Bakhjulsåkning med 600????

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Kan man dra på bakhjulet med ngn annan växel förutom 1:an med 600cc hojar??? undrar... hm... erfarenheter? :va

Varför vill du veta det? Inte tänker du väl välja första hoj efter, om den går att hjula eller inte? :fatta!

Vet inte, men moderna 600R-hojar borde väl gå lätt att koppla upp på tvåan. Effekt finns ju...

Finns säkert de som vet bättre, men eftersom vissa tycker att det är roligare att lägga in håna-den-nye-svar så får jag väl försöka. :)

Tror inte det går att dra den direkt på rullen, utan du får slira kopplingen eller sånt. Det gik iaf inte på min CBR600F (2002-modell).

Edit: annars är det jo bar att ändra kuggen på framdrevet.

Last edited:
minska framdrevet ett kugg. Då kan du få upp den även på 2:an utan koppling. Enkelt så att säga.

chrilla skrev:
Vet inte, men moderna 600R-hojar borde väl gå lätt att koppla upp på tvåan. Effekt finns ju...

Finns säkert de som vet bättre, men eftersom vissa tycker att det är roligare att lägga in håna-den-nye-svar så får jag väl försöka. :)

Ja klara man det utan koppling på en 600 stånka med grymma 43hk så borde det väl gå med en R-hoj.

Teknik är allt säger dom som vet.

Last edited:
rozen skrev:
Kan man dra på bakhjulet med ngn annan växel förutom 1:an med 600cc hojar??? undrar... hm... erfarenheter? :va

He he....det går aldelens utmärkt på både 3:an 4:an & 5:an med min 654 kubikare( 660:in) :tungan

Funkar väll på R6.an oxå....men som sagt....det handlar mer om teknik än vridmoment, klart att det underlättar. Den skickar jag upp på tvåan utan koppling...! tryck ihop stötdämparen, möt me gas och luta bakåt.

*
Min lillebror fick låna 660.in en gång, jag sa, -det är bara att ge gas på treans växel så reser den sig. Han provade flera gånger men lyckades aldrig få upp den mer än ett par dec. Detta berode på att han lutade överkroppen fram över styret och fegade :hihi Så det går att misslyckas med den mest hjulningsäkra hojen utan rätt teknik!!!

Helt annorlunda, skyhög tyngdpunkt samt bottenvrid du inte har på en rr moppe med 600cc

Långa farbron skrev:
Ja klara man det utan koppling på en 600 stånka med grymma 43hk så borde det väl gå med en R-hoj.

Teknik är allt säger dom vet.

Vad jag har hört så ska det vara i princip omöjligt att köra på bakhjulet med en 600a. Inte ens om du står still, petar i 1:an, varvar upp till straxt under varvstopp och tvärsläpper kopplingen så lämnar framhjulet backen. Så är det, tyvärr! :tomten

Kevorkian skrev:
Vad jag har hört så ska det vara i princip omöjligt att köra på bakhjulet med en 600a. Inte ens om du står still, petar i 1:an, varvar upp till straxt under varvstopp och tvärsläpper kopplingen så lämnar framhjulet backen. Så är det, tyvärr! :tomten

ÖÖHHH :kocko

Kevorkian skrev:

Min r6 kommer ju upp utan att använda koppling fast då är den drevad två kugg bak.

som dom flesta säger så måste det ha mest meed teknik att göra... jag menar varken dagens R6:or eller zx6r väger speciellt mycket och har nog med vrid så dom två borde väl va ganska lätta...
men eftersom att jag kan få upp min yamaha RD 125 lc på bakhjulet på tvåan av gaspådrag och upprykning utan att röa kopplingen och lika lätt är det på cbr:en (125) så varför skulle det inte gå på allt annat?
visst att 600cc väger mer och kan vara mycket svårare att rycka upp men dom lär väl vara kompenserade med vrid?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien