Ben Spies i Valencia

Tillräcklig effekt? De skulle fortsätta jaga effekt med 1000cc ändå. Lite svårt att se vad kostnaderna har att göra med kubiken?
Bytet till 800cc kostade såklart flis, men det är ju redan gjort. Ett nytt byte skulle kosta igen.

men dom har väll begränsad soppamängd=max utnytjad snitt effekt... Det borde innebära att en större motor håller mycket bättre då effekt bara kan höjas marginellt.

...
Är det bara jag eller har inte flertalet förare kommenterat TC negativt och inte som Ezpeleta säger? Gaskontroll tycker jag personligen är det viktigaste näst bromsa och alltså något som borde ingå i MGP!
...

Har för mig att jag läst att Rossi, Stoner och Hayden sagt att det skulle vara omöjligt att köra hojarna utan TC. Edwards har sagt att han tackar elektroniken för att den förlängt hans karriär, som han tidigare hade trott skulle sluta någon gång runt när han var 32. Det pga att man inte drar på sig lika mycket skador som det var förr i största klassen.

Har för mig att jag läst att Rossi, Stoner och Hayden sagt att det skulle vara omöjligt att köra hojarna utan TC. Edwards har sagt att han tackar elektroniken för att den förlängt hans karriär, som han tidigare hade trott skulle sluta någon gång runt när han var 32. Det pga att man inte drar på sig lika mycket skador som det var förr i största klassen.

Vill minnas att rossi iaf tyckte det va roligare och mer utmaning utan TC

Tillräcklig effekt? De skulle fortsätta jaga effekt med 1000cc ändå. Lite svårt att se vad kostnaderna har att göra med kubiken?
Bytet till 800cc kostade såklart flis, men det är ju redan gjort. Ett nytt byte skulle kosta igen.
Någonstans går ju gränsen för hur mycket effekt man har användning av i en motorcykel på banor av dagens snitt. Den gränsen tycktes vara nådd/nära innan dom bytte till 800cc.
Man slutade jaga toppeffekt fast det skulle gå att få ut mer, utan kunde leta körbar effekt på lägre varvtal. Vilket varvtal man plockar ut effekt från står i ganska stor proportion till kostnaderna.

...är min tes.

För att inte tala om hur mkt roligare det är att se maskiner med fett vridmoment i "mellanregistret" accelererandes ut ur kurvorna.

Back to topic..

En skön in action bild på Ben, tror fortfarande han slutar 6a.. :)

n504960_spies_0_0.original.jpg

HAr jag sett den förut??? Typ?? Samma ställe?:tummenupp

Bifogat

• Hayden.jpg
    Hayden.jpg
    52.6 KB · Visningar: 93
7:a är MVG för Ben Spies, grymma omkörningar, han räddade Edwards :tummenupp

Djävligt mycket MVG faktiskt!

Ny på ny hoj, och bana(?) dänger många ess...
Underbetyg åt MotoGp cirkusens nivå skulle man oxå kunna säga.
Om man är elak.

Men det är vi ju inte...

... För att inte tala om hur mkt roligare det är att se maskiner med fett vridmoment i "mellanregistret" accelererandes ut ur kurvorna.

Visst är det vackert när förare balanserar pådrivande o sidokrafter i långa powerslides.

Verkligt vackert är det om motorn bara har 1 500 - 2 000 användbara varv nära toppeffekten och enda TC:n sitter i gashanden.

Fungerande mellanregister har man bara råd med om tillåten cylindervolym är för stor.

Visst är det vackert när förare balanserar pådrivande o sidokrafter i långa powerslides.

Verkligt vackert är det om motorn bara har 1 500 - 2 000 användbara varv nära toppeffekten och enda TC:n sitter i gashanden.

Fungerande mellanregister har man bara råd med om tillåten cylindervolym är för stor.

Visste väl att Du är ett Nicky Hayden fan :)

Djävligt mycket MVG faktiskt!

Ny på ny hoj, och bana(?) dänger många ess...
Underbetyg åt MotoGp cirkusens nivå skulle man oxå kunna säga.
Om man är elak.

Men det är vi ju inte...
Varför säger alla att han (BS) är på Valencia för första gången, kommentatorerna också?
SBK gick på Valencia i år 5:e april, Spies sätter en tid på 1,33,270 i superpole och bryter första racet och blir tvåa i andra.

Håller med om att det är mycket MVG då jag inte alls trodde på honom:brinnerup

Det syntes att Ben Spies tog det lite piano i början och inte ville klanta bort sig.
Imponerande hur han körde nsbbare och snabbare mot slutet. Hans förmåga att vara lika snabb på slitna däck är sjukt imponerande. Det var det första som Tom Houseworth pushade honom att göra när de började kampera ihop i Superstock - lär dig köra fort på gamla däck.
Haga kommenterar också det och menade att Spies förmåga att köra fort på slutet gjorde honom till den svårarste motståndare han mött.

Varför säger alla att han (BS) är på Valencia för första gången, kommentatorerna också?
SBK gick på Valencia i år 5:e april, Spies sätter en tid på 1,33,270 i superpole och bryter första racet och blir tvåa i andra.

Håller med om att det är mycket MVG då jag inte alls trodde på honom:brinnerup
Dessutom har han kört MotoGP hoj på Valencia förut då han testat Suzukin där.

Last edited:
Uppps.... får kanske äta upp att jag sågade spies till nästa säsong:D.... såg grymt stabilt ut.... vilka respektlösa omkörningar :Bugar men ska Edwards köra så där bra så får dom nog ta rygg på varandra och jaga tätklungan som värsta giro de italia:D

Nyteknik skrev:
Jag är tveksam till hans egen prognos/förhoppning, förutsatt att ingen av ovanstående vurpar. Tror snarare på plats 11-12 och då bör han vara nöjd.
Jag hade fel. Spies körde i mål på plats 7.

Någon som gissade rätt?

Överraskade mig att han hade det så lätt att ta sig om klungan som han låg sist i under första halvan av racet:

Melandri, De Puniet, Dovizioso, De Angelis och Kallio.

Med nästa års tillskott av Simoncelli får man efter gårdagens race anta att Spies tillsammans med honom och Melandri på Honda kommer bilda en trio som kommer utmana (och säkert lyckas besegra några gånger) några av ”de fyra” nästa år:

Rossi
Stoner
Pedrosa
Lorenzo

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup