Ben Spies i Valencia

Då är vi igång igen. Empiri, vad är det? :rolleyes:

Vilka erfarenheter och jämförelser lutar du dig mot? :confused:

(Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.)
Tre race kan väl inte anses vara ett så särskilt säkert underlag för empiriska slutsatser? Dessutom kvarstår de empiriska fakta vi har att Spies spöat Edwards vid två av de tre tillfällen de tävlat mot varandra.

Nej, verkligen inte. Och speciellt inte som dessa tre erfarenheter inte har så stor signifikans på ett torrt Valencia.
Hur vet du att det blir torrt? Vad som öven bör vägas in i exkvationen är att 2008 körde Edwards den bästa hojen på griden medan Spies körde en av de sämre. Det spelar såklart roll likaväl som väderlek eller däck gör det. Du väljer ju att bortse från vissa fakta som talar emot din "empiriska" tes.
Underlaget är för litet för att påstå att man har fakta med sig åt någondera håll. Det är ju mer vad vi tror ska hända på Valencia.

Hur vet du att det blir torrt?
Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.

Hoppas att det blir ett bra race för Spies, gillar honom skarpt och tror nästa sässong kan bli riktigt bra.

På söndag tar han det lite lugnt och känner på hojjen, dvs ligger med i andra klungan och kniper en 5:e plats.

Hoppas på att 2010 blir Lorenzos år!

Stoner, Rossi och Pedrosa får lite konkurens av Spies.

Edwards gör även sin bästa sässong i motogp.

:banana

Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.
Eftersom vi inte har så mycket fakta att gå på blir det mesta rena gissningar. Jag baserar min gissning om att Spies kommer att vara för Edwards på att Spies presterat mer än godkänt de få gånger han fått köra MotoGP och dels på att han vann WSBK som rookie till största delen på banor han aldrig kört förut.

Vad praktiskt att editera bort de flesta frågorna. Du påstår en sak och hävdar att du använder empiri för att komma fram till dina påståenden.

Både Toseland (Qatar -08) och Edwards (Japan -03 på en Aprilia!) slutade 6'a i sitt första MotoGP race. De gjorde det som regerande WSBK-mästare.

Spies har vunnit 50% av alla race i World SBK i år. Som rookie.

Pallplats :yoparty:yoparty

BS har kört så bra iår på ny hoj och nya banor, att han chockar med 2:a eller 3:e plats.. (Stoner vinner)

//
Benny

Både Toseland (Qatar -08) och Edwards (Japan -03 på en Aprilia!) slutade 6'a i sitt första MotoGP race. De gjorde det som regerande WSBK-mästare.

Spies har vunnit 50% av alla race i World SBK i år. Som rookie.

Jag vet inte vad Edwards gjorde för resultat i sin första WSBK säsong, men när man tittar på gamla WSBK-race kör Edwards jävligt hårt! Han är inte där han är för att han är någon medelmåtta, han är där för att han helt enkelt är en väldigt bra förare.
Jag minns ett citat av CE när han började i MotoGP, det ungfär så här: "Det som slår mig i MGP jämfört med WSBK, är att här finns inte en enda långsam förare" Det säger lite om skillnaden mellan serierna.
Men visst Spies kommer säkert inte göra bort sig, men jag tror inte heller han kommer skrälla på nåt vis. Men jag kan ju ha fel! Man kan ju alltid hoppas, för det börjar bli lite tjatigt med "de fyra"... :)

/JPS

Hoj-oj-oj.
Askladdiga däck och traction control.
Allt inom topp-tio kommer impa på mig, mr Spies verkar vara en naturbegåvning men det klassas Hopkins som också. Han har nog kapacitet att slå Hayden på sikt men jag tror han hamnar väldigt nära tia så jag säger tia.

Om jag får vara med och gissa alltså. Får jag det? Trots att jag inte har racingerfarenhet och därmed diskvalificeras från proffstyckarskaran?

Snyggt. Kul att det blev en annan lack än Tech 3.
Fler bilder.

motogp_liverymoto_spies_2009_00005.jpg

motogp_liverymoto_spies_2009_00001.jpg

motogp_liverymoto_spies_2009_00003.jpg

Last edited:
Någon som har koll på hur spies superpoletid i våras på valencia ( 1,33,270 ) står sig mot gp tiderna på samma bana?
Blir kul att jämföra hur mkt snabbare han blir på sin gp-hoj, tror han kan kvala rätt bra men blir nog svårt att komma bättre än top 5 i racet..
Iallafall på första racet, men skulle va kul om han skrällde rejält direkt:)

Någon som har koll på hur spies superpoletid i våras på valencia ( 1,33,270 ) står sig mot gp tiderna på samma bana?
Blir kul att jämföra hur mkt snabbare han blir på sin gp-hoj, tror han kan kvala rätt bra men blir nog svårt att komma bättre än top 5 i racet..
Iallafall på första racet, men skulle va kul om han skrällde rejält direkt:)
Snabbast varv någonsin: Rossi 1.31.002 (2006)
Varvrekord: Stoner 1.32.582 (2008)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...