Bidragsfusket är 0,04% av de totala utbetalningarna

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt Försäkringskassans arbete mot bidragsfusk har man upptäckt fusk i 0,04% av de fall man utrett, vilket gett återbetalningskrav på 544 miljoner under de fyra år som den speciella utredningsenhet mot fusk har existerat. Samtidigt har kostnaden för utredningarna uppskattats till ungefär samma summa, 546 miljoner.

http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/26578784053D6464C12577CE004C9F66?OpenDocument
http://www.aftonbladet.se/kultur/article8112792.ab

Summa summarum: det påstådda bidragsfuskandet i mångmiljardklassen existerar inte, och jakten på fuskarna kostar mer än det smakar. Samtidigt fuskas det bort uppskattningsvis 133 skattemiljarder per år, men trots det minskar sittande regering anslagen till Skatteverket. Att det inte uppmärksammas i den offentliga debatten är helt oförklarligt för mig.

Därför att det givetvis är mycket viktigare att jaga lata glennrökande bidragsparasiter än hårt jobbande, f.ö. ärliga, småföretagare som "bara gör det som krävs för att få tillvaron att gå runt".

Att göra vad man kan för att behålla "sina egna pengar" och förhindra att de stjäls av staten är smart, förståeligt och bör uppmuntras.

Att försöka fuska till sig andras skattepengar i form av bidrag är ondskefullt, förkastligt och bör straffas å det grövsta! :mad::mad::mad::mad:

Last edited:
Vad skulle det ha kostat samhället att ha utredarna arbetslösa då?
Verkar ju vara en bra grej. Det skapar ju massa jobb!

Bara för att det inte lönar sig ska man inte sluta bekämpa brott. Då kunde ju polisen ha lagt ner för länge sedan.
Dessutom kan det väl hålla nere fusket om folk vet att det utreds.
Precis som man kan ana en polis bakom varje kurva när man åker moppe :D

Tur att det inte var några vänsterpartiska källor också.... :rolleyes

Ser hellre att man betalar utredarna i storleksordningen 500 milj än bidragsfuskarna som annars skulle kommit undan med ungefär samma belopp.

Last edited:
Därför att det givetvis är mycket viktigare att jaga lata glennrökande bidragsparasiter än hårt jobbande, f.ö. ärliga, småföretagare som "bara gör det som krävs för att få tillvaron att gå runt".

Att göra vad man kan för att behålla "sina egna pengar" och förhindra att de stjäls av staten är smart, förståeligt och bör uppmuntras.

Att försöka fuska till sig andras skattepengar i form av bidrag är ondskefullt, förkastligt och bör straffas å det grövsta! :mad::mad::mad::mad:

Det där var det bästa du någonsin knappat fram på tangentbordet! :tummenupp Jag skulle ha klickat "gilla" om det inte vore så att jag anade ditt försök att vara ironisk.

Bara för att det inte lönar sig ska man inte sluta bekämpa brott. Då kunde ju polisen ha lagt ner för länge sedan.
Dessutom kan det väl hålla nere fusket om folk vet att det utreds.
Precis som man kan ana en polis bakom varje kurva när man åker moppe :D

Är väl mer en fråga om hur använder pengarna. Man såklart satsa de pengar man annars skulle lägga på att bekämpa organiserad brottslighet på att bötfälla folk som går mot röd gubbe, men samhällsnyttan blir rimligen större i det första fallet. Samma sak med skattefusk vs. bidragsfusk.

De hade ju kunnat utreda skattefusk t.ex....

Jag misstänker Korvgubbe har rätt i sin analys. :(

Men... Om 133 miljarder i skattepengar inte fuskats bort så hade det kunnat leda till skattesänkningar, så de som klagar på bidragsfusk borde också klaga på skattefusk, för fusk får vi alla vara med om att betala.

Det där var det bästa du någonsin knappat fram på tangentbordet! :tummenupp Jag skulle ha klickat "gilla" om det inte vore så att jag anade ditt försök att vara ironisk.

Jag klickar "gilla" på ditt inlägg istället, och avvakar gilla-klicket på korvbubben tills han intygat att inlägget ej är ironiskt. :D

Faan vad jag hatar glennrökande bidragsparasiter! Man tvingas ju skattefuska! :mad:

0,04%? Ha?

Edit:
Mohahaha!

Edit 2:
dagensarbete.se
aftonbladet.se

ha!

Edit 3:
Inte länge sen det var en undersökning som kom fram till 30% av de utredda fallen gick vidare?

De rapporterar vad Försäkringskassan kommit fram till. En högertidning hade kanske inte slagit upp det lika stort, men det ändrar ju inte fakta.

Här finns ju massor av öppningar att fundera kring, t ex att interna utredningar inom offentlig förvaltning näst intill uteslutande kommer fram till att de minsann har ordning på sig.

Skattefuskande företagare (speciellt småföretagare) borde det fan vara skottpengar på.

Är man så usel företagare att man inte kan leva på det borde man fan straffas ut till bidragstagare.

Vad skulle det ha kostat samhället att ha utredarna arbetslösa då?
Verkar ju vara en bra grej. Det skapar ju massa jobb!

Fast de är ju anställda inom den offentliga apparaten= De flyttas bara runt mellan olika onödiga jobb och får aldrig sparken. Som tur är, jag säger inte att det är fel för hur fan skulle vi annars skapa jobb till alla korkade akademiker?

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026