Bidragsfusket är 0,04% av de totala utbetalningarna

Fuskar gör man medvetet och inget annat. Sen att någon annan kallar det fusk är en annan femma. Oaktsamhet, lathet etc, kärt barn har många namn. Men knappast fusk.

Det är uppenbart att han ser med blidare ögon på skattefifflaren men hur man kan få det till ett rättfärdigande av skattefiffel är en gåta. Det är en grundlös slutsats. Så enkelt är det. Och eftersom vissa nu inte gillar jämförelsen mellan stöld och mord, så kan vi väl ta något annat dårå. Rättfärdigar man våldtäkt på äldre bara för att man tycker det är värre med våldtäkt på barn?

Helt uppenbart ser vi inte världen genom samma glasögon. Du borde troligtvis uppsöka en optiker. :)

Att likna skattefusk med mord, våldtäkter och liknande är för övrigt ganska löjligt.

Första året jag pluggade fick jag bostadsbidrag. Sedan började jag jobba och var ej längre berättigad till bostadsbidrag. Detta var inte något jag tänkte på och pengarna fortsatte komma.
FK upptäckte detta och återkrävde beloppet, vilket jag naturligtvis betalade tillbaka utan gnäll.

Fusk eller handlat fel i god tro?

Skyller på att jag var ung och inte orkade läsa igenom villkoren...

Samma här. Sökte bostadsbidrag nästkommande år eftersom jag inte visste om jag fick jobba vid loven. Det visade sig att jag fick så jag kontaktade FK och betalade tillbaka innan dom hann kräva tillbaka summan.

Jag undrar om de bidragsfuskande assistansföretagen det gäller också är sossar? Och om de betalar in all sin skatt?

:rolleyes:

Varför undar du det och citerar mig? Det är varken vad jag menar eller skriver. Men en van SH-surfare vet att det emellanåt ploppar upp trådar från SH:s vänsterlirare där de hittat nåt "vattentätt" case där borgerligheten framställs som ondskan själv. Som vanligt ska det skrikas och gastas i på sant AFA-manér. Källor brukar vara vinklad vänstermedia. Typ AB och Dagens Arbete.

Varje gång krossas argumenten när korten väl läggs på bordet.

Varför undar du det och citerar mig? Det är varken vad jag menar eller skriver. Men en van SH-surfare vet att det emellanåt ploppar upp trådar från SH:s vänsterlirare där de hittat nåt "vattentätt" case där borgerligheten framställs som ondskan själv. Som vanligt ska det skrikas och gastas i på sant AFA-manér. Källor brukar vara vinklad vänstermedia. Typ AB och Dagens Arbete.

Varje gång krossas argumenten när korten väl läggs på bordet.

Krossa argument? Äh. Det enda högersidan på SH har lyckats med är att mobba Mona Sahlin och andra som tillhör "fel" sida.

Om en vän till dig på besök passar på att stjäla ditt PS3 så har han stulit ditt PS3. Om en vän till dig inte ger dig ett PS3 i present så har han underlåtit att ge dig en present.

Resultatet är exakt det samma, -1st PS3.

Nja, resultatet är 0st PS3. I det ena fallet 1-1=0st och i det andra fallet 0+0=0st

Helt uppenbart ser vi inte världen genom samma glasögon. Du borde troligtvis uppsöka en optiker. :)

Läsförståelse har nu lyckligtvis inte så mycket med synförmåga att göra.:tungan

Att likna skattefusk med mord, våldtäkter och liknande är för övrigt ganska löjligt.

Det kan jag i och för sig hålla med om. Det var VBK som började med de dumheterna och tyvärr fanns det en tendens till spridning i tråden på ett sätt som inte gynnar kosntruktiv debatt och det var det jag försökte råda bot på. Till synes helt utan framgång, dock.

Last edited:
Kan du inte publicera ditt namn med bild till det där påståendet? Tycker ärligt talat att du förtjänar att bli fullständigt utfryst från hela arbetsmarknaden och deporterad till nordkorea. Hur felskruvad kan man egentligen vara? Skrämmande..

Såja spräng inga blodkärl nu:)

Läsförståelse har nu lyckligtvis inte så mycket med synförmåga att göra.:tungan

Det var VBK som började med de dumheterna

Förlåt:glömdet

Men utan bensin brinner det dåligt, och utan ilska kommer sällan dom sanna åsikterna fram.

Sen att jag själv tycker det är värre att skattefuska som många företagare gör bara för att lyxkonsumera, än att bidragsfuska ofta för sin familjs överlevnad är MIN moraliska ståndpunkt.

Last edited:
Sen att jag själv tycker det är värre att skattefuska som många företagare gör bara för att lyxkonsumera, än att bidragsfuska ofta för sin familjs överlevnad är MIN moraliska ståndpunkt.

...mindre allvarligt att mylga, eller begå brott, för att man behöver mat eller andra grunder för ett vettigt liv.

Där Bonny är vi nog alla överens och med den synvinkeln så förtydligar jag lite för de som fortfarande inte förstått mig.

I min värld "stjäl" bidragsfuskaren för att kunna ligga hemma på sofflocket och spela x-box istället för att jobba.

Skattefuskare går till sitt jobb och några av dem "stjäl" faktiskt för att det är enda sättet för deras verksamhet att försörja familjen. Några andra av dem "stjäl" för att kunna köpa den där Iphonen.

Fem stycken kompisar, A, B, C, D och E, går samman för att köpa en PS3 i födelsedagspresent till honkiie. A lägger ut för hela spelkonsolen och de andra ska ge honom pengar efteråt. Alla fem namnen hamnade på kortet och honkiie blir jätteglad. Efteråt är det endast B och C som betalar till A, medan D och E smiter undan. Så... Vem ska straffas? A som får stå för D och E:s kostnad? Eller ska summan delas på A, B och C istället? Kan kanske A, B och C tycka att det var ok av D och E att smita ifrån betalningen, för D och E kan ju nu använda pengarna till något annat, som gynnar samhället? Hur är den moraliska aspekten i det här exemplet?

D och E är varken skattesmitare eller bidragsfuskare eftersom deras skuld finns kvar. Skattemyndigheten glömmer inga skulder.

En bidragsfuskare är F som köper ett PS3 till Honkie på rea för 2400kr men sedan säger han till kompisarna att spelet kostade 3000kr och mjölkar A, B, C, D och E på 500kr vardera. Nästa bidragsfuskare är G som ska leverera spelet men i smyg skriver in sitt namn på kortet utan att meddela eller betala någon andel.
Skattefuskaren är B som slänger in fyra hundringar i potten och snabbt påstår att det var minsann fem hundralappar.

Att bidragsfusk inte faller under brottsbalken men att skattefiffel däremot gör det säger väl en del om vad dess olika dignitet.

Sen att bägge stjäl lika mycket av MINA skettepengar gör mig arg:gnissla

Men som leds av smurfar på det 4e året?

Men på 3 år hinner man ju knappt förändra nånting:glömdet

Precis! Några år emellanåt räcker inte för att ställa till rätta all oredan. Jag kollade lite straffskalor eftersom du tycker dom säger nåt om hur alvarligt ett brott är.

Om jag är beväpnad och rånar dig så får jag 1-6 års fängelse.

Straffskalan för skattebrott av normalgraden är 0-2 års fängelse, och grovt skattebrott ger 6 mån till 6år fängelse.

slutsatsen är att om man ska man stjäla så ska man inte göra det från staten.

Om jag våldtar din dotter så får jag fängelse i 0-4 år vilket av dessa brott skulle du hata mig mest för?

Precis! Några år emellanåt räcker inte för att ställa till rätta all oredan. Jag kollade lite straffskalor eftersom du tycker dom säger nåt om hur alvarligt ett brott är.

Om jag är beväpnad och rånar dig så får jag 1-6 års fängelse.

Straffskalan för skattebrott av normalgraden är 0-2 års fängelse, och grovt skattebrott ger 6 mån till 6år fängelse.

slutsatsen är att om man ska man stjäla så ska man inte göra det från staten.

Om jag våldtar din dotter så får jag fängelse i 0-4 år vilket av dessa brott skulle du hata mig mest för?

Våldtäkten så klart, och vart leder denna fråga?

Jag försökte mig på en liknande men då började man prata ärtor:va

Och att gömma sig bakom "man hinner inte med förändringar på bara 1 mandatperiod" är bara löjligt, men väldigt bekvämt som motargument när man falerar.

Sen kan det vara så att många som skriver här faktiskt bara varit med om denna lågkonjuktur och har lite dåliga referenser på vad ett fungerande socialt skyddsnät betyder i verkligheten, även om det alltid kommer finnas parasiter som hittar kryphålen.

Varvskrisen var den första som jag har i minnet.

Last edited:
Våldtäkten så klart, och vart leder denna fråga?

Har du så kort minne eller kan du inte förstå sambanden? Det bevisar att din tes om straffskalor inte höll särskillt långt.

Sen kan det vara så att många som skriver här faktiskt bara varit med om denna lågkonjuktur och har lite dåliga referenser på vad ett fungerande socialt skyddsnät betyder i verkligheten, även om det alltid kommer finnas parasiter som hittar kryphålen.

Varvskrisen var den första som jag har i minnet.

Jag måste erkänna att jag inte är så gammal som dig så att jag var med under varvskrisen. Jag kom inte ut i arbetslivet förrän lagom till början på 90-talet när vi hade 500% ränta.

Last edited:
Har du så kort minne eller kan du inte förstå sambanden? Det bevisar att din tes om straffskalor inte höll särskillt långt.

Jag måste erkänna att jag inte är så gammal som dig så att jag var med under varvskrisen. Jag kom inte ut i arbetslivet förrän lagom till början på 90-talet när vi hade 500% ränta.

Jag är nog inte så mycket äldre än dig, varvskrisen är ett minne inte en påverkan.

Jag jämförde straffskalor. Vad var för svårt att förstå?

Inte så långt ifrån min fråga ang värderingar som jag ställde till dig, vad var det som var så svårt att förstå med den?

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...