hjälper, men prova att mata in regnr på Motonet.se och se vad dom rekomenderar

Jag vet inte vilken olja du ska ha, men jag upplever folket på forumet jagrullar som lika seriösa och duktiga som här, och det var åtminstone förr en del mekaniker som höll till där.

Hur är det att byta olja i den bilen, ska du vara uppkopplad samtidigt med något verktyg så du får koll på värmen och oljenivån "live" när du fyller på? Det har varit så på nån bil jag har bytt på, kommer inte ihåg om det var på min gamla V70 med automat eller någon annan bil.

Jag vet inte vilken olja du ska ha, men jag upplever folket på forumet jagrullar som lika seriösa och duktiga som här, och det var åtminstone förr en del mekaniker som höll till där.

Hur är det att byta olja i den bilen, ska du vara uppkopplad samtidigt med något verktyg så du får koll på värmen och oljenivån "live" när du fyller på? Det har varit så på nån bil jag har bytt på, kommer inte ihåg om det var på min gamla V70 med automat eller någon annan bil.
Pass.
Har en riktigt duktig mekaniker i min bekantskapskrets som jag hyr in för detta gig.
Dock så är det min uppgift att förse han med olja så han "bara" behöver fokusera på skruvandet...

Tror jag har haft 20 flikar uppe när jag surfar runt på jagrullar och läst x antal trådar kring växellådsoljebyte och det finns hur många olika inlägg som helst kring vilken olja man ska ha!
:huvet
I kombination med att man inte "känner" folket bakom nicket så är det svårt att veta om de killgissar eller ej.
Skulle tex @sportbike (eller motsvarande!) uttala sig så känns det ändå säkert eftersom han skruvar med bilar som profession - därav frågan i detta forumet.

Pass.
Har en riktigt duktig mekaniker i min bekantskapskrets som jag hyr in för detta gig.
Dock så är det min uppgift att förse han med olja så han "bara" behöver fokusera på skruvandet...

Tror jag har haft 20 flikar uppe när jag surfar runt på jagrullar och läst x antal trådar kring växellådsoljebyte och det finns hur många olika inlägg som helst kring vilken olja man ska ha!
I kombination med att man inte "känner" folket bakom nicket så är det svårt att veta om de killgissar eller ej.
Skulle tex @sportbike (eller motsvarande!) uttala sig så känns det ändå säkert eftersom han skruvar med bilar som profession - därav frågan i detta forumet.
Jag kan med säkerhet endast svara för VAG-bilar i dagsläget tyvärr. Har iofs två kollegor som jobbat på Volvo i mer än 10 är men jag jobbar inte för tillfället tyvärr.

Pass.

Kanske du bara får ta kostnaden och köpa original olja från Volvo? Det gjorde i alla fall jag när jag bytte på min robotväxellåda som enligt forum är väldigt känslig för riktig olja. Vet inte hur lätt det är att kolla oljenivån i lådan. Om det är svårt kan du kanske suga ut oljan efter en ordentlig varmkörning för att undvika spill, mätt hur mycket du tog ur och fyllt på med lika mycket som ni tagit ut. Får du bytt ut 5 av 6 liter så borde det hålla för många tusen mil till, tänker jag.

Att man får olika uppgift på hur mycket olja som går i kan ju bero på hur tom lådan är.

En fabriksny tom låda kan nog svälja en liter mer än om man vrider ur pluggen och väntar tills det slutat rinna....

Efter ha läst ytterligare xx antal inlägg i ämnet så kör jag nog på oljan jag initialt nämnde - Ravenol ATF T-WS då den rekommenderade oljan från Volvo själva står omnämnd i dess tekniska spec:
aa.JPG
Då måste det ju bli rätt samt att oljan kostar typ hälften!

Skillnaden i mängd beror nog på om du tänkt spola ur kylare och ledningar.

Jag har köpt olja till min Ram ska byta när jag snubblar över lite motivation. Annan bil, men volymen varierar såhär:

Töm och fyll: 7L
Inkl filterbyte: 8.5-9.5L
Total kapacitet: 13L

Jag köper 13L och det räcker till filterbyte och spolning av kylare och ledningar.

Edit: Ravenol tror jag på. Jag fick en leverans idag och ska slå i deras olja i fram- och bak-diff, samt transfer case.

Tittar på Volvo V60 /V90 2022-2024 men blir inte klok på utrustningspaket /nivåer.
Vår V70 är Summum, det var värsting då, med hgv-paket o så.
Vad motsvarar det idag.

Snyggaste F1-kärran i mannaminne är på väg in i cirkusen:

View attachment 522937
Synd bara att den lär drivas av den tråkigaste motorn i mannaminne också... MEN! Tänk dig den med en ylande V12a liksom, där kan vi snacka :kär

Jag saknar gamla F1, när ingenjörerna fick gå fullständigt bananas i jakten på sekunderna och när tekniken innehöll känsla. På den tiden var det inte enstaka hundradelar som stallen jagade, man fick göra nästan vad man ville inom ett givet regelverk vilket också kunde resultera i lite vad som helst. Helt plötsligt kom någon på något som gav deras bil ett sådant hejdundrande övertag att man blev tvungna att förbjuda konceptet något år senare, och det är den gradvisa kastreringen av sporten som lett oss till dagens könlösa F1.

Ta bara bilar som Tyrrell P34:

Eller varför inte Brabham BT46:

Är de galna eller brillianta? Är de fula, snygga, fulsnygga eller något helt annat? Ska man skratta eller gråta, eller gråta av skratt? Jag kommer osökt att tänka på låten "här kommer alla känslorna på en och samma gång"... :rofl :skrämd :kär :va :crash :yoparty :banana :3freak :dummer :rock

Oavsett vad, på den tiden var F1 spännande på riktigt :fakta

Last edited:
F1 har aldrig varit så jämnt som idag. Synd bara att bilarna väger så mycket och är så breda.

Jag saknar gamla F1, när ingenjörerna fick gå fullständigt bananas i jakten på sekunderna och när tekniken innehöll känsla. På den tiden var det inte enstaka hundradelar som stallen jagade, man fick göra nästan vad man ville inom ett givet regelverk vilket också kunde resultera i lite vad som helst. Helt plötsligt kom någon på något som gav deras bil ett sådant hejdundrande övertag att man blev tvungna att förbjuda konceptet något år senare, och det är den gradvisa kastreringen av sporten som lett oss till dagens könlösa F1.

Det gäller ju all motorsport.
Rally var bättre på den hysteriska GruppB tiden med
MotoGP var bättre på tvåtaktarnas tid.
Dragracing var bättre när man fick köra 402 meter

Fast det var farligare också.... Mycket farligare...

Vad tror du hastigheten ut i spenaten skulle vara idag utan begränsningar?

Grupp B bilarna hade väl 550-650hk och mittmotor i lättviktskarosser, para ihop det med modern fyrhjulsdrift och fjädring!!!

Eller var tror du motorcyklarna skulle ha varit effektmässigt utan "kastrering"
Moderna motorcykel chassien med tvåtaktsmotorer med ytterligare 30 år tävlingstrimmning

Att man får olika uppgift på hur mycket olja som går i kan ju bero på hur tom lådan är.

En fabriksny tom låda kan nog svälja en liter mer än om man vrider ur pluggen och väntar tills det slutat rinna....
Ja och vid normalt byte så är det kvar olja i oljekylare, ledningar och del av sumpen (på de bilar man inte byter tråget med inkluderat filter).

Det är alltid bra att köpa på sig lite extra för slabb och dropp... Har man för lite blir det jobbigt.

Det gäller ju all motorsport.
Rally var bättre på den hysteriska GruppB tiden med
MotoGP var bättre på tvåtaktarnas tid.
Dragracing var bättre när man fick köra 402 meter

Fast det var farligare också.... Mycket farligare...

Vad tror du hastigheten ut i spenaten skulle vara idag utan begränsningar?

Grupp B bilarna hade väl 550-650hk och mittmotor i lättviktskarosser, para ihop det med modern fyrhjulsdrift och fjädring!!!

Eller var tror du motorcyklarna skulle ha varit effektmässigt utan "kastrering"
Moderna motorcykel chassien med tvåtaktsmotorer med ytterligare 30 år tävlingstrimmning
Förvisso, men samtidigt så kan man ju också välja att bara sitta i en madrasserad cell, läsa böcker och dricka spenatsmoothie ifall man nu vill försöka säkerställa att man lever så länge som möjligt...

Jag tror absolut att det hade varit farligare än det är idag, men det är ju upp till var och en ifall man nu vill ta risken eller inte. De som strök med på den gamla "goda" tiden visste nog vad de gav sig in på, precis som vem som helst som sysslar med extremsporter. Intresset för att bestiga Mount Everest skulle nog svalna ganska fort ifall man byggde trappor med handikappramper och räcken hela vägen upp till toppen samt placerade ut uppvärmda skyddsrum med förnödenheter sisådär var 30e meter så att verkligen ingen riskerar att fara illa på vägen upp eller ner...

Moderna motorcykelchassin med tvåtaktsmotorer med ytterligare 30 år tävlingstrimning låter helt magiskt, det hade jag gärna sett och inte minst lyssnat på :kär

Moderna motorcykelchassin med tvåtaktsmotorer med ytterligare 30 år tävlingstrimning låter helt magiskt, det hade jag gärna sett och inte minst lyssnat på :kär

Jag med, men jag försökte ändå försvara resonemanget bakom att det inte är helt oreglerat.

Det finns ju även en rörelse som vill släppa doping fri inom idrotten, för att se var det tar oss.

Det finns väl fortfarande vissa östtyska rekord som är svårslagna, dom som satte rekorden dog förvånansvärt tidigt bara....

Jag med, men jag försökte ändå försvara resonemanget bakom att det inte är helt oreglerat.

Det finns ju även en rörelse som vill släppa doping fri inom idrotten, för att se var det tar oss.

Det finns väl fortfarande vissa östtyska rekord som är svårslagna, dom som satte rekorden dog förvånansvärt tidigt bara....
Jag har inga problem med att förstå varför, och helt oreglerat tycker jag inte att det ska vara heller. Men jag tycker ändå att det är tråkigt att det är såpass hårt reglerat av vissa anledningar. Bland annat för att vi inte får se och höra de där fullkomligt vansinniga motorerna vråla runt banan medan ekipagets pilot kämpar frenetiskt för att tygla de ystra hästarna som egentligen är alldeles för många för att rymmas i chassit. Man kunde ju vidta andra åtgärder som inte tråkar ner sporten i sig, bättre/längre avåkningszoner med aktiva airbags i väggarna eller dylikt hade ju kunnat bättra på överlevnadsoddsen utan att inkräkta på vansinnesgraden. Men visst, det är ju fortfarande en risk som man får vara medveten om och välja ifall man vill acceptera.

Rent principiellt kan jag väl inte säga att jag är emot det så länge tävlandet sker i en egen klass. Jag menar, precis som det är upp till var och en ifall de vill riskera livet genom att köra snabbt, klättra högt, dyka djupt och så vidare så kanske det borde vara fritt fram för individen att riskera livet genom att pumpa kroppen full av dubiösa preparat och sen försöka göra sådant som människokroppen inte egentligen är byggd för att klara... Kunde kanske också vara underhållande att titta på. En genmodifierad längdhoppare som sprätter iväg som en förvuxen gräshoppa och landar 40 meter bort hade jag mycket hellre tittat på jämfört med den vanliga tråksporten som erbjuds idag :hihi

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...