Bästa laptopen (PC)- vilken är det?

Det har ju strömmat förbi många "Laptop Trådar" PÅ DENNA SIDA GENOM TIDERNa (sorry, orkar inte ändra) & vad jag kan minnas så har det väl kommit fram att Fujitsu-Siemens laptop´s har bra support på sina maskiner & HP´s support var inte så populära.

Detta kom fram genom medlemmar här som har polare osv som har databutiker mm, samt att vissa medlemar har skrivit sina kommentarer

Lycka till

Låter konstigt, min erfarenhet är tvärtom...

Låter konstigt, min erfarenhet är tvärtom...

Det stämmer säkert, jag har ingen aning utan det var en slusats av alla laptop trådar jag minns.

Men vad jag tror så är väl dom flesta lika stabila. Det som skiljer är kvaliten på skalet & utseendet.

Det stämmer säkert, jag har ingen aning utan det var en slusats av alla laptop trådar jag minns.

Men vad jag tror så är väl dom flesta lika stabila. Det som skiljer är kvaliten på skalet & utseendet.

Fujitsu-Siemens är junk enligt min ringa mening. En gång, men aldrig mer. Jag tror inte heller alla är ungefär lika stabila, jag tror det varierar kraftigt både mellan olika tillverkare men också inom varje tillverkare. Då och då släpper varje tillverkare en serie laptops som suger, ibland lyckas de däremot riktigt bra. Slutsatsen är att kolla efter modeller med bra recensioner och som genererar få support incidents-träffar på google.

På dells hemsida kan man läsa recensioner, det är bra. Det borde fler tillverkare göra.

Av egen erfarenhet: Nej.
Av andras erfarenhet: Räkna med att mellan en fjärdedel och en sjättedel av maskinerna pajar inom tre år, beroende på hur mycket du investerat i maskinen. Mer info: www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf (VARNING: PDF!)

HP är sämst, alltså t o m sämre än Acer. Och här sitter man med en brand new HP!
:näsblod

Last edited:
Som redan skrivits flera gånger så är det Lenovo som gäller om du söker kvalitet.

Jag har haft de flesta av T-modellerna och har nu en W500 och inga andra märken jag haft kommer i närheten i kvalitetskänsla. Däremot har jag full förståelse för att alla inte tycker att det är allra roligaste datorn, men det beror ju på vad man söker.

Fujitsu-Siemens är junk enligt min ringa mening.

Min far har genom jobbet haft ett gäng såna, samtliga har varit junk.
Privat köper han allt annat än såna.

Själv har jag en Fujje som trots att den är skitgammal fungerar utmärkt.

Killen som hade den före mig långpendlade med buss, och tro mig, det finns inget som skakar sönder en laptop snabbare än att jobba på bussen, det borde fan införas som testnorm.

Den han skaffade för att ersätta den jag köpte pendlade till verkstaden.

Trots det så glappade den inte innan jag skickade den nerför trappen.
(man hinner tänka mycket när man lyfter datorväskan från golvet och inser att dragkedjan är öppen och datorn ligger lös)

Nu har displayen ett läge där den glappar, batteriet har tappat kapacitet och räcker inte speciellt länge, vilket jag skyller på en universal nätadapter från Clas Olsson som knappt orkar ladda den medans den är igång, föregående ägare glömde orginalet på ett hotellrum.

Tyvärr så verkar det stört omöjligt att hitta ett billigt ersättningsbatteri, det är knappt så att det går att köpa orginalbatteriet längre, och det är dessutom så dyrt att det är lika bra att köpa en ny dator.

Så om jag ska sammanfatta mina erfarenheter så köp en modell som har varit med något år men kanske bara fått snabbare processor och mera minne och som har fungerat bra sedan lanseringen (googla på modelltypiska fel) av en tillverkare som använder en batterityp som går att köpa pirat.

För mig kommer batteritiden och vikten att vara viktig på nästa laptop, stor bred skärm är inte lika viktigt.
Men det är ju lite beroende på vad man ska ha den till.

Fujitsu-Siemens är i samma bottenliga som Packard-Bell... dvs något man sällan ser på företag men däremot ofta i affärer som OnOff och Elgiganten... det säger en hel del.
Man kan nästan uteslutande säga att finns datorn på OnOff så är det inget att satsa på... ;)

Visst, det är klart överdrivet men viss sanning finns det i det, de satsar på apparater med massa funktioner och massa blingblingfaktorer, sällan sånt som finns i de mer seriösa hållbara maskinerna.

Fujitsu-Siemens är i samma bottenliga som Packard-Bell... dvs något man sällan ser på företag men däremot ofta i affärer som OnOff och Elgiganten... det säger en hel del.
Man kan nästan uteslutande säga att finns datorn på OnOff så är det inget att satsa på... ;)

Visst, det är klart överdrivet men viss sanning finns det i det, de satsar på apparater med massa funktioner och massa blingblingfaktorer, sällan sånt som finns i de mer seriösa hållbara maskinerna.

Fujitsu's "LifeBook" är inte i någon bottenliga. Tyvärr är ju priset därefter.
Har själv en Lifebook B2130, 10.2" pekskärm från 1998. Den är fortfarande upand running och har gått sedan 1998 med endast ett diskbyte.

Däremot Amilon som dom säljer på OnOff, Elgig.., osv är precis som du säger inga höjdare.

Fujitsu's "LifeBook" är inte i någon bottenliga. Tyvärr är ju priset därefter.
Har själv en Lifebook B2130, 10.2" pekskärm från 1998. Den är fortfarande upand running och har gått sedan 1998 med endast ett diskbyte.

Däremot Amilon som dom säljer på OnOff, Elgig.., osv är precis som du säger inga höjdare.

Även en blind höna kan hitta korn...

Det kommer alltid finnas de som har några av dessa datorer man aldrig skulle rekommendera som är toknöjda, so be it. Men jag utgår ifrån mina erfarenheter där jag är med och levererar/supportar hundratals datorer årligen och gjort så i 15år.
Vissa ggr stöter man på kunder som inte vill lägga de pengar man rekommendera och går till OnOff eller valfritt junkställe och köper crap för mindre pengar men som sedan vill ha hjälp med att få allt att funka... visst, klart man ställer upp... de betalar ju timpenningen men i slutändan så inser även de att det hade varit bättre med en kvalitetsdator från början.

Nån skrev i början av tråden, att en bra laptop är en billig laptop. Tycker det stämmer ganska bra! Inte för att du inte kan göra samma saker på en laptop, utan för att de får stå ut med mycket mer misshandel och sällan lever lika länge som en stationär. När den sen väl går sönder är det oftast lika dyrt att laga som att köpa en ny. Har haft några dyra laptops, men efterssom skiten bara går sönder endå så sitter jag på billiga nu och är lika nöjd :)

Nån skrev i början av tråden, att en bra laptop är en billig laptop. Tycker det stämmer ganska bra! Inte för att du inte kan göra samma saker på en laptop, utan för att de får stå ut med mycket mer misshandel och sällan lever lika länge som en stationär. När den sen väl går sönder är det oftast lika dyrt att laga som att köpa en ny. Har haft några dyra laptops, men efterssom skiten bara går sönder endå så sitter jag på billiga nu och är lika nöjd :)

Brorsan kör samma race, faktiskt. Han köpte en Netbook som gör 90% av vad han behöver en dator till (inklusive att dra runt hans favoritspel, som är lite äldre), och som har ~9 timmar effektiv batteritid. Sett till pengarna kan han byta dator en gång om året lika gärna som att byta en dyrare maskin vart tredje år, och då blir ju maskinen kraftigare för varje omgång, också.

Brorsan kör samma race, faktiskt. Han köpte en Netbook som gör 90% av vad han behöver en dator till (inklusive att dra runt hans favoritspel, som är lite äldre), och som har ~9 timmar effektiv batteritid. Sett till pengarna kan han byta dator en gång om året lika gärna som att byta en dyrare maskin vart tredje år, och då blir ju maskinen kraftigare för varje omgång, också.

Kör också en netbook ( eller två om man räknar med frugans ) enda den inte klarar är HD film det är lite synd annars klarar den allt jag vill och kostar en tredjedel :)

Bärbara är en djungel...
Min gode 'svärfar' är på jakt efter en ny bärbar och konsulterar mig men jag är aningen ouppdaterad på den bärbara marknaden.
Han har inga direkta krav och skickade nyss denna länk till mig för utvärdering:
http://www.netonnet.se/art/dator/la...dBell-EASYNOTETJ62-RB-240NC(126277,3003)#tabs

Är det något att ha eller pengar i sjön?

Jag har fått för mig att Lenovo gör gedigna pjäser och är mer prisvärda men vad vet jag...
Är detta ett bättre eller sämre köp?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483002&view=detailed#ProductTabs

Andra tips i prisklassen MAX 6000?

Bärbara är en djungel...
Min gode 'svärfar' är på jakt efter en ny bärbar och konsulterar mig men jag är aningen ouppdaterad på den bärbara marknaden.
Han har inga direkta krav och skickade nyss denna länk till mig för utvärdering:
http://www.netonnet.se/art/dator/la...dBell-EASYNOTETJ62-RB-240NC(126277,3003)#tabs

Är det något att ha eller pengar i sjön?

Jag har fått för mig att Lenovo gör gedigna pjäser och är mer prisvärda men vad vet jag...
Är detta ett bättre eller sämre köp?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483002&view=detailed#ProductTabs

Andra tips i prisklassen MAX 6000?

Av de 2 skulle jag välja nr2, bara för att AMD brukar bli varmare än Intel, speciellt i bärbara.

Jag tror inte jag kan beskriva kunskapen som finns med ord, därav figurerna :tummenupp

Näe, jag trodde du såg något konstigt med mitt påstående.

PC datorerna från Apple är ju stenhårt styrda från apple att sättas ihop av välbeprövade PC komponenter, medans många PC datorer som sätts ihop för Win OS ofta byggs av dom billigaste komponenterna, eftersom "allt är windowskompatibelt"

Ofta fungerar ju inte Linux heller på hop-plock PC, medans en väl konfigurerad PC kör båda delarna utan problem, och i vissa fall även MacOS.

Så det hänger ju på att tillverkarna ser till att ha välspecade grejor som följer standarderna, när dom inte styrs av tillverkaren av operativsystemet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT