Bilförare dömd för mc-förares död

jetson

Guest
Jag undrar om hon fick körkortet indraget på livstid iaf?!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det måste väl vara den där olyckan där en åttioårig kärring orsakade en mc-förares död pga oaktsamhet va?
 

Moneyline

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
k7 750
Grundas inte dagsböter på din årsinkomst? Lär ju inte vara många kronor för en 80-årig tant.. För att ha vållat någon annans död. Sjukt.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
borde införa någon sorts av trafiksäkerhetstest när man blir över låt oss säga 65-70 år, som testar om du fortfarande är en trafiksäker person om du borde vara i trafiken eller ej. Testa syn och reaktionsförmåga osv?
 

Dumsnål

För dum för pop!
Gick med
1 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
'88 Suzuki GSX600F, '03 Suzuki SV650S, '12 KTM 690 SMC-R
borde införa någon sorts av trafiksäkerhetstest när man blir över låt oss säga 65-70 år, som testar om du fortfarande är en trafiksäker person om du borde vara i trafiken eller ej. Testa syn och reaktionsförmåga osv?

Det vore alldeles skitbra, men att fucka över pensionärer funkar bara till en viss gräns innan PRO går bärsärk, och inget parti vill skaffa sig så många fiender. Alltså kommer frågan aldrig att drivas politiskt.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
60 dagsböter? I den nedre delen av skalan? :4skrika:4skrika:4skrika
Borde vara betydligt mer...

Jag/Vi miste ju en bekant/hojbroder här på forumet, 2007, bara 18 år gammal pga att en 78-kärring lagt sig i vänsterfilen innan en vänstersväng. Mycket tragiskt! :(

Först blev utfallet av tingsrätten:http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3677793&postcount=125

Men efter hovrätten!!?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4078090&postcount=134

Helt sjukt i mina ögon! Och mycket mycket tragiskt!

ÄLDRE BORDE TESTAS PÅ NÅGOT SÄTT! har sett många mardrömsexempel ute i trafiken....
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Lite mer info http://magazin24.se/koping/2010/09/14/kopingskvinna-domd-for-motorcyklists-dod

Pensionärer är tamefan livsfarliga i trafiken, känner flera stycken som varit nära på att krascha pga "blinda" jävla gamlingar. Jag själv höll på att krocka med bilen förra veckan pga en gubbjävel..
Varför införs inte ny uppkörning vartannat år efter 65 eller nåt? Helt sjukt att gubbar som stapplar fram till bilen, slår upp dörren i bilen bredvid och inte vet hur man använder kopplingen får köra bil..
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Lite mer info http://magazin24.se/koping/2010/09/14/kopingskvinna-domd-for-motorcyklists-dod

Pensionärer är tamefan livsfarliga i trafiken, känner flera stycken som varit nära på att krascha pga "blinda" jävla gamlingar. Jag själv höll på att krocka med bilen förra veckan pga en gubbjävel..
Varför införs inte ny uppkörning vartannat år efter 65 eller nåt? Helt sjukt att gubbar som stapplar fram till bilen, slår upp dörren i bilen bredvid och inte vet hur man använder kopplingen får köra bil..
Lika sjukt är det att 18-åringar som ligger i 100+ i samhällen, bil eller mc, kör om bilar på fel sida om refuger etc. etc. får behålla sitt.
Eller ännu värre, alla dessa mopedister som kör som fan, helst utan lysen när det är mörkt. Vad ska vi ta från dem?
Jag har varit nära att krocka flera gånger, pga dessa snorungar...

Jag menar bara att allt är inte alltid så svart eller vitt.
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Lite mer info http://magazin24.se/koping/2010/09/14/kopingskvinna-domd-for-motorcyklists-dod

Pensionärer är tamefan livsfarliga i trafiken, känner flera stycken som varit nära på att krascha pga "blinda" jävla gamlingar. Jag själv höll på att krocka med bilen förra veckan pga en gubbjävel..
Varför införs inte ny uppkörning vartannat år efter 65 eller nåt? Helt sjukt att gubbar som stapplar fram till bilen, slår upp dörren i bilen bredvid och inte vet hur man använder kopplingen får köra bil..

Senast idag vid gullmarsrondellen bytte en gubbfan tre filer från ytterfil tull att svänga höger utan att blinka centimeter framför mig. Kepsgubbe i Opel. Nollvisionen och hastigheter, tjena.. Ryck kortet för dem vid minsta misstag
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Gamlingar borde inte få köra bil, finner det väldigt märkligt att bilkörning ses som nån slags mänsklig rättighet. 60 dagsböter för att köra ihjäl nån känns även det som en bisarr påföljd.

OT. Om man lade ner lika mycket energi på vårdslöshet i trafik som man gör på hastighetsövervakning tror jag att man hade fått mycket bättre resultat.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Grundas inte dagsböter på din årsinkomst? Lär ju inte vara många kronor för en 80-årig tant.. För att ha vållat någon annans död. Sjukt.

En kvalificerad gissning är att bötessumman blir totalt 60 dagar x 50 kr (minsta beloppet) = 3000kr. Förmodligen har hänsyn tagits till tants höga ålder.

OBS: 3000kr är en gissning och behöver inte stämma.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Gamlingar borde inte få köra bil, finner det väldigt märkligt att bilkörning ses som nån slags mänsklig rättighet.

Motorcyklister borde köra bil istället för motorcykel, mycket säkrare ju, finner det väldigt märkligt att Motorcykelkörning ses som nån slags mänsklig rättighet.





(Inte min åsikt, men ville bara vända på pannkakan så vi kan läsa vad som står på andra sidan. Tänk lite.)

:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läkare och familj som faktiskt kan se till att dessa virrpannor inte kan vistas i trafiken borde ha en skrapa.

Tragiskt.

Jag har insyn i ett fall där en farbror som var lite gammal och virrig inte borde få köra bil.

När olika medlemmar ur släkten hade dragit upp gubben ur olika diken runt bygden pratade dom ihop sig och konstaterade att det var dags att gubben slutade köra bil.
Gubben tuppade av med jämna mellanrum i ett par sekunder och körde då av vägen.
Ibland glömde han också bort att det var högertrafik och körde flera kilometer på fel sida vägen.

Dom kontaktade läkaren, men läkaren ville inte dra in hans körkort, då läkaren inte hade någon direkt diagnos och dessutom bodde gubben ett par kilometer utanför samhället.

Släkten kontaktade polisen, men polisen kunde inte göra något.

Släkten kontaktade länsstyrelsen och dom kunde inte göra något utan rekomendationer från läkaren/polisen.

Slutligen saboterade släkten bilen, kontaktade bilverkstaden på orten och talade om vad dom hade gjort med bilen och att verkstaden skulle döma ut den som för dyr att laga, men bjuda bra för bilen som "reservdelar" så skulle släkten komma in och göra upp.

Sagt och gjort, bilen stod på verkstaden en vecka, verkstaden ringde och dömde ut bilen, men erbjöd en bra slant för bilen och gubben accepterade.

När han sedan hämtade pengarna för "skrotbilen" (som såg ut som ett russin efter alla dikeskörningar, men den hade inte gått långt) gick han direkt ut i bilhallen och skulle köpa en ny bil. :huvet

Nåväl, alla bilar i tänkt prisklass var redan tingade hos bilhandlaren, så det blev inget köp, ungefär samtidigt hade släkten fått igenom en snabbhandläggning av färdtjänsttillstånd och det blev aldrig något bilköp.

Så det är inte så lätt alla gånger.
 

c.dotter

Gad som en speleman :)
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bjuv med min man pellehbg!!
Hoj
Yamaha FZ6
Jag har insyn i ett fall där en farbror som var lite gammal och virrig inte borde få köra bil.
*****
Så det är inte så lätt alla gånger.

Så sant så!! Ibland är det inte lätt att få igenom sin rätt trots att man ser att någon inte är kapabel till att köra. Ni föll genom alla stolar som fanns och det är konstigt att dendär läkaren inte kunde skriva att din farbror inte var säker bilförare. Det du beskriver med att han tuppade av ibland låter som TIA-attacker (transitorisk ischemisk attack = en del av hjärnan drabbas av övergående syrebrist)
Men det slutade lyckligt trots allt och en icke lämplig bilförare mindre på vägarna.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top