Ben Spies i Valencia

Ljuddämparen är fantastisk! Hur fungerar den, som ett laminat runt röret för att ta bort ljudet av att änddelen vibrerar? :D

Superpole Valencia
1. Ben Spies 1'33.270 (Yamma)
2. Règis Laconi 1'33.955 (Ducce)
3. Noriyuki Haga 1'34.082 (Ducce)
4. Michel Fabrizio 1'34.259 (Ducce)
5. Yukio Kagayama 1'34.755 (Suzuki)
6. Max Neukirchner 1'34.903 (Suzuki)
7. Jonathan Rea 1'35.056 (Honda)
8. Carlos Checa 1'35.346 (Honda)
9. Ryuichi Kiyonari 1'34.536 (Honda)
10.Leon Haslam 1'34.655 (Honda)
-
17.Tom Sykes 1'35.203 (Yamma)

Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.
Ja, vi får la se hur det går men fakta är att Spies spöade Edwards 2 gånger på 3 försök ifjol. Och denna gång sitter han inte på en sur Suzuki.

Last edited:
Jide skrev:
Ja ja, vi får la se hur det går men fakta är att Spies spöade Edwards 2 gånger på 3 försök ifjol. Och denna gång sitter han inte på en sur Suzuki.
Fakta är också att det regnade vid det ena tillfället och att man befann sig på Spies hemmabana i USA vid det andra.

Last edited:
Frågan är hur snabbt kommer att kunna anpassa sig, gissar att han kommer vara näst snabbaste Amerikan.
Fast det skulle vara extremt kul om han kom på pallen före den kaxige Lorenzo och se dennes min.

Superpole Valencia
1. Ben Spies 1'33.2702 (Yamma)
2. Règis Laconi 1'33.9553 (Ducce)

Ja, vi får la se hur det går men fakta är att Spies spöade Edwards 2 gånger på 3 försök ifjol. Och denna gång sitter han inte på en sur Suzuki.

Fast det där suzukiresonemanget behöver ju inte stämma.. Med samma resonemang skulle Hayden vinna lopp då han sitter på samma material som Stoner och det gör han ju inte. Mao allt ät inte material :)

/JPS

Fast det där suzukiresonemanget behöver ju inte stämma.. Med samma resonemang skulle Hayden vinna lopp då han sitter på samma material som Stoner och det gör han ju inte. Mao allt ät inte material :)

/JPS
Helt riktigt. :)

Fakta är också att det regnade vid det ena tillfället och att man befann sig på Spies hemmabana i USA vid det andra.
Förvisso men Edwards var tvåa på Laguna Seca 2005 (bästa placering någonsin) så jag vet inte om jag köper den där ursäkten med "hemmabana".

Last edited:
Ljuddämparen är fantastisk! Hur fungerar den, som ett laminat runt röret för att ta bort ljudet av att änddelen vibrerar? :D
Historien säger väl att Rossi vill ha en liten liten ljuddämpning då det första exen av M1:an som han körde hade ett "rakt" rör. Frågan är hur många decibel den där lilla colaburken gör?
Förvisso men Edwards var tvåa på Laguna Seca 2005 (bästa placering någonsin) så jag vet inte om jag köper den där ursäkten med "hemmabana".
Dessutom har ju Spies i år visat att det inte spelar någon större roll om han kört banan eller inte.

Historien säger väl att Rossi vill ha en liten liten ljuddämpning då det första exen av M1:an som han körde hade ett "rakt" rör. Frågan är hur många decibel den där lilla colaburken gör?
Dessutom har ju Spies i år visat att det inte spelar någon större roll om han kört banan eller inte.

Är inte ljuddämparen bara på plats för att de ska kunna sponsras av någon ljud- och avgassystemstillverkare? Är vad jag hörde.

Är inte ljuddämparen bara på plats för att de ska kunna sponsras av någon ljud- och avgassystemstillverkare? Är vad jag hörde.

Den gör ett jobb oxå. Yamahas gp hojar låter mindre och *skummare* än resten av fältet. Och man kan faktiskt ta ur hörselplopparna när Yamahaerna passerar på rakan. :tummenupp

Om Spies förbättrar sitt personbästa med över 1 sec så kvalar han bättre än vad Colin gjorde 2008;)
Ska bli riktigt roligt att se hur det går för alla i helgen:tummenupp

Hemmabana fenomenet som argumentet e enligt både Rossi och Hayden numera borta, bägge har tidigare uttalat sig att idag är alla så snabba överallt och att fördelen av hemma bana har försvunnigt.

Termignoni Soundsystems :D

:Bugar

Har du någon källa för det påståendet? Tex antal gånger respektive förare kört på Laguna Seca, antal varv osv.

Verkar som jag svarade NT innan att femonemet ändå "fördel av hemma bana" spelat ut sin roll ..

Sedan så kan det såklart rent socialt vara "tryggt" att va på hemmaplan eller en extra press !!

Frågan är hur snabbt kommer att kunna anpassa sig, gissar att han kommer vara näst snabbaste Amerikan.
Fast det skulle vara extremt kul om han kom på pallen före den kaxige Lorenzo och se dennes min.

Spies har åkt snabbare o snabbare under sin karriär och inget talar för att han nått sin peak i SBK utan han kan säkert med vassare M1 cykeln och bättre däck göra riktigt bra tider ganska omgående..

Även om jag tror precis som han säger att Valencia blir mer för att känna på grejerna, fast klickar allt så kan det gå riktigt fort redan till helgen och det är ju det man vant sig med just Spies att han e ruskigt snabblärd :tummenupp

Last edited:
Även om jag tror precis som han säger att Valencia blir mer för att känna på grejerna

ALDRIG att han åker för att "känna på grejorna"!!!! Möjligtvis kommer det att vara Spies officiella hållning, men ALDRIG att han kommer att hålla igen. TVÄRTOM har han ju en lysande möjlighet att sätta sig i grym respekt hos alla i startfältet inför 2010!

Hemmabana fenomenet som argumentet e enligt både Rossi och Hayden numera borta, bägge har tidigare uttalat sig att idag är alla så snabba överallt och att fördelen av hemma bana har försvunnigt.
Om ovanstående skulle vara sant, hade Nicky Haydens brorsa Roger Lee rekryterats för MotoGP bara några sekunder efter målgången på Laguna Seca 2007 då han körde i mål på plats 10 (framför Edwards) efter att ha startat från plats 16.

Eller Jamie Hacking som förra året körde i mål på plats 11 (också framför Edwards samt Capirossi och de Angelis.)

Självklart har en förare med lite erfarenhet av GP-banorna en fördel av att tävla på sin hemmabana.

ALDRIG att han åker för att "känna på grejorna"!!!! Möjligtvis kommer det att vara Spies officiella hållning, men ALDRIG att han kommer att hålla igen. TVÄRTOM har han ju en lysande möjlighet att sätta sig i grym respekt hos alla i startfältet inför 2010!
Så tror jag också att han (och teamet) tänker. Det är en lysande möjlighet att plantera hjärnspöken i konkurrenterna som de kommer bära med sig hela vintern.

”Helvete, den där jävla jänke-rookien kommer få mig att se löjlig ut. Och göra mig arbetslös. Jag måste försöka...etc.”

Last edited:
ALDRIG att han åker för att "känna på grejorna"!!!

Förstått att Spies får börja från Scratch med M1:an så köper jag hans tidigare uttalande om att köra in sig på cykeln har högre prioritet än race resultat. men som jag sa innan, går det så lätt som vi är bortskämda med från Spies sida så finns det ju hellar inget som hindrar att göra snabba varv o därigenom vinna respekt hos d övriga, något jag iofs känner på mig han redan har med sig in i MGP cirkusen..

Självklart har en förare med lite erfarenhet av GP-banorna en fördel av att tävla på sin hemmabana.

Då har Du till skillnad från Rossi o Hayden en annan syn ..

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...