Bakbroms i kurvor

Bakbromsen kan användas för att stabilisera hojen vid inbromsning. Var ytterst sparsam med doseringen dock, det är enkelt att låsa upp bakhjulet. 99% av bromskraften skall appliceras med frambromsen.

Så gör dock inte jag. Det är för mycket att tänka på.

Nyteknik skrev:
Absolut inte.

Den som svarar något annat fabulerar eller kör EM på hög nivå.
Här har du en som åker EM! :tummenupp :D

Jag använder den i inbromsningen, ibland mitt i kurvan och ibland även i utgången.

Ingången för att stabilisera och OM man lyfter bakändan och den landar igen i sidan så kan man styra den istället för att det ska hugga. Sen även för att styra ingångssladd...

Mitt i kurvan för att motorn på en del hojjar kan vara lite stark på grundgas och fästet räcker inte till för den effekten, då använder jag bromsen för att bromsa bort lite av det. (du kan oftast räkna bort radfyror här, om det inte är något fel på den)

I utgången dels av att den måste hänga med för att det inte ska tvärsläppa (om man bromsat mitt i kurvan så) och sen ibland för att den inte ska resa sig.

Hursomhelst så är det inte direkt något man ska sikta på när man börjar åka hoj eller hoj på bana. Bättre att bara fokusera sig på frambromsen och ta bakbromstekniker senare. Det finns anledning till varför så många svarat att man inte använder den. Jag var född med bakbromsen å har svårt att lära mig använda frambromsen ordentligt istället...

När man åker på gata så använder man den mycket till att hålla cykeln och i lågfartsinbromsningar. På grusväg och osäkra underlag är det ett säkrare alternativ än att dra i frambromsen.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Absolut inte.

Den som svarar något annat fabulerar eller kör EM på hög nivå.

Jag vet dom som använde bakbromsen i SP250 och STK600 och det är inte på nån EM-nivå. Själv använder jag den nästan bara i depån när jag vill få platta däck. :rolleyes:

Hörde att första gången Pallander körde för sitt Tyska team så hade han bromsat som han brukar göra i svängarna med bakbromsen. Men då exploderade den. Den föraren man hade innan i teamet använde inte bakbromsen alls så därför hade man satt dit en "bromsskiva" i aluminium istället.

Bromsar

För min del så försöker jag använda bakbromsen så mycket som möjligt vid ingång till kurvor för att stabilisera chassiet.Beroende på typ av kurva och väder så lyfter jag foten så fort jag börjar tippa hojen för att sätta tårna på pinnkanten.Det ger bättre känsla för hur bågen beter sig.
Dock kan det bli lite kinkigt om man fightas om positioner då man går in i kurvan med lyft bakhjul och du har dessutom låst det........
Då är det lätt att man kraschar

Motardkörning är ju en annan form av körstil och där bromsar du med bakbromsen djupt in i apex för att accelerera dig ut ur kurvan.

Båda formena kräver en känslig broms för att fungera optimalt.

MVH
Roffe :tummenupp

ja är rätt ny på dehär med roadracing,
men ja är gammal crossåkare. å bakbromsen känns naturlig att använda smått vid ingång... med både gas och broms, så man kan dra ut bakhjulet på lite ställ..

e toklätt på crossen... men märks att de kräver ett helt annat finlir på
hojjen....

kan de väl på crollen, lär mig fortfarande på hojjen...

men som sagt inte att förkasta bakbromsen :)

VRM Roffe skrev:
Motardkörning är ju en annan form av körstil och där bromsar du med bakbromsen djupt in i apex för att accelerera dig ut ur kurvan.
Inte tycker jag då att det är så stor skillnad och det visar ju även rossi å grabbarna...

Till trådstartaren:
Ivartfall, jag gissar att du kört bil på bana tidigare då? Det är annorlunda att köra hoj in i kurvor pga att du kan inte sladda båda ändarna av hojjen när som helst och ändå reda upp det, inte som nybörjare iaf. Så tare lugnt när du väl provar på. Samma aggresivitet som du använder i bilen kommer ta dig av vägen med hojjen. Smooth är "the way" ;)

Bromsning

Olof Eriksson skrev:
Inte tycker jag då att det är så stor skillnad och det visar ju även rossi å grabbarna...

Jovisst gör dom stora grabbarna det, men inte i alla kurvor.
Det styr ju till viss del spårvalet ut ur kurvan med.
Vissa klasser kan man använda gasen för att styra sig ut ur kurvan, men det är inte riktigt på nybörjarnivå ....:=)

Jag fick för mig att det inte gällde riktigt det... :)

:tummenuppRoffe

Olof Eriksson skrev:

då förväntar jag mig att du sladdar riktigt snyggt in i kurvorna i sommar
:tummenupp

skillnade är väl så där 50 kg mellan din motard och race hojen du ska köra plus att farten är ca den dubbla i ingången :)

Gottis skrev:
då förväntar jag mig att du sladdar riktigt snyggt in i kurvorna i sommar
:tummenupp

skillnade är väl så där 50 kg mellan din motard och race hojen du ska köra plus att farten är ca den dubbla i ingången :)
Arå, det tänker jag bjuda på!

När man åker på en RR-bana så är det skillnad i farten ja, med en högre fart hos motarden än RR-hojjen. (ja det går fortare på rakan, men i inbromsningen och ingången har man högre fart, iaf bland de RR-killar jag kört med) När det gäller vikt får du nog lägga på 20-30 kg till ;)

VRM Roffe skrev:
Jovisst gör dom stora grabbarna det, men inte i alla kurvor.
Det styr ju till viss del spårvalet ut ur kurvan med.
Vissa klasser kan man använda gasen för att styra sig ut ur kurvan, men det är inte riktigt på nybörjarnivå ....:=)

Jag fick för mig att det inte gällde riktigt det... :)

:tummenuppRoffe

Man sladdar långt ifrån alltid in i kurvor i motard heller. Vinsterna e samma, metoden e samma!

Att så många tror det är så lätt att göra sånna här saker på motard skrämmer mig lite. Själva grejjen e precis lika lätt eller svår, det handlar om hur mycket man skrämmer upp sig själv bara. Man är mer osäker ju fortare det går så länge som man är "nybörjare". När man väl lättat på spärrarna tycker då iaf inte jag att det är någon större skillnad hur fort det går. (japp, min hoj når nästan 200km/h på midlandarakan, med tillhörande inbromsning)

Inbromsning

[QUOTE
Man sladdar långt ifrån alltid in i kurvor i motard heller. Vinsterna e samma, metoden e samma!

Att så många tror det är så lätt att göra sånna här saker på motard skrämmer mig lite. Själva grejjen e precis lika lätt eller svår, det handlar om hur mycket man skrämmer upp sig själv bara. Man är mer osäker ju fortare det går så länge som man är "nybörjare". När man väl lättat på spärrarna tycker då iaf inte jag att det är någon större skillnad hur fort det går. (japp, min hoj når nästan 200km/h på midlandarakan, med tillhörande inbromsning)[/QUOTE]

Det känns som om du och jag inte behöver förklara för varandra hur man ska köra.......... :)

bakbroms?

ibland har jag använt den när fjädringen varit fel eller nåt annat skit som gör att man inte får en stabil hoj...

fast jag har lärt mig att det är kul att sladda så numera vet jag inte ens om den fungerar?

Axxexs skrev:
Jag vet dom som använde bakbromsen i SP250 och STK600 och det är inte på nån EM-nivå.
Låt mig förtydliga: med fabulera menar jag förare som visserligen använder bakbromsen men inte som en väsentligt tidsbesparande stil. Att bromsa bak för "att stabilisera" hojen får man lära sig på SMC´s kurser i "avancerad gatåkning". Själv har jag aldrig upptäckt något sådant fenomen genom att bromsa bak.

Jag har hört det nämnas många gånger men aldrig förstått. Någon som har lust att förklara vad som är instabilt men som blir stabilt med hjälp av att bromsa med bakbromsen.

#Olsson# skrev:
Jag har hört det nämnas många gånger men aldrig förstått. Någon som har lust att förklara vad som är instabilt men som blir stabilt med hjälp av att bromsa med bakbromsen.

hård inbromsning, bakhjulet lättar lite det kan kännas instabilt...
man kan få hojen att "sätta" sig med bakbromsen om man gör rätt.

har du aldrig upplevt sånt så behöver du inte tänka på det heller ;)

Sen finns det de som styr hojen i kurvorna, att få bakhjulet att släppa lite gör att man ta kurvorna bättre, kontrollerad sladd genom kurvorna är trevligt
fast har man en motorstarkare hoj så kan man lika gärna använda gasen genom kurvorna för att överstyra lite.

och eftersom det är i racingforumet så förmodar jag att du tänker på bankörning, inte nån idiotisk landsväg med tuppjuckbillister på?

//håkan

:lol

Mycket snack från folk som inte tävlar i RR på RR-forumet nu.

Det finns dom i svensk RR som använder bakbromsen, visst, men nånn nytta av det har dom inte.

HurtsLikeHell skrev:
Undrar lite hur mycket som ni som kört hoj på bana använder bakbromsen i kurvtagning och i slutet på rakorna. Har inte kört hoj utan bara bil så det här blir mitt första år som hojägare.
Det går (som vanligt) inte att svara kategoriskt "nej" eller "ja" på det som du kanske märkt. Vad man kan rekommendera till nybörjare om vi pratar banåkning är att inte använda bakbromsen. Det blir helt enkelt mindre att tänka på utan den och risken att hojen driftar i sidled minskar (ett låst hjul har sämre fäste däremot fungerar ett snurrande som gyro och stabiliserar).

Visst kan man använda bakbromsen som t.ex styrinstrument eller (om man har gott om tid) till att "sätta" hojen, men sånt kostar uppmärksamhet som man kanske bör ägna åt viktigare saker. I början bör du ändå inte ha alltför hög ingångsfart, det hämmar ditt lärande och kommer garanterat att sänka utgångsfarten och varvtiderna.

50 öre åsikter om körningen på bana då från ännu en som inte tävlar... :rolleyes:

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back