I ärlighetensnamn så när jag fick hör om Gotl.Ring så var jag tveksam men tack vare stor hjälp av markägare och kommun och Alec Arho-Havrén´s kontaktnät så verkar den bli verklighet, fast inte så snabbt som planerat eller önskat.
Men nu är hjulen i rullning och det kommer bli en bana som lockar flera intressenter.
Så varför skulle det inte gå att få till en i sthlm området?
Det fanns klagomål på bygget av GR (pga högt oväsen från bilar och mc) av sommarstugeägare på ett par km avstånd. Nu råkar banan ligga i ett brott där det förekommer sprängningar och stora dumprar kör och med ett antal vindkraftverk så nått mycket mer oväsen lär inte banan påverka.
Om man hittar samma förutsättningar här lär nog vara svårt....
Men ännu finns det hopp!
Audi väljer Gotland Ring
Tyska biljätten Audi vill använda Gotland Rings bana i Storugns för utbildning av förare.
Enligt Niklas Henning, evenemangs- och sponsoransvarig på Audi Sverige, är det mycket troligt att utbildning på sikt kommer att flyttas från Barcelona i Spanien till Gotland.
Inom några dagar undertecknas ett flerårigt kontrakt där Audi byter bilar mot tid på den gotländska banan.
I ett första skede kommer biljättens svenska gren att disponera tio dagar per år för olika typer av evenemang riktade mot kunder i norra Europa.
Det välkända bilmärket bedriver utbildning av förare på banor över hela världen.
Kurser
na riktar sig bland annat till kunder, potentiella kunder och återförsäljare.
Det är bland annat banhyror och tillgång på hotellrum som avgör vilka orter som är intressanta.
Nu har Audi Tyskland börjat att rikta blickarna mot Gotland och vill börja köra även här.
-Det diskuteras. När Gotland Ring är klart finns det stora möjligheter att man använder banan till utbildningsövningar, bekräftar Niklas Henning.
Ökat intresse
Audi Tyskland kommer redan nu att kunna använda de dagar i kontraktet som inte Audi Sverige behöver. I takt med att Gotland Ring växer fram kommer också tyskarnas intresse att öka. Inom två eller tre år kan behovet av tid på den gotländska banan ha fördubblats, uppger Henning.
Förutsättningarna att locka både svenska och utländska förare till Gotland är goda.
-Det ligger ganska centralt i norra Europa. Klimatet är väldigt bra för att vara norra Skandinavien, Gotland är vädersäkert och har bra hotell, summerar Henning.
Kunder från Norge
-De flyttar dagar från en formel 1-bana i Barcelona till oss, det är en fjäder i hatten, konstaterar Alec Arho-Havrén, vd för Gotland Ring.
De senaste tre veckorna har det tyska bilmärket haft omkring 250 personer i personal på plats. De senaste två dagarna har femtio kunder flugits in från Norge.
-De stora vinsterna gör inte vi utan hotellen, restaurangerna och flygbolagen på Gotland, hävdar Arho-Havrén.
Banan väntas vara helt utbyggd våren 2005 med en asfalterad slinga på 6,5 kilometer. Hittills har 3,2 kilometer färdigställts.
Saxat ur GT
/N