Bidragsfusket är 0,04% av de totala utbetalningarna

Tror du det är så matematiken ser ut i praktiken?

Jag skulle snarare säga att en bidragsfuskaren mjölkar samhället på hela sin levnadskostnad medans skattefuskaren mjölkar samhället på lite bonuspengar.

Samtidigt som bidragsfuskaren sitter hemma och spelar X-box så driver skattefuskaren vanligen ett företag, som kanske har anställda, producerar varor som säljs med moms, varor som går vidare till andra företag som i sin tur gör att hjulen snurrar för Sverige både här och där. Skattefuskaren har ofta anställd personal som genererar skattepengar förutom att han betalar skatt på sin egen lön.

Så när din bidragsfuskare tar ut 100kr i bidrag så betalar kanske skattefuskaren in 1000kr i skatt, och sedan fifflar han kanske undan några 10or för lite bonuskonsumtion. Man bygger inga förmögenheter genom att skattefiffla utan att skattemyndigheten upptäcker det.

Skulle du helst hamna på en öde ö tillsammans med 10 st navelskådare som väntar på att du ska plocka ner kokosnötter? Eller skulle du vilja hamna på en öde ö tillsammans med 10 pers där allihop jobbar med olika saker som att skaffa fram fisk, kokosnötter, osv men dom kräver dig på någonting i utbyte för att ge dig en kokosnöt eller en bit fisk?

Enligt de uppskattningar som gjorts så är det inte småpotatis som skattefuskas bort. För mig är de egoistiska tjuvar och banditer båda två, skattefuskaren liksom bidragsfuskaren.

Du försöker rättfärdiga ett brott med att de bidrar till samhället? Anser du att organiserad brottslighet också bidrar i och med den verksamheten drar in mycket pengar som sedan kan användas till konsumtion?

Tror du det är så matematiken ser ut i praktiken?

Jag skulle snarare säga att en bidragsfuskaren mjölkar samhället på hela sin levnadskostnad medans skattefuskaren mjölkar samhället på lite bonuspengar.
Det är väl precis den där inställningen som skapar mygel och korruption:
-"Men vadå, vi är ju så djävla driftiga och samhällsnyttiga så lite friheter borde vi väl få ta oss!?"

Umgås inte med dom, men varenda en som flyttat hit till det strandnära idylliska fiskeläget dom sista 20 åren är ju äckliga egenföretagare:huvet

Kan du inte publicera ditt namn med bild till det där påståendet? Tycker ärligt talat att du förtjänar att bli fullständigt utfryst från hela arbetsmarknaden och deporterad till nordkorea. Hur felskruvad kan man egentligen vara? Skrämmande..

Enligt de uppskattningar som gjorts så är det inte småpotatis som skattefuskas bort. För mig är de egoistiska tjuvar och banditer båda två, skattefuskaren liksom bidragsfuskaren.

Du försöker rättfärdiga ett brott med att de bidrar till samhället? Anser du att organiserad brottslighet också bidrar i och med den verksamheten drar in mycket pengar som sedan kan användas till konsumtion?

Nej, läs vad jag svarar på!

VBK anser att skattefuskare är värre än bidragsfuskare. Jag anser att bidragsfuskare är värre än skattefuskare. Därmed rättfärdigar jag inte någon av grupperna.

.. så vet jag att skattefusk är ett större problem för välfärden än vad fusk med bidrags och försäkringssystem någonsin varit.

Hur gör du den värderingen?

Får dom mörda och våldta också?

Det är väl precis den där inställningen som skapar mygel och korruption:
-"Men vadå, vi är ju så djävla driftiga och samhällsnyttiga så lite friheter borde vi väl få ta oss!?"

Och på liknande sätt rättfärdigar sig bidragsmyglarna. Oftast enligt att dom rika ska betala och man ska inte sparka på den som redan ligger. Han ska minsann få ligga kvar med x-boxen utan att bli sparkad på.

Det här är nog ett fall för Bonny, men min erfarenhet säger mig att oavsett vilken sorts kriminell du pratar med så har dom alltid någon ursäkt som rättfärdigar dom själva att begå brott. Göran Lindberg hjälpte ju bara flickorna...

Last edited:
Nej, läs vad jag svarar på!

VBK anser att skattefuskare är värre än bidragsfuskare. Jag anser att bidragsfuskare är värre än skattefuskare. Därmed rättfärdigar jag inte någon av grupperna.

Om ni två blir en så inträffar någon sorts stabil jämvikt? :)

Och jo, om man ska vara lite petig, så rättfärdigar du skattefuskarna. ;)

Och på liknande sätt rättfärdigar sig bidragsmyglarna. Oftast enligt att dom rika ska betala och man ska inte sparka på den som redan ligger. Han ska minsann få ligga kvar med x-boxen utan att bli sparkad på.

Jag tror inte det är någon här som försvarar den sortens beteende heller. Däremot försvinner otroligt mycket mer pengar pga skattefusket än pga bidragsfusk (tio gånger mer är bland de lägre uppskattningarna) och då verkar det konstigt att lägga satsningarna på ett problem som är så mycket mindre. För mig verkar det självklart att man bör åtgärda det största svinnet först.

Det där får du hemskt väldigt gärna utveckla för en som inte hittat minsta rättfärdigande av skattefusk...

Nja... Eftersom jag är lite småtrött - dags att sova - så tänker jag inte upprepa vad som redan står i tråden. Korvgubbe verkade ha hittat inläggen, så det kan nog även du göra. :tummenupp

J För mig verkar det självklart att man bör åtgärda det största svinnet först.

För mig verkar det självklart att åtgärda orsaken först.

Är det helt obegripligt att tänka sig att en del människor har tröttnat på att betala för andras svinigt loja relation till arbete? :mad:
Jag är en av dem. Jag skattefuskar inte, men jag betalar inte heller längre skatt i Sverige. Inte heller har jag för avsikt att göra det tills dess att ordningen har blivit någorlunda återställd.

Dessutom är matematiken enkel: om mindre kommer in till kassan, så kommer mindre slösas bort. Om svenska politiker beter sig som småbarn, så drar jag iaf in veckopengen. Sug på den karamellen! :mad:

Ingen kritik men en liten vinkling är ju att se på den potentiella nyttan av ett beteende, d.v.s. vad man förväntar sig att få ut av det man gör.
I min värld är det då mindre allvarligt att mylga, eller begå brott, för att man behöver mat eller andra grunder för ett vettigt liv. Att mygla, eller begå brott, blir då mer moraliskt tveksamt om man faktiskt inte behöver det, utan att det bara handlar om att man vill ha en nyare smartphone eller imponera på grannen.

Dessutom är väl mygel och skattefusk något vi får acceptera i vårt samhälle där egoismen hyllas till varje pris och vi inte kan skilja på orden lycklig och lyckad.

Kanske dags att ändra reglerna angående assistansbidrag.

Fusket är utbrett, säger Karl-Arne Ockell, utredningschef på länskriminalen i Halland.

– Det vi har sett här så kan vi tänka oss att minst en tredjedel av det som betalas ut i assistansersättning är fusk. Och då kan det röra sig om tio miljarder i Sverige. I Halland rör det sig om kanske ett par hundra miljoner.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4181879

Va! En polis som påstår att fusket med assistansersättningar uppgår till runt tio miljarder per år! Tydligen inte bara borgerliga politiker som ljuger med siffror.:5sure

Nja... Eftersom jag är lite småtrött - dags att sova - så tänker jag inte upprepa vad som redan står i tråden. Korvgubbe verkade ha hittat inläggen, så det kan nog även du göra. :tummenupp

Korvgubbe har förvisso skrivit flera tänkvärda inlägg i tråden, dock endast ett med kommentar till Two stroke man och det inlägget visar inte på det du påstår. Min slutsats är att du tillvitar Tsm uppfattningar han ej givit uttryck för. Ohederligt tycker jag.

Därför att det givetvis är mycket viktigare att jaga lata glennrökande bidragsparasiter än hårt jobbande, f.ö. ärliga, småföretagare som "bara gör det som krävs för att få tillvaron att gå runt".

Att göra vad man kan för att behålla "sina egna pengar" och förhindra att de stjäls av staten är smart, förståeligt och bör uppmuntras.

Att försöka fuska till sig andras skattepengar i form av bidrag är ondskefullt, förkastligt och bör straffas å det grövsta! :mad::mad::mad::mad:

Det där inlägget hade du aldrig vågat skriva om "Gillar inte"-funktionen funnits kvar. :D

Den här tråden får mig att må illa och att vilja se Hannes Westberg-videon igen. :zpy

...inte kan skilja på orden lycklig och lyckad.

blockfl%C3%B6jt_200x167.jpg

Last edited:
Så 4096 personer fick betala tillbaka 544M kr = lite över 130 000 per person (132 812,5 för att vara exakt). Ganska saftiga summor tycker jag och således inte i närheten av några enstaka sjukdagar eller liknande.
Om de bara granskat bidragstagare som haft heltidssjukskrivning så blir inte summan så stor. 11 tusen före skatt (skattas det på sjukbidrag eller får de en fast summa?) per månad om det är någon som varit sjukskriven hela 2009. Jag har inte läst någon rapport kring det hela men det känns inte konstigt om de inriktat sig på att granska de som fått ett stående bidrag snarare än de som fått någon dag här eller där.

Edit: Verkar stämma.

Det totala beloppet har ökat med 74 procent i jämförelse med 2008, då återkravsbeloppet uppgick till 203,3 miljoner kronor. Detta beror främst på att Försäkringskassan har ökat andelen utredningar av arbetsskadelivränta, sjukersättning och sjukpenning. Samtidigt har utredningar som genererar jämförelsevis låga felaktiga utbetalningar, exempelvis tillfällig föräldrapenning minskat.

Last edited:

Ja. Det var stor text, fanns färger och få sidor. :)

Nej, källan är "Försäkringskassans enhet för kontrollfrågor".

Tidningarna redogör bara för sina tolkningar av resultatet. Det står dig fritt att själv ta del av siffrorna och göra dina egna tolkningar.
http://www.forsakringskassan.se/irj...t/Pressmeddelanden/pm10_03/pm10_03_bilaga.pdf :fakta

Avslutade kontrollutredningar.
2007 - 33 847
2008 - 24 818
2009 - 23752

Antal fällande och delvis fällande
domar (inkl. strafförelägganden)
2007 - 339
2008 - 299
2009 - 320

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...