Bakhjulsåkning med 600????

Alla som säger att det inte går att köra på bakhjulet med någon högre växel än 1:an Ljuger :tungan

Jag kan få upp min CBR 600F -95 på 1 och 2:an
1:an. Med och utan kopling.
2:an. Sittandes normalt med kopling. om man står på pasagerar pinnarna så går det säkert utan. (kommer jag prova i sommar)

3:an tror jag det ska gå att få upp den om man står på pasagerar pinnarna och använder kopling. (kommer nog provas i sommar)

Det mesta handlar om teknik och inte efekt i motorn.

Ni kan ju också kolla på min film där jag drar upp den på 2:an :tungan
(Ska nämna att jag lärde mig åka på bakhjulet med denna hoj ca 1-2 veckor innan filmen gjordes)

Länk till filmen finns litte längre ner :arsele

Edit: Jag kör med orginal drevning.

Jag har en cbr 600f orginal drevad går upp i ettan med att köra till en 40-50km/h och dra rullen i botten så wheelar den nog runt om man inte släpper på gasen men i tvåan får ja inte upp den... Har inte prövat med att koppla är lite rädd för att dra runt....

^Tonix^ skrev:
Jag har en cbr 600f orginal drevad går upp i ettan med att köra till en 40-50km/h och dra rullen i botten så wheelar den nog runt om man inte släpper på gasen men i tvåan får ja inte upp den... Har inte prövat med att koppla är lite rädd för att dra runt....
Jag var också litte räd att koppla först. Men det går mjukt upp.

^Tonix^ skrev:

Rulla fram i så där lagom halvlöpar/gång fart på ettan,testa att koppla FÖRSIKTIGT och möta med gasen så den reser sig,tänk INTE på att få upp den så du kör på bakhjulet syftet är att lära sig att hitta hur,var och när den reser sig.

Då får du ganska snart ett hum om hur mycket kopplig kontra gas du behöver för att den skall resa sig.

När du känner att du fått kläm på det hela prova på en annan växel,då stiger också farten

MEN TÄNK PÅ:

Det gör ONT att köra omkull
Det är DYRT att laga en hoj
Du kan SKADA andra
Du måste VÄLJA din plats med omsorg.

Last edited:
Johanjulgran skrev:
Ni kan ju också kolla på min film där jag drar upp den på 2:an :tungan
(Ska nämna att jag lärde mig åka på bakhjulet med denna hoj ca 1-2 veckor innan filmen gjordes

Härlig rulle! mer sånt!!!

P@trikn skrev:
Det går utmärkt!
Jag ska dreva ner min så det går på 2an & 3an oxså!!!!

Det är bara att ha rätt TEKNIK :yoparty

Och har du ingen teknik så kan du köpa en sån som
jag har, för då wheelar du på dom första 3 vare sig du
vill eller inte :) (Obs Ironi för er som inte förstår det..)

BLUERIDER skrev:
Och har du ingen teknik så kan du köpa en sån som
jag har, för då wheelar du på dom första 3 vare sig du
vill eller inte :) (Obs Ironi för er som inte förstår det..)

Ohhhh det måste vara en Honda då :banana

Jag lyckas ju wheela på 1,2,3 på min lilla 100cc cross. Så varför skulle det inte gå på en 600cc? :lol

Kevorkian skrev:
Vad jag har hört så ska det vara i princip omöjligt att köra på bakhjulet med en 600a. Inte ens om du står still, petar i 1:an, varvar upp till straxt under varvstopp och tvärsläpper kopplingen så lämnar framhjulet backen. Så är det, tyvärr! :tomten
:lol :lol :lol :tomten :lol :lol :lol

Wheelie84 skrev:
http://www.bfproductions.no-ip.com/filmer/mc/954.wmv Min 954 är det inga problem med o gasa upp på 2an iaf. Hade säkert gått lika bra med en 600. lite mer varva bara. OBS: Det där var min andra hjulning på landsvägshoj. Så gnäll inte på att det var alledes för mesigt. Det blir bättre i sommar. =)

Ja de är ju bara det att vridet i din 954 kommer så mycket tidigare i varvregistret än på en 600 å så har den ju no mycket mera max vrid också :pannkyss :rofl

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien