Så var vi här igen och pysslade (MINI med PSA-diesel)... Byte av packningar hade gått bra, men en spridare läckte diesel i en gänga trots att den var så hårt åtskruvad som det gick. Något korroderad. De nya packningarna hade hållt tätt i botten, men när jag ändå höll på så bytte jag nu ut pinnar och muttrar för att kunna dra med korrekt moment (de gamla var sträckta till max och fjädrade inte alls). Man ska ju dra med 4Nm först och sedan dra till med 8Nm och vinkel på det, men fortfarande inte alls hårt.
Ryckningarna i motorn kom ju tillbaka förstås, men nu var det bara en spridare med läckage och som dessutom blev väldigt sotig i munstycket (misständningar?). Så en ny spridare beställt och så får vi se om det räcker med den. Loggning av bränsletryck gav inget som visade på fel och när spridarna jobbar som de ska, så ligger de alla inom korrekta värden, så min gissning är att det är läckagen som ställt till det.
Sen finns det en liten oro för kolvringar och cylinderlopp som kan bli problem på dessa maskiner om det blivit för mycket kox på ringarna och de slutat fjädra - det leder till trasiga och läckande cylindrar. Men det är mest förekommande på bilar som servats dåligt och med för långa oljeintervall och det finns inget som indikerar det på denna, inte heller överdrivet med olja i insuget till turbon, så någon direkt blow-by ser jag inga tecken på (dock utan att kolla kompression). Oljenivån minskar inte och jag kör på lite högre viskositet och gjorde oljebyte direkt vid köp och såg inget tokigt i gamla oljan heller.
View attachment 523262