Bilrelaterade diskussioner

Hur känslig är en can bus med släpvagn?

Räcker det med att man har led-lampor på släpet för att den ska tro allt är som vanligt och inte bråka?

Jag tror att det delvis nog beror på hur släpvagnsuttaget är kopplat men med det sagt så har jag aldrig stött på en bil som märkt av vilken sorts lampor släpet har.

Det brukar i canbusfallet sitta en box i bilen innan släpvagnsuttaget och den sköter då matningen till släpvagnen utan felmeddelanden tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Jag tror att det delvis nog beror på hur släpvagnsuttaget är kopplat men med det sagt så har jag aldrig stött på en bil som märkt av vilken sorts lampor släpet har.

Det brukar i canbusfallet sitta en box i bilen innan släpvagnsuttaget och den sköter då matningen till släpvagnen utan felmeddelanden tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Ja, om man köper en dyr jävla specialgjord kabelstam till släpvagnsuttaget så funkar det ju.

Men om man gjort på gammalt vis och bara stulit ström från de olika baklyktorna så gillar inte bilen det.

En budgetlösningen är att man lägger in reläer till eluttaget. Men det kräver också en del arbete och några reläer som ska placeras någonstans.

Ja, om man köper en dyr jävla specialgjord kabelstam till släpvagnsuttaget så funkar det ju.

Men om man gjort på gammalt vis och bara stulit ström från de olika baklyktorna så gillar inte bilen det.

En budgetlösningen är att man lägger in reläer till eluttaget. Men det kräver också en del arbete och några reläer som ska placeras någonstans.

Precis så… tyvärr.

Med vänlig hälsning,

Nu har jag själv ett svar.

Två positonsljus samt skyltbelysning var trasigt sedan tidigare så dessa behövdes nya oavsett.

Försökte jag sätta en glödlampa till skyltbelysningen så stängde bilen av strömmen. Det var alltså över gränsen.

Så två av fyra positonsljus samt skyltbelysningen är nu LED, resten vanliga glödlampor och det accepterar bilen.

Antagligen nära gränsen och jag kanske monterar in reläer till strömmen nån gång i framtiden men det här fungerar i alla fall.

Jag drar eg aldrig nåt annat än mitt eget släp men den dagen jag behöver dra nåt annat lär det ju bli utan belysning.

EDIT: Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäckenet. Bromslyset är ju svårt kontrollera ensam men på bilprovningen stod det klart att även de tog för mycket ström så det får bli ledbaklysen också.

Last edited:
Jag vet att vi gjorde en ful-lösning för länge sedan på en (då) ny husvagn som hade lite för många lampor för vad bilen gillade

Vi reläade baklysen och positionsljus som det var jäkligt många av, och lät broms och blinkers gå direkt på bilen för att inte introducera felkällor/fördröjning på dom.

En modern bil med can(inte)bus kanske inte klarar ens det?

Trodde jag såg en drömbil idag. Men sen, va? Plymouth?
Har missat Roadrunner totalt (fattar inte hur), trodde det var en Dodge Charger Daytona.
17da4b6f94d5cf85ef5a29d5eea64918.jpg
2c006598f9f5126beef5dfbddffb3752.jpg
Brorsan har en röd Roadrunner. Drömbil, minsann!

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
View attachment 513728
Läste denna tråden i våras och kom ihåg ,en tjerring lika gammal som vasaskeppet fick problem o få ut hundburen där bak på campingen o vi samlades med domkrafter,glasknackare o så.

Dörren gick inte o få upp alls med handtag och medans en proffsbilmek jobbade med goggling så lyckades jag få upp dörren genom att testa genom att låsa bilen och sen rycka i handtaget direkt efter man tryckt öppnat på fjärren.Trial error - inte kunskap.
Var direkt typ 0.3 sekunder och det fungerade - inte senare.

Dan efter i torrt väder var allt normalt

Vi kan inte komma fram till felet innan bilmeken kom med en förklarning dagen efter.

Han var inte säker med han sade

Tydligen sa han att fuktigt klimat inne i bilen med åren kunde skapa kontaktproblem inne i dörrsidor aka kondens och dess kontaktytor.

Det kunde vara kontakten till dörren liksom den elektriska låskolven(och handtag) samt kabeln med genomslag med svag ström som störde canbussen.

Nu har jag själv ett svar.

Två positonsljus samt skyltbelysning var trasigt sedan tidigare så dessa behövdes nya oavsett.

Försökte jag sätta en glödlampa till skyltbelysningen så stängde bilen av strömmen. Det var alltså över gränsen.

Så två av fyra positonsljus samt skyltbelysningen är nu LED, resten vanliga glödlampor och det accepterar bilen.

Antagligen nära gränsen och jag kanske monterar in reläer till strömmen nån gång i framtiden men det här fungerar i alla fall.

Jag drar eg aldrig nåt annat än mitt eget släp men den dagen jag behöver dra nåt annat lär det ju bli utan belysning.

EDIT: Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäckenet. Bromslyset är ju svårt kontrollera ensam men på bilprovningen stod det klart att även de tog för mycket ström så det får bli ledbaklysen också.

Jag kör enbart LED-lysen på min kärra och det funkar bra. Dock kom draget med bilen, så det är möjligt att det är någon form av genomtänkt matning till uttaget.

Matningen är säkrad till 10A, så den blir lite ledsen när man drar igång inne/ute-belysningen samtidigt, men inga felmeddelanden (ännu).

8203482b306fbda3ba06f63c72798f99.jpg

Läste denna tråden i våras och kom ihåg ,en tjerring lika gammal som vasaskeppet fick problem o få ut hundburen där bak på campingen o vi samlades med domkrafter,glasknackare o så.

Dörren gick inte o få upp alls med handtag och medans en proffsbilmek jobbade med goggling så lyckades jag få upp dörren genom att testa genom att låsa bilen och sen rycka i handtaget direkt efter man tryckt öppnat på fjärren.Trial error - inte kunskap.
Var direkt typ 0.3 sekunder och det fungerade - inte senare.

Dan efter i torrt väder var allt normalt

Vi kan inte komma fram till felet innan bilmeken kom med en förklarning dagen efter.

Han var inte säker med han sade

Tydligen sa han att fuktigt klimat inne i bilen med åren kunde skapa kontaktproblem inne i dörrsidor aka kondens och dess kontaktytor.

Det kunde vara kontakten till dörren liksom den elektriska låskolven(och handtag) samt kabeln med genomslag med svag ström som störde canbussen.

Biljäveln står fortfarande med låsta dörrar och nu även med trasig slavcylinder till kopplingen så utöver att dörrarna ska öppnas ska nu också växellådan loss🤮

Tacka vet jag en PV fyra säkringar i elsystemet och inget onödigt bjässe dessutom utrustad med den mycket användbara kylargardinen.

Jag kör enbart LED-lysen på min kärra och det funkar bra. Dock kom draget med bilen, så det är möjligt att det är någon form av genomtänkt matning till uttaget.

Matningen är säkrad till 10A, så den blir lite ledsen när man drar igång inne/ute-belysningen samtidigt, men inga felmeddelanden (ännu).

Rymdskepp. :alien:

Det finns en nackdel med LED och det är på vintern då dom inte blir varma och smälter bort snö och is. I övrigt är väl bara fördelar.

Går det att hitta en bilverkstad med kunniga och ärliga människor?
Jag har två problem med min Polestar 2 och det känns meningslöst att lämna den till prylbytare på märkesverkstad som inte har den blekaste aning om hur nånting fungerar.
1. Jag har lagt ett antal tusenlappar på att slippa läsa "eCall service needed" med tillhörande varningslampa lysande. De har felsökt vid några tillfällen och senast byttes ett batteri för 2447:-. Igår kom varningen upp igen, tre veckor efter batteribytet.
2. Det klapprar i framvagnen. Jag misstänker spindelled eller krängningshämmare och mitt förtroende för verkstaden säger att de antagligen skulle inleda med att byta den del som är dyrast för att se om det slutar och sen gå till nästa del. Man kanske borde svänga in på Carspect och be dem hitta felet.

eCall service brukar ofta bero på att GPS-en inte hittar signal omedelbums. Felkoden ligger kvar för felsökningens skull men den skall försvinna nästa gång du startar om bilen. Eller så fick du ett 3G-modem i din… :)

Med vänlig hälsning,

eCall service brukar ofta bero på att GPS-en inte hittar signal omedelbums. Felkoden ligger kvar för felsökningens skull men den skall försvinna nästa gång du startar om bilen. Eller så fick du ett 3G-modem i din… :)

Med vänlig hälsning,
Den brukar återkomma var 5:e mil eller så när den väl har börjat dyka upp. Det är inte utan att man funderar på att återta en tradition från hembygden och låta bilen försvinna i ett gruvhål.

GPS-signalen går väl knappast på mobilnätet?

Den brukar återkomma var 5:e mil eller så när den väl har börjat dyka upp. Det är inte utan att man funderar på att återta en tradition från hembygden och låta bilen försvinna i ett gruvhål.

GPS-signalen går väl knappast på mobilnätet?

Nej men bilen skall kunna kommunicera positionen till SOS Alarm eller motsvarande om en olycka inträffar. Det sker förstås via mobilnätet men eftersom det är lagkrav sedan 2018 att det fungerar så blir det felkod vid minsta störning.

Det händer då och då på hojen och på bilen också. Har aldrig sett det som ett problem.

Med vänlig hälsning,

Nej men bilen skall kunna kommunicera positionen till SOS Alarm eller motsvarande om en olycka inträffar. Det sker förstås via mobilnätet men eftersom det är lagkrav sedan 2018 att det fungerar så blir det felkod vid minsta störning.

Det händer då och då på hojen och på bilen också. Har aldrig sett det som ett problem.
Då är vi olika. Varken bilar eller motorcyklar ska indikera fel som inte finns. Då håller de inte acceptabel kvalitet. Det här är min sjätte bil tillverkad senare än 2018 och den första som envisas med den här varningen.
För mig är det självklart att varningar endast ska komma när något faktiskt är galet.

Då är vi olika. Varken bilar eller motorcyklar ska indikera fel som inte finns. Då håller de inte acceptabel kvalitet. Det här är min sjätte bil tillverkad senare än 2018 och den första som envisas med den här varningen.
För mig är det självklart att varningar endast ska komma när något faktiskt är galet.

Ja det är ju något galet momentant precis när systemet startar upp… kanske spänningsfall pga dåligt 12V-batteri? Brukar kunna skapa märkliga felkoder.

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, nästa bil ska fan vara så gammal som bara möjligt. :lol

Ja det är ju något galet momentant precis när systemet startar upp… kanske spänningsfall pga dåligt 12V-batteri? Brukar kunna skapa märkliga felkoder.
Varningen kommer aldrig direkt utan alltid efter några mils körning.
Kinesisk skitbil!

Back