Bilförare dömd för mc-förares död

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Om nu kortet är indraget på livstid och hon är 80 år.... :va

säger inte att man ska slänga gamlingar i finkan men borde inte detta samt en hel drös andra liknande fall väcka en liten fråga hos berörd myndighet... efter en viss ålder bör man kanske göra som USA (då sverige ändå jagar deras skugga i allt och inget) nämligen att köra förarprover regelbundet :confused: Menar, hur var trafikreglerna i Sverige för 62 år sen om vi leker med tanken på att kvinnan tog kortet vid 18 års ålder! Ångbilar och vänstertrafik typ :gnissla

Edit:
Dumsnåls tidigare svar:
"men att fucka över pensionärer funkar bara till en viss gräns innan PRO går bärsärk, och inget parti vill skaffa sig så många fiender. Alltså kommer frågan aldrig att drivas politiskt."

Jag tror allt går att lösa bara man kommer med ett rimligt erbjudande! Säg att "vi" inför kontinueliga tester från 60 (hypotes) och var 3-4 år tills du fyllt 70 och sen bör man nog ärligt talat inte visstas i trafiken efter det! Men, om man då erbjuder bättre möjligheter för tex färdtjänst så tror jag att man kan få igen det förslaget! För färdtjänsten idag är urusel, vill dom sen "uppleva friheten" ja ge dom då möjligheten OM dom klarar testerna! Hur ska nollvisionen uppfyllas om det åker runt folk som knappt ser, hör eller hinner reagera till vardags
 
Last edited:

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Borde vara betydligt mer...

Jag/Vi miste ju en bekant/hojbroder här på forumet, 2007, bara 18 år gammal pga att en 78-kärring lagt sig i vänsterfilen innan en vänstersväng. Mycket tragiskt! :(

Först blev utfallet av tingsrätten:http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3677793&postcount=125

Men efter hovrätten!!?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4078090&postcount=134

Helt sjukt i mina ögon! Och mycket mycket tragiskt!

ÄLDRE BORDE TESTAS PÅ NÅGOT SÄTT! har sett många mardrömsexempel ute i trafiken....

Finns många utredningar som visar att yngre är farligare i trafiken än äldre - Jag har en arbetskamrat som är i 20års ålder som vållade en olycka genom att göra en omkörning över ett krön...

Jag anser att en sådan aldrig någonsin ska få ha ett körkort...

Det som är bra med denna dom är att man lägger ett större ansvar på billister!
Men det finns flera fall kvar där billister kommit undan genom att man lägger skulden på mcföraren...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Lite mer info http://magazin24.se/koping/2010/09/14/kopingskvinna-domd-for-motorcyklists-dod

Pensionärer är tamefan livsfarliga i trafiken, känner flera stycken som varit nära på att krascha pga "blinda" jävla gamlingar. Jag själv höll på att krocka med bilen förra veckan pga en gubbjävel..
Varför införs inte ny uppkörning vartannat år efter 65 eller nåt? Helt sjukt att gubbar som stapplar fram till bilen, slår upp dörren i bilen bredvid och inte vet hur man använder kopplingen får köra bil..

Lika sjukt är det att 18-åringar som ligger i 100+ i samhällen, bil eller mc, kör om bilar på fel sida om refuger etc. etc. får behålla sitt.
Eller ännu värre, alla dessa mopedister som kör som fan, helst utan lysen när det är mörkt. Vad ska vi ta från dem?
Jag har varit nära att krocka flera gånger, pga dessa snorungar...

Jag menar bara att allt är inte alltid så svart eller vitt.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Varken oaktsamma 15åringar på moppe, adrenalinstinna 18åringar utan självförtroende och självinsikt med nytaget körkort och halvblinda halvdöva 80åringar bör få vistas i trafiken.

Körkort bör inte vara rättighet för 98% av alla medborgare. Många är helt enkelt inte lämpliga att köra bil. Lika som att alla inte har bollsinne, taktkänsla eller någon annan egenskap.

Tror också att återkommande enklare körkontroller är en bra idé. Kanske redan från start? vart 10onde år, och tätare från 70+?
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Det ena utesluter väl inte det andra?

Varken oaktsamma 15åringar på moppe, adrenalinstinna 18åringar utan självförtroende och självinsikt med nytaget körkort och halvblinda halvdöva 80åringar bör få vistas i trafiken.

håller helt med! Sen var väll denna tråd riktad till den dom som föll över 80 åringen och inte övriga trafikanter :va Problemen överlag känner nog dom flesta till som kört några år!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har insyn i ett fall där en farbror som var lite gammal och virrig inte borde få köra bil.

När olika medlemmar ur släkten hade dragit upp gubben ur olika diken runt bygden pratade dom ihop sig och konstaterade att det var dags att gubben slutade köra bil.
Gubben tuppade av med jämna mellanrum i ett par sekunder och körde då av vägen.
Ibland glömde han också bort att det var högertrafik och körde flera kilometer på fel sida vägen.

Dom kontaktade läkaren, men läkaren ville inte dra in hans körkort, då läkaren inte hade någon direkt diagnos och dessutom bodde gubben ett par kilometer utanför samhället.

Släkten kontaktade polisen, men polisen kunde inte göra något.

Släkten kontaktade länsstyrelsen och dom kunde inte göra något utan rekomendationer från läkaren/polisen.

Slutligen saboterade släkten bilen, kontaktade bilverkstaden på orten och talade om vad dom hade gjort med bilen och att verkstaden skulle döma ut den som för dyr att laga, men bjuda bra för bilen som "reservdelar" så skulle släkten komma in och göra upp.

Sagt och gjort, bilen stod på verkstaden en vecka, verkstaden ringde och dömde ut bilen, men erbjöd en bra slant för bilen och gubben accepterade.

När han sedan hämtade pengarna för "skrotbilen" (som såg ut som ett russin efter alla dikeskörningar, men den hade inte gått långt) gick han direkt ut i bilhallen och skulle köpa en ny bil. :huvet

Nåväl, alla bilar i tänkt prisklass var redan tingade hos bilhandlaren, så det blev inget köp, ungefär samtidigt hade släkten fått igenom en snabbhandläggning av färdtjänsttillstånd och det blev aldrig något bilköp.

Så det är inte så lätt alla gånger.

En senildement gubbe i hembyn fintades i ett halvår efter att frun sålt hans bil genom att påstå att bilen stod på "andra" sidan huset.
När gubben kom in igen utan att ha hittat bilen så sa hon till honom att titta på den "andra" sidan.:D
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
sänk hastigheten, så kanske ni får lite större marginaler, för sådana här situatoner :)


för det andra; hoppas jag att jag kan köra hoj tills jag blir nittio
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det sa jag inte heller. Säger att, precis som du, att det finns lika farliga förare i bägge lägrena, men här på SH bedrivs häxjakt, nästan alltid, enbart på de gamla.

...du tycker inte rättsväsendet har falerat en smula, om oaktsamhet i trafik som leder till vållande av annans död, resulterar i 60 dagsböter?

Som sagt, om det omvända hade rått - hade en motorcyklist som mejat ned en gullig 80-årig tant, kommit undan med detsamma?

Nu får väl tanten sitt straff ändå, det lär inte vara lätt att leva med, men någon måtta får det vara...det här straffet är ju (om man bortser från villkorligt) i paritet med en stadig fortkörning.

Patetiskt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu tycker ju jag att den här olyckan är tragisk för alla inblandade.

Försvarar inte tantens oaktsamhet på något sätt.. men när folk undrar hur en mc-förare skulle dömas om denne kör ihjäl någon så känner jag att jag ändå måste kommentera..

Det beror ju helt och hållet på olyckan. Jag är oxå av åsikten att äldre människor med nedsatta förmågor inte ska befinna sig i trafiken. Men i just det här fallet, vet vi hur olyckan gick till?

Rent hypotetiskt, om det är så att damen i fråga brustit i uppmärksamhet och rullat ut framför hojåkaren så är det ju såklart oförlåtligt. Men man måste ju ändå se skillnaden mot om en mc-åkare kommer i 200+ och kör ihjäl någon gångtrafikant. Den senare ska ju självklart straffas hårdare.

Likadant är jag övertygad att om en mc-förare kommer åkande, bromsar inför ett övergångsställe, får stopp, men hojen välter på en gångtrafikant och dödar denne.. så kommer även mc-föraren slippa undan med ett milt straff...

Det är skillnad på olycka och olycka även om de har samma utgång..
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
...du tycker inte rättsväsendet har falerat en smula, om oaktsamhet i trafik som leder till vållande av annans död, resulterar i 60 dagsböter?

Som sagt, om det omvända hade rått - hade en motorcyklist som mejat ned en gullig 80-årig tant, kommit undan med detsamma?

Nu får väl tanten sitt straff ändå, det lär inte vara lätt att leva med, men någon måtta får det vara...det här straffet är ju (om man bortser från villkorligt) i paritet med en stadig fortkörning.

Patetiskt.
Varför citerar du mig med spekulationer om sådant varken du eller jag vet ett skit om?

Jag uttalade mig inte om det här specifika fallet. Jag gjorde mitt inlägg efter att tråden urartade och det ska dras in kk för alla som fyllt 65.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför citerar du mig med spekulationer om sådant varken du eller jag vet ett skit om?

Jag uttalade mig inte om det här specifika fallet. Jag gjorde mitt inlägg efter att tråden urartade och det ska dras in kk för alla som fyllt 65.

Jag citerade dig för att du neggade lite, och ifrågasatte om du tycker domen är rimlig.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Eftersom tanten blev dömd tror jag vi ska utgå från att motorcyklisten kört lagligt.

Det finns givetvis äldre som kör bra, Är nog få här som kör lika bra som Per Eklund som kört rally hela sitt liv... Han är nu 64 enl. wikipedia.

Borde införas individuellt test efter 65 - 70. Politikerna driver ju frågan om att man ska göra en ny hälsodelkaration efter x antal år.

Argumentet med idioter till 18-åringar som kör som dårar i stan håller inte riktigt, dom borde bli av med kortet på stört, men samtidigt kommer erfarenhet med åren. Även om det givetvis är oacceptabelt att köra i 100+ i stan och på fel sida refuger och sånt... Men det är väll samma folk som behöver köra upp 5-6 gånger...

Men en äldre, som kanske har haft körkort i 50 år, har ju 50 års trafikerfarenhet, något borde dom hunnit snappa upp på den tiden.

Det finns gott om äldre där jag jobbar, som har problem med att köra in genom en garageport som är dubbelt så bred som bilen, samtidigt finns det en gubbe som kan navigera sin bil med bara cm i marginal, och utan problem bränner iväg på autobahn i 200+...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har insyn i ett fall där en farbror som var lite gammal och virrig inte borde få köra bil.

När olika medlemmar ur släkten hade dragit upp gubben ur olika diken runt bygden pratade dom ihop sig och konstaterade att det var dags att gubben slutade köra bil.
Gubben tuppade av med jämna mellanrum i ett par sekunder och körde då av vägen.
Ibland glömde han också bort att det var högertrafik och körde flera kilometer på fel sida vägen.

Dom kontaktade läkaren, men läkaren ville inte dra in hans körkort, då läkaren inte hade någon direkt diagnos och dessutom bodde gubben ett par kilometer utanför samhället.

Släkten kontaktade polisen, men polisen kunde inte göra något.

Släkten kontaktade länsstyrelsen och dom kunde inte göra något utan rekomendationer från läkaren/polisen.

Slutligen saboterade släkten bilen, kontaktade bilverkstaden på orten och talade om vad dom hade gjort med bilen och att verkstaden skulle döma ut den som för dyr att laga, men bjuda bra för bilen som "reservdelar" så skulle släkten komma in och göra upp.

Sagt och gjort, bilen stod på verkstaden en vecka, verkstaden ringde och dömde ut bilen, men erbjöd en bra slant för bilen och gubben accepterade.

När han sedan hämtade pengarna för "skrotbilen" (som såg ut som ett russin efter alla dikeskörningar, men den hade inte gått långt) gick han direkt ut i bilhallen och skulle köpa en ny bil. :huvet

Nåväl, alla bilar i tänkt prisklass var redan tingade hos bilhandlaren, så det blev inget köp, ungefär samtidigt hade släkten fått igenom en snabbhandläggning av färdtjänsttillstånd och det blev aldrig något bilköp.

Så det är inte så lätt alla gånger.

Givetvis finns undantag där man försökt allt, men läkare och familj borde i många fall våga mer.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Lika sjukt är det att 18-åringar som ligger i 100+ i samhällen, bil eller mc, kör om bilar på fel sida om refuger etc. etc. får behålla sitt.
Eller ännu värre, alla dessa mopedister som kör som fan, helst utan lysen när det är mörkt. Vad ska vi ta från dem?
Jag har varit nära att krocka flera gånger, pga dessa snorungar...

Jag menar bara att allt är inte alltid så svart eller vitt.

På praktiken idag så åkte vi lastbil i ett tätt ställe där vi krossade ett 4 kors och då kom det ut en chey ur en SAAB cab prata i telefonen och hon hade väjningsplikt. var 2 meter ifrån och vi hade fart i lastbilen. Självklart åkte hon automat också.

Jag och en polare var och fiskade en dag och var påväg hem en mörk kväll. Kom ifatt 5 mopeder självklart skulle "polarn" till mig åka längst bak utan lampor. Jag höll på att sparka ner han i diket för att man inte såg han ett jäkla dugg. Svart moppe/kläder.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag bor i närheten av olycksplatsen och kommer ihåg det som framkom i lokal media efter olyckan,mc föraren hade droger i kroppen och skulle således inte ha färdats på vägen,
enligt vittnesuppgifter så körde han betydligt fortare än vad hastighetsbegränsningen medgav,

jag har bekanta som känner till kvinnan och enligt dom skulle så är det 10 år sedan som hon borde slutat framföra bil,

2 hemska kombinationer lyckades tima in varandra till något som blev en katastrof för alla inblandade.

eftersom inte läkarkåren tar sitt ansvar med att rapportera dom som inte borde framföra fordon så får vi övriga bara ta det lugnt i trafiken o vara väldigt uppmärksamma fram tills läkarkåren tar sitt fulla ansvar.



Eftersom tanten blev dömd tror jag vi ska utgå från att motorcyklisten kört lagligt.

Det finns givetvis äldre som kör bra, Är nog få här som kör lika bra som Per Eklund som kört rally hela sitt liv... Han är nu 64 enl. wikipedia.

Borde införas individuellt test efter 65 - 70. Politikerna driver ju frågan om att man ska göra en ny hälsodelkaration efter x antal år.

Argumentet med idioter till 18-åringar som kör som dårar i stan håller inte riktigt, dom borde bli av med kortet på stört, men samtidigt kommer erfarenhet med åren. Även om det givetvis är oacceptabelt att köra i 100+ i stan och på fel sida refuger och sånt... Men det är väll samma folk som behöver köra upp 5-6 gånger...

Men en äldre, som kanske har haft körkort i 50 år, har ju 50 års trafikerfarenhet, något borde dom hunnit snappa upp på den tiden.

Det finns gott om äldre där jag jobbar, som har problem med att köra in genom en garageport som är dubbelt så bred som bilen, samtidigt finns det en gubbe som kan navigera sin bil med bara cm i marginal, och utan problem bränner iväg på autobahn i 200+...
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
eftersom inte läkarkåren tar sitt ansvar med att rapportera dom som inte borde framföra fordon så får vi övriga bara ta det lugnt i trafiken o vara väldigt uppmärksamma fram tills läkarkåren tar sitt fulla ansvar.

Ibland kan dom vara tuffa... En kompis till mig skar sig i tummen och svimmade, han blev utan körkort i 4-5 veckor pga ingenting
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top