Bana i Stockholmstrakten?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Så länge jag kan minnas har jag sett dekaler på bilar med texter som "En stripp i Stockholm nu" eller liknande och nu har de gått 20-30 år men det finns fortfarande ingen bana.

Vad är egentligen problemet? Finns det ingen mark att bygga på? Säger kommunerna nej pga buller och miljö?

Vet inte vad det skulle kosta att bygga en bana i stil med den på Gotland eller Anderstorp men rent ekonomiskt borde den betala sig själv relativt fort. Det måste ju finnas hur många privatpersoner och klubbar som helst som är villiga att betala för att få köra på en sån bana plus alla tävlingar som skulle kunna anordnas.

Med tanke på alla fina bilar som pojkarna och flickorna på Östermalm, Djursholm, Lidingö, Drottningholm ;) osv har borde de också vara intresserade av att kunna gasa ohämat utan att behöva åka 20-30 mil.

Tullinge har det ju körts på tills nu i år. Men vad jag vet så kommer Bilsport köra 402m i Sthlm i år igen, fast var vet jag inte än!

Saxat från Bilsport.se:
Osäkerheten om banor i huvudstadsregionen har varit stor i många år.
Nu finns det vissa ljuspunkter som gör att vi räknar med att kunna genomföra arrangemanget. Våra förhoppningar är att vi ska kunna köra även i år på Tullinge, om inte så kommer vi att försöka hitta ett annat alternativ i Stockholm. Så spika datumet den 3 juli!

Skulle tro att det inte är politiskt korrekt att jobba för motorsport, tyvärr. Självklart borde det finnas minst en motoranläggning i Sthlmsregionen. Det är nog lättare i glest befolkade delar av landet eftersom det skapas nya arbetstillfällen där och marken är billigare, och förmodligen också är dom som bor där mer vänligt sinnade till motorsport än vad storstadsmänniskor är.

Lagidrott som fotboll och hockey är OK att lägga pengar på eftersom det har en fostrande inverkan på ungdomarna (OBS! Ironi).
Det är också OK att skövla enorma landområden och förvandla dom till ett slags sterilt parklandskap för att extremt fåniga människor ska kunna fösa en liten vit boll framför sig och ner i ett hål med minst 10 olika klubbor.

Suck. Det är inte rättvist. Dumskallarna styr.

Om jag inte är helt felinformerad så finns det klara planer på hur och var de ska bygga en strip. Dock så måste de lyckas övertyga kommunen om att få tillstånd och få bidrag.

Tog bort mitt dåliga inlägg!

Edit: Jag är en ...gnällkärring. :4skrika

/N

Last edited:
K-Micke skrev:
Lagidrott som fotboll och hockey är OK att lägga pengar på eftersom det har en fostrande inverkan på ungdomarna (OBS! Ironi).
Det är också OK att skövla enorma landområden och förvandla dom till ett slags sterilt parklandskap för att extremt fåniga människor ska kunna fösa en liten vit boll framför sig och ner i ett hål med minst 10 olika klubbor.

:D :rofl :hihi

Ska man säga något till moderatbandyentuiasternas försvar så är det att de pröjsar rätt stora summor för att få vara med och leka.

Tullinge i all ära men det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Ska det vara så ska det vara en riktig bana för RR, F1 (de lär ju inte komma hit men ni förstår) med en separat stripp och gärna en 2 miles oval (vore det inte grymt med en svensk NASCAR-serie? :yoparty ).

Banan skulle ju kunna lika i anslutning till ett område som ändå ingen vill ha, tex Arlanda, militärt övningsområd, sopptipp eller liknande.

Ska kolla med min kollega om han är villig att öppna upp marknadsföringsbudgeten och hjälpa till med bygget av Hembiobutiken-Ring :D

Nysse skrev:
Jag hoppas att SMC kan påverka och jobbar för en i Sthlm området./N

Men har de inte försökt med det i 20-30 år utan att lyckas? (OBS: ingen ironi eller kritik)

Våran Knug och Prins kör ju snabba bilar på bana. Kan inte de se till att det byggs en här...De verkar ju *erhm* kunna snacka för sig rätt bra.. :rolleyes:

I ärlighetensnamn så när jag fick hör om Gotl.Ring så var jag tveksam men tack vare stor hjälp av markägare och kommun och Alec Arho-Havrén´s kontaktnät så verkar den bli verklighet, fast inte så snabbt som planerat eller önskat.
Men nu är hjulen i rullning och det kommer bli en bana som lockar flera intressenter.
Så varför skulle det inte gå att få till en i sthlm området?
Det fanns klagomål på bygget av GR (pga högt oväsen från bilar och mc) av sommarstugeägare på ett par km avstånd. Nu råkar banan ligga i ett brott där det förekommer sprängningar och stora dumprar kör och med ett antal vindkraftverk så nått mycket mer oväsen lär inte banan påverka.
Om man hittar samma förutsättningar här lär nog vara svårt....

Men ännu finns det hopp!

Audi väljer Gotland Ring
Tyska biljätten Audi vill använda Gotland Rings bana i Storugns för utbildning av förare.
Enligt Niklas Henning, evenemangs- och sponsoransvarig på Audi Sverige, är det mycket troligt att utbildning på sikt kommer att flyttas från Barcelona i Spanien till Gotland.

Inom några dagar undertecknas ett flerårigt kontrakt där Audi byter bilar mot tid på den gotländska banan.
I ett första skede kommer biljättens svenska gren att disponera tio dagar per år för olika typer av evenemang riktade mot kunder i norra Europa.

Det välkända bilmärket bedriver utbildning av förare på banor över hela världen.
Kurser
na riktar sig bland annat till kunder, potentiella kunder och återförsäljare.
Det är bland annat banhyror och tillgång på hotellrum som avgör vilka orter som är intressanta.
Nu har Audi Tyskland börjat att rikta blickarna mot Gotland och vill börja köra även här.
-Det diskuteras. När Gotland Ring är klart finns det stora möjligheter att man använder banan till utbildningsövningar, bekräftar Niklas Henning.

Ökat intresse
Audi Tyskland kommer redan nu att kunna använda de dagar i kontraktet som inte Audi Sverige behöver. I takt med att Gotland Ring växer fram kommer också tyskarnas intresse att öka. Inom två eller tre år kan behovet av tid på den gotländska banan ha fördubblats, uppger Henning.
Förutsättningarna att locka både svenska och utländska förare till Gotland är goda.
-Det ligger ganska centralt i norra Europa. Klimatet är väldigt bra för att vara norra Skandinavien, Gotland är vädersäkert och har bra hotell, summerar Henning.

Kunder från Norge
-De flyttar dagar från en formel 1-bana i Barcelona till oss, det är en fjäder i hatten, konstaterar Alec Arho-Havrén, vd för Gotland Ring.
De senaste tre veckorna har det tyska bilmärket haft omkring 250 personer i personal på plats. De senaste två dagarna har femtio kunder flugits in från Norge.
-De stora vinsterna gör inte vi utan hotellen, restaurangerna och flygbolagen på Gotland, hävdar Arho-Havrén.
Banan väntas vara helt utbyggd våren 2005 med en asfalterad slinga på 6,5 kilometer. Hittills har 3,2 kilometer färdigställts.

Saxat ur GT

/N

Ja, det där har ju varit på gång länge. Skulle vara kul om det blev verklighet dock. Vet också att det gjordes ett försök att få bygga en liknande anläggning utan för köping, men det röstades ner tror jag.

Det är nog ganska svårt att driva en sån anläggning i sverige utan att gå back, med tanke på att säsongen är så kort.

K-Micke skrev:
Vad tror ni om det här?

http://www.vikingmotorpark.com/

Jag tror på det ungefär som jag tror på UFO´n.
Alltså jag tror på det när jag ser det i verkligheten med egna ögon.

sandstream71 skrev:
:D :rofl :hihi

Ska man säga något till moderatbandyentuiasternas försvar så är det att de pröjsar rätt stora summor för att få vara med och leka.
Stämmer kanske i många fall, här har dock kommunen tagit av våra skattepengar o byggt en golfbana till (det finns redan ett antal inom några mil bara), på så sätt har de kunnat börja bygga banan utan att ha tillräkligt med spelarlicenser betalda.
Nej det är inte ett lån, millionerna passar tydligen bättre där än i våra nergångna skolor och allt vad det är.

K-Micke skrev:
Vad tror ni om det här?

http://www.vikingmotorpark.com/

Jag tror på det ungefär som jag tror på UFO´n.
Alltså jag tror på det när jag ser det i verkligheten med egna ögon.

Ja, de skriver iof: "Möten med Enköping Kommun innebar att kommunalfullmäktige i maj 2000 gav sitt ja till den fortsatta projekteringen av Viking Motor Park nära Enköping Företagspark. Därefter har ett omfattande arbete lagts ner och är nu inne i slutskedet. Detaljplanen som nu färdigställs är det sista som behövs inför ett byggnadstillstånd."

Men jag håller med. Det verkar dra ut på tiden...

Hur lång tid tog det att bygg den första (körbara) versionen av Gotland Ring? Jag tyckte det verkade gå jävligt fort... Plötsligt en dag så var det ju igång liksom.

/J

RG500-Johannes skrev:
Ja, de skriver iof: "Möten med Enköping Kommun innebar att kommunalfullmäktige i maj 2000 gav sitt ja till den fortsatta projekteringen av Viking Motor Park nära Enköping Företagspark. Därefter har ett omfattande arbete lagts ner och är nu inne i slutskedet. Detaljplanen som nu färdigställs är det sista som behövs inför ett byggnadstillstånd."

Men jag håller med. Det verkar dra ut på tiden...

Hur lång tid tog det att bygg den första (körbara) versionen av Gotland Ring? Jag tyckte det verkade gå jävligt fort... Plötsligt en dag så var det ju igång liksom.

/J
Har för mig att det är stålarna som fattas, de hade råd att bereda marken och inget mer nu tror jag.

Silwer skrev:
Har för mig att det är stålarna som fattas, de hade råd att bereda marken och inget mer nu tror jag.

Då ser det onekligen mörkt ut... Väldigt synd, för det skulle vara skitkul. Inget ont om Rörken, men en riktig bana på ung samma avstånd vore ju :tummenupp

/J

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...