Fujitsu-Siemens är junk enligt min ringa mening.
Min far har genom jobbet haft ett gäng såna, samtliga har varit junk.
Privat köper han allt annat än såna.
Själv har jag en Fujje som trots att den är skitgammal fungerar utmärkt.
Killen som hade den före mig långpendlade med buss, och tro mig, det finns inget som skakar sönder en laptop snabbare än att jobba på bussen, det borde fan införas som testnorm.
Den han skaffade för att ersätta den jag köpte pendlade till verkstaden.
Trots det så glappade den inte innan jag skickade den nerför trappen.
(man hinner tänka mycket när man lyfter datorväskan från golvet och inser att dragkedjan är öppen och datorn ligger lös)
Nu har displayen ett läge där den glappar, batteriet har tappat kapacitet och räcker inte speciellt länge, vilket jag skyller på en universal nätadapter från Clas Olsson som knappt orkar ladda den medans den är igång, föregående ägare glömde orginalet på ett hotellrum.
Tyvärr så verkar det stört omöjligt att hitta ett billigt ersättningsbatteri, det är knappt så att det går att köpa orginalbatteriet längre, och det är dessutom så dyrt att det är lika bra att köpa en ny dator.
Så om jag ska sammanfatta mina erfarenheter så köp en modell som har varit med något år men kanske bara fått snabbare processor och mera minne och som har fungerat bra sedan lanseringen (googla på modelltypiska fel) av en tillverkare som använder en batterityp som går att köpa pirat.
För mig kommer batteritiden och vikten att vara viktig på nästa laptop, stor bred skärm är inte lika viktigt.
Men det är ju lite beroende på vad man ska ha den till.