E 10..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja för drickjom får man nog jobba jävla mycket så det knappt är värt det.

Däremot är det la en billig metod för att skaffa sprit för annat o i en nära framtid få fram riktig bensin:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja för drickjom får man nog jobba jävla mycket så det knappt är värt det.

Däremot är det la en billig metod för att skaffa sprit för annat o i en nära framtid få fram riktig bensin:tummenupp

Skulle inte våga dricka de resterna, dom är nog bättre att använda som rengöringsmedel och skärvätska till aluminium.

Eller så kan man blanda spriten i bensinen så att man får högre oktan och slipper isproppar. :tungan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo känner säkert någon med sibborator så det där löser sig nog.

Jo, och det är få förunnat att ha haft gymnasielärare som uttryckligen berättade hur man skulle bygga den perfekta termostaten, i alla fall för framställningen av det ena...Vem vet, reduktionsplikten kanske blir ett uppsving för en teknik som nästan blivit helt utkonkurrerad av smuggelsprit och internetdroger...?

Både du och jag lär ju förr eller senare titta närmare på att säkra upp någorlunda vettig bensin bortom 2030. För jag antar att elhojar inte har så värstans hög status inom veteran-MX kretsar...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...jag antar att elhojar inte har så värstans hög status inom veteran-MX kretsar...?

Ja, jag lever nog inte så länge att dom blir aktuella.

Min misstanke är ju att det blir till att svetsa ihop en subborator och koka etanol i framtiden. Det är trots allt ett ganska bra bränsle bortsett från att det förstör tätningar och sånt.

Och bilen lär man väl få bygga gengasaggregat till.

Och andra sidan börjar det bli så mycket mekande och lite körning att jag kanske skulle kunna fixa en gammal tankbil och bunkra upp resten av livets konsumtion med bensin.
 

Bifogat

  • FRD-29066r_Mad-Max_Semi-Truck-Big-Rig-War-Rig.jpg
    FRD-29066r_Mad-Max_Semi-Truck-Big-Rig-War-Rig.jpg
    188.1 KB · Visningar: 34
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, och det är få förunnat att ha haft gymnasielärare som uttryckligen berättade hur man skulle bygga den perfekta termostaten, i alla fall för framställningen av det ena...Vem vet, reduktionsplikten kanske blir ett uppsving för en teknik som nästan blivit helt utkonkurrerad av sm

Min Kemilärare var väldans imponerad av att jag byggde ihop en destillator av grejorna I labblådan redan innan hon hade berättat vad vi skulle göra den lektionen.

Sedan fick jag gå fram och berätta hur en destilleringsprocess gick till för hela klassen.
Jag fick stanna kvar på rasten och fick höra att såldes det hembränt på skolan så skulle hon delge sina misstankar om vem som kokade...

Samma kemilärare drabbades av en liten provsprängning vi utförde i skogen där hon var och plockade bär...

Vi såg inte henne innan vi tände på, så jag hoppad upp från gömstället och varnade henne :brinnerup

Jag fick dock bra betyg av henne, kanske för visat intresse i hobby kemi på fritiden :va
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Läste att E10 kan påverka motorcyklar med plasttank och tankar med fiberglas (kanske går som plast).
Kanske mer relevant att MC ägare får koll på om deras hoj är ok med E10 eller inte.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Läste att E10 kan påverka motorcyklar med plasttank och tankar med fiberglas (kanske går som plast).
Kanske mer relevant att MC ägare får koll på om deras hoj är ok med E10 eller inte.
Har hört det jag också. Dom ska tydligen svälla, har faktiskt sett den tendensen på min Triumph Daytona T595 (dom har plast-tank)
Är det inte plast-tankar på dom flesta bilar nuförtiden...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har hört det jag också. Dom ska tydligen svälla, har faktiskt sett den tendensen på min Triumph Daytona T595 (dom har plast-tank)
Är det inte plast-tankar på dom flesta bilar nuförtiden...
De kan svälla och/eller få blåsor i lacken när vatten går igenom plasten och stannar innan lacken.
Mina blåsor gick tillbaka efter en vinter med tom och öppen tank i hyfsat torrt garage. Numera står ingen plasttank med bensin i särskilt länge. Det tar inte lång tid att tömma tanken i dunk och det görs även varje gång tanken lyfts av i garaget.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag ska mappa hojen i juli så den ska mappas med den bränsle kvalitet jag kommer köra på sen.

Är lite kluven här.
Ska jag mappa på 98 eller e10?

Det verkar ju som att 98 kommer finnas kvar ett tag på vissa stationer, men det kommer ju bli e10 överallt till sist.
98 vore väl optimalast men e10 känns ju smidigast.
Input?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ska mappa hojen i juli så den ska mappas med den bränsle kvalitet jag kommer köra på sen.

Är lite kluven här.
Ska jag mappa på 98 eller e10?

Det verkar ju som att 98 kommer finnas kvar ett tag på vissa stationer, men det kommer ju bli e10 överallt till sist.
98 vore väl optimalast men e10 känns ju smidigast.
Input?
Eftersom jag har plasttank är det 98 som gäller. Kostar mer men drar mindre så i slutändan går det på ett ut. Sedan gillar jag att fler kör 98 så den inte skiktar sig för mycket hos macken...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan är det väl någon som kollar hur länge man haft E10 i USA och kanske inser att problemet är, så att säga, tämligen begränsat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska mappa hojen i juli så den ska mappas med den bränsle kvalitet jag kommer köra på sen.

Är lite kluven här.
Ska jag mappa på 98 eller e10?

Det verkar ju som att 98 kommer finnas kvar ett tag på vissa stationer, men det kommer ju bli e10 överallt till sist.
98 vore väl optimalast men e10 känns ju smidigast.
Input?

Jag antar att du vill mappa den för maximal effekt, följaktligen kommer den ligga på fet blandning efter att den är mappad.
- Om du då har mappat den på E10 och sedan tankar 98 kommer den gå ytterligare fett och troligen mer än lämpligt fett. Säg exempelvis att den ligger på lambda = 0.90 så trillar det kanske ner på lambda = 0.87 när du tankar 98. Någonstans riskerar du att den går så fett att den börjar gå dåligt.
- Om du istället mappar för maximal effekt på 98 och sedan tankar E10 så kommer den gå lite magrare men fortfarande fetare än lambda = 1. Gissar vi samma lambda = 0.90 efter mappning så blir det istället kanske = 0.93.

Jag skulle alltså mappa den på 98.

Skulle du mot förmodan vilja mappa den magert för ekonomi så hamnar du på andra sidan av skalan och resonemanget samt valet av bränsle blir tvärtom.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag antar att du vill mappa den för maximal effekt, följaktligen kommer den ligga på fet blandning efter att den är mappad.
- Om du då har mappat den på E10 och sedan tankar 98 kommer den gå ytterligare fett och troligen mer än lämpligt fett. Säg exempelvis att den ligger på lambda = 0.90 så trillar det kanske ner på lambda = 0.87 när du tankar 98. Någonstans riskerar du att den går så fett att den börjar gå dåligt.
- Om du istället mappar för maximal effekt på 98 och sedan tankar E10 så kommer den gå lite magrare men fortfarande fetare än lambda = 1. Gissar vi samma lambda = 0.90 efter mappning så blir det istället kanske = 0.93.

Jag skulle alltså mappa den på 98.

Skulle du mot förmodan vilja mappa den magert för ekonomi så hamnar du på andra sidan av skalan och resonemanget samt valet av bränsle blir tvärtom.
Grymt svar:)
Mappning är för att den ska så bra som möjligt efter moddat avgassystem samt att slippa ryckigheten på låga varv, men givetvis ska d krämas ut effekt med.

Men skönt, tänkte mest så man inte blir låst till att hitta 98. Förra helgen tex var 98 pumpen ur funktion på macken när jag skulle tanka. Men då är det ingen fara sen heller då??
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Undrar lite smått på vad sätt Volvos bilar skiljer sig från andras eftersom i stort sett alla Volvo från 1975 och framåt ska klara E10
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det som troligen skiljer en årsmodell från en annan t ex Yamaha i inlägg en bit upp är nog byte av material i slangar, pump osv. 89 - 90 var kanske modellbyte eller "face lift" som var lämpligt för sådana ändringar.
Volvo kan ju haft tur i materialval, eller haft en förutseende ingenjör på rätt plats.

Min multi lider av svullen tank p g a etanolen, 1098,an har klarat sig bra.
De med plåttank har fått eller ska få tank-liner för att hålla rosten borta.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det som troligen skiljer en årsmodell från en annan t ex Yamaha i inlägg en bit upp är nog byte av material i slangar, pump osv. 89 - 90 var kanske modellbyte eller "face lift" som var lämpligt för sådana ändringar.
Volvo kan ju haft tur i materialval, eller haft en förutseende ingenjör på rätt plats.

Min multi lider av svullen tank p g a etanolen, 1098,an har klarat sig bra.
De med plåttank har fått eller ska få tank-liner för att hålla rosten borta.
Men etanolen binder ju vatten så det borde väl bli mindre risk för rost? Eller tänker jag krokigt här? Förr i tiden hällde man ju i K-sprit för att få bort vatten i tanken, men nu innehåller ju all bensin man tankar "K-sprit" så den behövs ju inte längre.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top