E 10..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Konstigt, jag och all jag känner har kört gräsklipparen i alla tider på vanlig bensin... aldrig bytt ett enda membran på någon lillmotor. Den äldsta var från 1973, körde den till för två år sedan.

Det är inte alla modeller som drabbas, bara dom som har "Pulsa Jet" förgasare, den gamla VacuJet förgasaren fungerar bättre.

Jag vet IAF tre personer förutom mig som har haft samma problem, då dom har kontaktat mig för felsökning/ åtgärdande av felet. (två biltema klippare, en Jula och en annan okänt märke)

Nu tar det hela tre minuter att byta membran och det kostar typ en femtiolapp, men det är surt som fan när man startar den första gången på våren och den har pulserande varvtal och fungerar dåligt i lutningar.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
HVO100 kostar 15:15 på macken hemma och det går åt en aning mer än vanlig diesel.
Men många motortillverkare vill inte godkänna det, t ex Fiat i lite äldre Ducato.

Är ganska få tillverkare som säger att HVO100 är ok i äldre motorer.
Min bil från 2017 är inte godkänd men om samma motor sitter i en bil från 2019 är helt ok att tanka det... :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är ganska få tillverkare som säger att HVO100 är ok i äldre motorer.
Min bil från 2017 är inte godkänd men om samma motor sitter i en bil från 2019 är helt ok att tanka det... :D

Jo, det är väldigt få tillverkare som godkänner HVO100 i sina bilar, ännu färre tillverkare talar om varför.

Men om några år ska vi alla ändå tanka HVO i våra fordon, i varierande grad av inblandning.

Dom personer jag har pratat med säger i princip "Byt bränslefilter och kör, HVO100 är inte skadligt"

Enligt någon bild tidigare i elbilstråden så kommer man med en dieselbil på HVO ner i samma eller lägre CO2 utsläpp än med en elbil laddad med Europeisk Elmix.

MEN då kvarstår problemet med HVO, att det skövlas regnskog för att odla oljepalmer, visst, så länge efterfrågan är låg så kanske inhemsk produktion av slaktavfall och tallolja räcka en bit, men inte när HVO tar 50% av marknaden.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jo, det är väldigt få tillverkare som godkänner HVO100 i sina bilar, ännu färre tillverkare talar om varför.
...
MEN då kvarstår problemet med HVO, att det skövlas regnskog för att odla oljepalmer, visst, så länge efterfrågan är låg så kanske inhemsk produktion av slaktavfall och tallolja räcka en bit, men inte när HVO tar 50% av marknaden.

Bilar ska typas för bränslena så säger tillverkaren "inga problem, kör" för en gammal motor och nån rättshaverist hittar en lucka så blir det dyrt.
Nya bilar (2020-) är väl nästan alla ok för HVO100? Om inte kommer det väl med nästa facelift på modellen.

Sen håller jag med om tillverkningen av bränslet. Det är ju inte vettigt när de drygar ut det med palmolja och liknande..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är ganska få tillverkare som säger att HVO100 är ok i äldre motorer.
Min bil från 2017 är inte godkänd men om samma motor sitter i en bil från 2019 är helt ok att tanka det... :D
Min 2010 Ducato 120hk är inte godkänd med HVO100 men Renault och Peugeot med samma motor är ok.
Så jag kör på det också, tankar vanlig diesel ibland.
Min båtmotor är inte godkänd heller men det är inte troligt att Yanmar testar modeller som försvann från marknaden på 90-talet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan bara konstatera att detta är ytterligare ett slag från januaripartierna mot glesbygden, på flera olika plan. Det blir intressant att se om Jimmie / Uffe / Ebba förmår ändra denna ”reduktionsplikt” efter nästa val...?

Min enda fråga är om detta svammel gäller bara BF95 eller om det också gäller BF98...? Lite olika bud beroende på var man kollar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Många båtar har dieselmotor. Och i miljödiesel som fått stå några månader börjar det växa bakterier som bildar nån slags gelatinlik sörja som sätter igen bränslefilter. Min pappa har segelbåt = tankar en gång per år = bränslet blir dåligt. Så han brukar tanka med ett antal jeepdunkar på en q-star mack som har nån specialdiesel som är helfossil eller liknande. Och säkerligen svindyr.

Vi månskensbönder slår i dieselbiocid i dunkarna för att slippa alger i dieseln , råkat ut för det två gånger och det är jävligt tråkigt för det är i perioder då traktorn går mycket och det är ju alltid trevligt med fältservice på åkern när man slår gräs :3freak:3freak i övrigt märker man ju ingen skillnad så inblandningen gör inget större för min del . Startar 70-halshärket till traktor här borde inte nya fordon må sämre
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kan bara konstatera att detta är ytterligare ett slag från januaripartierna mot glesbygden, på flera olika plan. Det blir intressant att se om Jimmie / Uffe / Ebba förmår ändra denna ”reduktionsplikt” efter nästa val...?

Min enda fråga är om detta svammel gäller bara BF95 eller om det också gäller BF98...? Lite olika bud beroende på var man kollar.
:fakta Vi ska inte bo i skogen längre , har också konstaterat det :gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OT? Är det inte mer angeläget än så?



Redan i E5 påverkar etanolen vissa plasttankar så mycket att dekaler släpper på utsidan när spriten vandrar genom materialet. Med E10 deformeras tankarna så att dom kan bli svåra att demontera och omöjliga att återmontera.

Lösningen(!) blir att låta tankarna torka ur under några månader - typ ett vinteruppehåll utan bränsle i tanken.
Då hinner de flesta påverkade plasttankar hitta tillbaka till sin ursprungsform igen.
Men den som kör året runt? Ett ytterst marginellt antal påverkade visserligen, men ändå.
Köpa dubbel uppsättning tankar?

Dekalproblemet har jag inte hört någon lösning på.

Det brukar sägas att 5% etanolinblandning ger "någon eller några procent högre bränsleförbrukning".
Min erfarenhet av E10 är att det går åt ganska precis 10% mer soppa.
So what's the use?

Nej, jag är ingen Fuellyfåne som håller koll på varje deciliter som jag tankar.
Jag är mer intresserad av räckvidden - hur långt jag kommer på varje tank.
Det är viktigt för mig.

E10 är ett elände. Någon gång har jag tankat med vilje för att att testa, då och då har det saknats alternativ och ibland har jag haft för bråttom och fått E10 av misstag.

I samtliga fall har det fått tydliga konsekvenser för räckvidden. Jag har tappat ett par, tre mil - tvingats tanka tidigare än beräknat, tvingats stanna och tanka från medhavd dunk eller halta in på ångorna någonstans där jag borde haft marginal.

Spelar roll?
Ja, för mig och min körning gör det faktiskt det.
De nyare insprutarna påverkas mindre än de gamla förgasarhojarna, körning i vettigt tempo straffas mindre än...
...inspirerad körning.

Grusgasa med tung AT 750 på E10 ger lätt en förbrukning över litern milen, typ 20% mer än på E5 och bortåt 30% mer än vad jag minns att man kunde få ut på den gamla V-power innan även den började spädas ut med sprit.

Men vi skall väl vara glada.
Vi har sluppit E10 i nästan 10 år. Det är ett EU-dekret som säger att vi skall införa det, och Sverige har backat så länge det går, typ.

Tyskland och Finland var tidiga på det, men Sverige lade sig i väntläge när man såg vilka djävulska problem man fick vid införandet i dessa länder. Ovanligt att inte Sverige tar tagelskortan på och hoppar ner i grytet först av alla...

Så länge det finns E5 går det att klara sig. Bäst är ju riktig bensin, utan barlast av sprit, men som sagt - alternativ till E10 måste finnas.

Finland 2016:

yBxAC2Q.jpg


AALLLLAA står och väntar på 98-slangen. Kön är 40 cyklar lång, men ingen vill riskera att bli stående på de lång-långa etapperna bara för att man fått E10 i hojen. Många hojar i samlingen skulle tekniskt klara E10, men inte den inskränkta räckvidden.

..och detta var så långt norr/österut att det inte var någon idé att...

9dpGRfh.jpg


...skylta bort vinterdieseln.


Jag överdriver?

Tja, det var långt till nästa stopp:

zxz4rEO.jpg


...som låg ändå längre ut i ödemarken och där allt-i-allotjejen kastade förklädet och gick ut för att handpumpa alla hojar som behövde tankas.
"Korvsoppa" var dagens rätt och den fick man ta själv när hon var ute och tankade.




E10 är begränsande.
Jag vet inte om man löst problemen man hade för några år sedan med smutsig etanol som slet ut insprutningen från insidan, men att man inte ens testade inleveranserna av fulsprit från gud vet var dom nu kom är anledning nog att hålla sig skeptisk.

Jag kommer inte tanka E10 så länge jag har ett val, och jag önskar att det fanns riktig bensin att köpa, som inte är utspädd med inaktiv substans.

Klimatnyttan?
Jag är skeptisk.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
10% högre soppaförbrukning alltså...
Då minskar de väl bränsleskatten iaf så att det blir ett nollsummespel där?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan ju tvätta bort etanolet ur bensinen med vanligt vatten faktiskt :hihi

Man häller i vatten i E10 bensinen , det gifter sig med vattnet och sjunker till botten , sen slangar man ut b3nzinan uppifrån :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
10% högre soppaförbrukning alltså...
Då minskar de väl bränsleskatten iaf så att det blir ett nollsummespel där?
Du skriver i fel tråd. Det där hör hemma bland osmakliga skämt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10% högre soppaförbrukning alltså...
Då minskar de väl bränsleskatten iaf så att det blir ett nollsummespel där?


Ja, det är min erfarenhet på förgasarhojar under belastning i verkliga livet.
Fuck körcykel. Jag kör cykel.
Men, YMMV, som alltid.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
AALLLLAA står och väntar på 98-slangen. Kön är 40 cyklar lång, men ingen vill riskera att bli stående på de lång-långa etapperna bara för att man fått E10 i hojen. Många hojar i samlingen skulle tekniskt klara E10, men inte den inskränkta räckvidden.

Jag har som sagt letat efter informationen, utan att hitta något i klartext. Är 98-oktanigt undantaget ”reduktionsplikten”...?

Min oro har inte heller något med alldagliga transportfordon att göra. Jag är desto mer oroad över ett antal av mina leksaker. Plasttankar, slangar, bränslepumpsmembran och förgasardetaljer som konstruerats och tillverkats långt innan detta trams var påtänkt. Hög kompression, aggressiv tändkurva, tveksam kylning och framförallt en förgasarbestyckning som redan är optimerad - återigen - långt innan detta trams var påtänkt.

Dessa leksaker körs idag uteslutande på BF98 från den lokala macken, i vissa fall med manuellt inblandad tvåtaktsolja. Jag är inte ett dugg sugen på att ta reda på hur dessa reagerar på en rejäl dos brännvin...

Kan man köra vidare på BF98 eller måste man titta närmare på att separera etanolen från bensinen...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
10% Etanolinblandning för miljöns skull ger alltså:

10% högre förbrukning
10% kortare räckvidd
Allehanda problem med plast och gummi material

Men om det ger 10% högre förbrukning, vad är då miljönyttan?
Man förbränner ju lika många liter bensin ändå + dom 10% fulsprit dom blandar i?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns väl ungefär som andra ideer sprungna ur klimataktivismen - symbolhandling är viktigare än handling som gör skillnad på riktigt och sedan att inte riktigt tänka hela vägen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
10% Etanolinblandning för miljöns skull ger alltså:

10% högre förbrukning
10% kortare räckvidd
Allehanda problem med plast och gummi material

Men om det ger 10% högre förbrukning, vad är då miljönyttan?
Man förbränner ju lika många liter bensin ändå + dom 10% fulsprit dom blandar i?

Nja riktigt så är det ju inte. Det är ju inte vatten man blandar i... E85 har ca 30% lägre energiinnehåll än bensin.

Att man ökar etanolinnehållet från 5% till 10% innebär inte särskilt stora skillnader, däremot så dubblas ju andelen förnybart innehåll i drivmedlet till fordon och det är ju precis det man borde ha gjort för många år sedan istället för att satsa på att bygga om bilar till drift på E85. Det ger ju betydligt större avtryck på helheten till i princip noll kostnad.

Istället kom pumplagen/mackdöden, ombyggnation av fordon till ingen nytta mm mm.

Håller med Alatalo att det tyvärr ofta är symbolpolitiken som får styra istället för realpolitiken. I den frågan liksom andra frågor, inte alls uteslutande inom energi/miljöområdet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan ju tvätta bort etanolet ur bensinen med vanligt vatten faktiskt :hihi

Man häller i vatten i E10 bensinen , det gifter sig med vattnet och sjunker till botten , sen slangar man ut b3nzinan uppifrån :tummenupp

Som tonåring bodde jag nära en oljehamn, varje gång det togs ett bränsleprov (ungefär en liter) i en glastillbringare och kontrollerades, så hälldes det i ett "slaskfat"

En kompis kom över sådana "slaskfat" och lät dom stå ute bakom garaget.
Vattnet separerade ut och frös till en kaka på vintern, så man kunde pumpa över ren bensin i ett annat fat.

Hos honom kunde man tanka mopeden gratis/billigt om man var kompis med honom, man stack till honom en folköl ibland, eller en dosa snus, så hade man bensin så man klarade sig...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top