Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tre race kan väl inte anses vara ett så särskilt säkert underlag för empiriska slutsatser? Dessutom kvarstår de empiriska fakta vi har att Spies spöat Edwards vid två av de tre tillfällen de tävlat mot varandra.Då är vi igång igen. Empiri, vad är det?
Vilka erfarenheter och jämförelser lutar du dig mot?
(Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.)
Nej, verkligen inte. Och speciellt inte som dessa tre erfarenheter inte har så stor signifikans på ett torrt Valencia.Tre race kan väl inte anses vara ett så särskilt säkert underlag för empiriska slutsatser?
Hur vet du att det blir torrt? Vad som öven bör vägas in i exkvationen är att 2008 körde Edwards den bästa hojen på griden medan Spies körde en av de sämre. Det spelar såklart roll likaväl som väderlek eller däck gör det. Du väljer ju att bortse från vissa fakta som talar emot din "empiriska" tes.Nej, verkligen inte. Och speciellt inte som dessa tre erfarenheter inte har så stor signifikans på ett torrt Valencia.
Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.Hur vet du att det blir torrt?
Eftersom vi inte har så mycket fakta att gå på blir det mesta rena gissningar. Jag baserar min gissning om att Spies kommer att vara för Edwards på att Spies presterat mer än godkänt de få gånger han fått köra MotoGP och dels på att han vann WSBK som rookie till största delen på banor han aldrig kört förut.Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.
Vad praktiskt att editera bort de flesta frågorna. Du påstår en sak och hävdar att du använder empiri för att komma fram till dina påståenden.Statistiken talar onekligen för att det kommer bli torrt på Valencia i helgen. Och på en torr bana som Edwards kan som sin egen ficka, på en hoj som troligen inte är så annorlunda än den Rossi kör, får man ha mycket fantasi för att hävda att ”mycket talar för att Spies kommer vara snabbare än Edwards”.
Gjorde jag inte. Du hade bara en fråga.Vad praktiskt att editera bort de flesta frågorna.
Sant, fel av mig.. En fråga men flera påståenden som har bäring på din tes och som du väljer att inte kommentera.Gjorde jag inte. Du hade bara en fråga.![]()
Han har testat där och kom två och kraschade på årets SBK-race där.Hur bra kan Spies Valencia-banan?
Både Toseland (Qatar -08) och Edwards (Japan -03 på en Aprilia!) slutade 6'a i sitt första MotoGP race. De gjorde det som regerande WSBK-mästare.
Spies har vunnit 50% av alla race i World SBK i år. Som rookie.
Då drämmer jag till med att Ben kommer på pallen som trea! Högoddsare javisst.
Snabbast varv någonsin: Rossi 1.31.002 (2006)Någon som har koll på hur spies superpoletid i våras på valencia ( 1,33,270 ) står sig mot gp tiderna på samma bana?
Blir kul att jämföra hur mkt snabbare han blir på sin gp-hoj, tror han kan kvala rätt bra men blir nog svårt att komma bättre än top 5 i racet..
Iallafall på första racet, men skulle va kul om han skrällde rejält direkt![]()
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|