Ben Spies i Valencia

Undrar hur mycket det är "motorn" som gör placeringen, för BS är inte omfattad av motorbegränsningen så han åker troligtsvis med den vassaste motorn i hela GPt

So they say.
Och det spekuleras.
Men:

Valenciabanan har ju bara en "dragstrip" a.k.a det är inte en bana som premierar de motorstarkaste hojarna, och därför sägs det att han inte har alltför mycket att vinna på det.

Ben ska ju först och främst lära sig köra hojen.
Om han har 20 hästar extra eller inte har troligtvis ingen inverkan.
Än.
 
Må det aldrig inträffa! :mad:

Prototyp-racing ska vara prototyp-racing, måste finnas nåt annat jävla sätt att få tillbaka kostnaderna på rimlig nivå.

Att sen försöka förstöra intresset för WSB genom att använda samma moterer fast i mer kompetenta chassin är också en förjävla dålig idé.
Vi får reda på hur dålig idén är redan nästa år. Då får vi Supersport De Luxe i GP-förpackning.
 
Undrar hur mycket det är "motorn" som gör placeringen, för BS är inte omfattad av motorbegränsningen så han åker troligtsvis med den vassaste motorn i hela GPt
Fast under racet måste han väl ändå klara sig på samma soppa som övriga? Då finns det ju rimligen gränser för vad man kan åstadkomma.
 
Supersport De Luxe i GP-förpackning.

Passande uttryck!

Men... om man tänker lite på det, så borde det ju kunna bli hur täta lopp som helst?

Men återigen: Det hämmar all form av teknisk utveckling på någon bredare front, och de varianter vi nu missar är ju EN av alla saker som gör det roligt att kolla in rajjsing.
Likriktningen går för långt, och nästa steg blir väl att alla lopp avgörs med hyrmaskiner som lottas ut innan varje lopp... :död
 
Stoner har väl varit sjuk och borta 3 race vilket inte märks det minsta! Får mer och mer respekt för den killen!

Pedrosa 2 Lorenzo 3 kan bli intressant i första böj....

Passande uttryck!

Men... om man tänker lite på det, så borde det ju kunna bli hur täta lopp som helst?

Men återigen: Det hämmar all form av teknisk utveckling på någon bredare front, och de varianter vi nu missar är ju EN av alla saker som gör det roligt att kolla in rajjsing.
Likriktningen går för långt, och nästa steg blir väl att alla lopp avgörs med hyrmaskiner som lottas ut innan varje lopp... :död

Täta lopp är väl bra men inte till priset av standardisering!

Sen verkar en del tro att det kommer trilla bort samt komma till en del förare till toppen om man tar bort TC vilket nog mer är önsketänkande. Dom som är bra är oftast det oavsett förutsättningar...

Är det bara jag eller har inte flertalet förare kommenterat TC negativt och inte som Ezpeleta säger? Gaskontroll tycker jag personligen är det viktigaste näst bromsa och alltså något som borde ingå i MGP!

(ja jag vet att en mgp förare antagligen måste använda mkt gaskontroll trots tc)
 
Allvarligt hur många av teamen skulle va kvar tror ni verkligen att Honda,yhamaha och ducati skulle köra med samma motor som kom från Suzuki tex

Händer de att det ska va enhetsmotor i mgp så blir det bara en massa privat team utan stora namn efter som Honda tex skulle satsa allt på wsbk istället

My 5 cent
 
Håller med. Honda skulle aldrig förnedra sig till att använda en Yamaha motoroch tvärtom...

Var det inte något liknande förslag på gång till F1 fast stallen protesterade så pass att förbundet fick ändra sig?
 
Back to topic..

En skön in action bild på Ben, tror fortfarande han slutar 6a.. :)

n504960_spies_0_0.original.jpg
 
...
Men... om man tänker lite på det, så borde det ju kunna bli hur täta lopp som helst?
...

Man hade väl samma argument när man införde enhetsdäcken till i år i MotoGP. Men trots att alla nu har samma däck och i övrigt inte så stor skillnad i hojbyggena så har det i år varit ännu större gap mellan förarna. Senaste racen har det ju varit mellan 3-20 sek gap mellan förarna i toppen även om det är mellan "The fantastic four" när flaggan kommit ut. Plats 9-11 kan vara innom 0,5 sek ibland och dom sista på poängplats är nästan varvade. Så alldeles för mycket utraget.

Nästa år när alla har samma fjädring och kanske samma elekronik kommer det bli ännu tätare eller ännu mera utspritt? Tror inte man på fförhand kan säga det utan att mera spekulera för det kommer finnas andra förutsättningar som kommer spela mera roll istället som varken vi eller dom kunnat tänka ut.

Lätt den snyggaste Yamahan i startfältet. Gillar Sterilgarda lacken.

Den är snygg på en stillbild men på tv såg den inte alls lika bra ut av nån anledning.
 
Last edited:
Enligt förslaget som las i dag på Valencia byter MotoGP till 1000 cc 2012 och alla tillverkare ska enligt uppgift vara överens. Ingen nämner något om standardmotorer så den biten kan vi nog glömma.
 
Må det aldrig inträffa! :mad:

Prototyp-racing ska vara prototyp-racing, måste finnas nåt annat jävla sätt att få tillbaka kostnaderna på rimlig nivå.

Att sen försöka förstöra intresset för WSB genom att använda samma moterer fast i mer kompetenta chassin är också en förjävla dålig idé.

Det enklaste sättet att begränsa kostnaderna borde rimligen vara att göra just det, sätta ett tak på hur mycket varje team får spendera. Man kanske får anlita ett par revisorer som kollar över teamens utgifter men det är ju en spott i havet i sammanhanget. Då kan man istället släppa det tekniska reglementet helt fritt och även tillåta off the shelf-delar.
 
Enligt förslaget som las i dag på Valencia byter MotoGP till 1000 cc 2012 och alla tillverkare ska enligt uppgift vara överens. Ingen nämner något om standardmotorer så den biten kan vi nog glömma.

Bra i så fall men förstår inte varför man skulle gå tillbaka till 1000cc? På vilket sett är det en kostnads besparing?
 
Bra i så fall men förstår inte varför man skulle gå tillbaka till 1000cc? På vilket sett är det en kostnads besparing?

Med elektronikbegränsningar och begränsingar i soppaförbrukning kanske det inte blir toktrimmad och billigare att underhålla? Jag vet inte, chansar bara.
 
Det enklaste sättet att begränsa kostnaderna borde rimligen vara att göra just det, sätta ett tak på hur mycket varje team får spendera. Man kanske får anlita ett par revisorer som kollar över teamens utgifter men det är ju en spott i havet i sammanhanget. Då kan man istället släppa det tekniska reglementet helt fritt och även tillåta off the shelf-delar.

...att återgå från moppe till 1000cc borde vara en av det större möjliga kostnadsbesparingarna = enklare att få ut "tillräcklig" effekt ur en liter utan kostsamt marginaljagande i material & konstruktion.
Den som kom på 800cc-idén borde rullas i tjära & fjädrar enl Lucky Luke-princip.
 
Undrar hur mycket det är "motorn" som gör placeringen, för BS är inte omfattad av motorbegränsningen så han åker troligtsvis med den vassaste motorn i hela GPt

Har inte hängt med så bra i den regeln, var det 5 motorer sen i somras eller hur blev det? De förarna som har en motor "till godo", vad hindrar dom från att stoppa i en "gammal" motor och nyttja full effekt nu när det är sista racet?
 
Ja, givetvis är det lättare att få ur rätt effekt ur en 1000cc.

Det här låter lovande iallafall:

"The initial proposal was to allow the use of production engines in prototype chassis, but the current proposal makes no mention of production engines at all. MotoMatters.com asked Herve Poncharal about the proposal, and asked whether this was to be production engines or not.

"Nobody's talking about production engines," Poncharal told us. "
 
...att återgå från moppe till 1000cc borde vara en av det större möjliga kostnadsbesparingarna = enklare att få ut "tillräcklig" effekt ur en liter utan kostsamt marginaljagande i material & konstruktion.
Den som kom på 800cc-idén borde rullas i tjära & fjädrar enl Lucky Luke-princip.

Tillräcklig effekt? De skulle fortsätta jaga effekt med 1000cc ändå. Lite svårt att se vad kostnaderna har att göra med kubiken?
Bytet till 800cc kostade såklart flis, men det är ju redan gjort. Ett nytt byte skulle kosta igen.
 
Tillräcklig effekt? De skulle fortsätta jaga effekt med 1000cc ändå. Lite svårt att se vad kostnaderna har att göra med kubiken?
Bytet till 800cc kostade såklart flis, men det är ju redan gjort. Ett nytt byte skulle kosta igen.

de räknar väl med att allt som har med 800cc är antikt om två år och tillverkarna ändå skulle behöva ta fram nya maskiner.
De Kunde ju tagit 600cc och satt på turbo :D

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top