Bästa laptopen (PC)- vilken är det?

Jag körde Sun Solaris på min Sparcstation, inget annat, och stulit/kopierat/härmat menylisten längst ner har dom IAF gjort.

Den fanns långt före i Solaris, och eftersom äppelmänniskor i alla tider har hävdat att Windows har lånat menysystemet därifrån tycker jag det är rätt kul att äpple kör X86 plattform *nix operativ och lånat utseendet...

Apple designar förvisso utsidan på pc-datorerna dom säljer, det ska dom ha cred för!

Ok, det är alltså CDE du kört. "Menylisten" fungerar väldigt annorlunda än dockan i Mac OS X. Man ska prata i otroligt generella termer i så fall, dockan påminner betydligt mer om den i Looking Glass som nog är det enda Sun bidragit med i gränssnittssammanhang. CDE var ju ett samarbete mellan många parter baserat på Motif, både IBM och HP använde CDE så om nu Apple snodde från CDE, hur osannolikt det än är, så var det knappast från Sun specifikt.

Håller er till trådämnet:mattias
Börjar bli jävligt trött på Pc Vs Mac,Ms Vs Linux.....

Motsättningar beror ofta på missuppfattningar och okunskap om det man dissar. Därför borde det väl vara bra om rättningar skrivs? Tråden behöver väl inte spåra ur för att enskilda inlägg bemöts?

Last edited:
Och ett äpple på för att kunna dubbla priset.

Det är precis det jag alltid har sagt!

Sen tre månader tillbaka tycker jag dock att det är helt ok. Jag betalar hellre dubbla priset för saker som funkar och känns högkvalitativa än ytterligare en plast-Acer med högglanslack och taskigt fungerande trackpad.

Sen tre månader tillbaka tycker jag dock att det är helt ok. Jag betalar hellre dubbla priset för saker som funkar och känns högkvalitativa än ytterligare en plast-Acer med högglanslack och taskigt fungerande trackpad.

Bra produkter är inte dyra, de är värdefulla. ;)

Ett bra köp i 7-8000:- klassen... ja du, du är ju i närheten av en mac. ;)

Annars på PC-fronten som jag skulle lita på:

HP inom budget på kampanj
http://www.dustin.se/pd_5010168519.aspx

Lite över budget men även den som vi säljer allra mest till våra kunder.
http://www.dustin.se/pd_5010317286.aspx
Tack för tipsen! :) Jag antar att du jobbar med att sälja datorer, kanske rent av på just Dustin?
Jag försökte mig på att jämföra den billiga HP´n ovan med den standardmodell jag länkade till innan. Om man ser förbi den matchande väskan vad skulle du säga den största skillnaden är kvalitetsmässigt dessa två emellan om man bortser från den snabbare processorn och lite sånt? Jag lär mig gärna mer om det här... :bow

Det är precis det jag alltid har sagt!

Det är fortfarande en "Bästa laptopen (PC)- vilken är det?" -tråd.

Mactalibanerna skriker ju rakt ut om man nämner något annat i detas Mac eller Iphone-trådar.

Varför har Neo-Mactalibaner så svårt att förstå?

I dag är en Mac inget annat än en hårt uppstyrd PC som inte kör windows.
(Med ett stylat skal och en orimlig prislapp)

Anledningarna till att Mac funkar "sååå bra" är att det är en hårt uppstyrd hårdvara, som man installerar hårt uppstyrd mjukvara på.

Mac OsX funkar skitdåligt om du försöker installera det på en PC du plockar ihop själv av den billigaste hårdvaran på dustin, det är därför Win funkar skitdåligt på vissa datorer.

Jag har en Win dator kvar hemma, som jag använder dagligen, jag har inte haft en blåskärm på den någonsin, jag har inte haft ett virus någonsin, den funkar "sååå bra"

Trots att jag har installerat små program som folk har byggt ihop själva och lagt ut gratis på nätet, helt utan kontroll av Microsoft.

Mactalibanerna skriker ju rakt ut om man nämner något annat i detas Mac eller Iphone-trådar.

Varför har Neo-Mactalibaner så svårt att förstå?

I dag är en Mac inget annat än en hårt uppstyrd PC som inte kör windows.
(Med ett stylat skal och en orimlig prislapp)

Jag är osäker på om ordet PC verkligen var med i trådrubriken när jag postade min rekommendation, i så fall såg jag inte det och det var kanske onödigt även om det går utmärkt att köra Windows på en MacBook.

Varför har du så svårt för att en del är beredda att betala mer för att bli nöjda? Det är ok med mig om du vill köra QNX på junk-HW men du måste konstant hoppa in i alla trådar och berätta om hur överprisade Apples produkter är. Tvångsmässigt beteende?

Även om man inte designar sina egna CPU:er m m så kan man faktiskt göra egna systemdesigner men för dig existerar väl bara klockfrekvens på CPU:n och hur mycket RAM man får för pengarna. Att det är mer än skalet som är väldesignat går dig förbi men det är ok med mig eftersom du väl inte har mer behov än så. Frågan är som sagt varför du måste in och dissa överallt? Är det livsfarligt att någon kanske köper en Apple-produkt som tidigare inte övervägt det? Måste du varna för det? Finns många undersökningar som visar att Mac-ägare är mer nöjda än andra så det finns nog inget behov av att varna, tvärtom.

Prislappen kan man också undra över, många här har rekommenderat dyrare PC än vad MacBookarna börjar på.

Jag tycker det är stor skillnad på att nöjda ägare rekommenderar utifrån egna erfarenheter och att du alltid dissar baserat på mycket tveksamma och ytliga fakta.

Jag tycker det är stor skillnad på att nöjda ägare rekommenderar utifrån egna erfarenheter och att du alltid dissar baserat på mycket tveksamma och ytliga fakta.

JaG ÄR skitnöjd med alla mina PC!
Alltså är jag en nöjd PC ägare baserat på egna erfarenheter.

Nu ska jag iväg och skriva det i alla Mac trådar på forumet!
(jag ska även rekomendera QNX och Ubuntu)

JaG ÄR skitnöjd med alla mina PC!
Alltså är jag en nöjd PC ägare baserat på egna erfarenheter.

Men skriv det då. Men sluta pladdra om sånt du vet lite eller inget om.

Mer positivt och mindre negativt. I alla fall över julen eller är det du som är Grinchen? :D

Tack för tipsen! :) Jag antar att du jobbar med att sälja datorer, kanske rent av på just Dustin?
Jag försökte mig på att jämföra den billiga HP´n ovan med den standardmodell jag länkade till innan. Om man ser förbi den matchande väskan vad skulle du säga den största skillnaden är kvalitetsmässigt dessa två emellan om man bortser från den snabbare processorn och lite sånt? Jag lär mig gärna mer om det här... :bow

Jobbar som IT-konsult och därmed säljer även datorer till företag... men mest är det min tid de köper, datorerna kommer sekundärt. Men man lär sig vad man kan rekommendera och vad man inte skall rekommendera.

Skillnaderna är sällan själva CPUerna, minnena eller annat du ser i själva specarna, utan det är komponenterna runtomkring som är av bättre kvalitet.

Jag är rätt säker på att det inte stod (PC)- i topic när jag öppnade tråden första gången.

Anledningarna till att Mac funkar "sååå bra" är att det är en hårt uppstyrd hårdvara, som man installerar hårt uppstyrd mjukvara på.

Mac OsX funkar skitdåligt om du försöker installera det på en PC du plockar ihop själv av den billigaste hårdvaran på dustin, det är därför Win funkar skitdåligt på vissa datorer.

Jag har jobbat som datorbyggare och har inofficiellt tävlat i överklockning en gång i tiden så jag vet hur det funkar, tack. Min stationära PC har gått sen januari 2006 med 15% överklockning (22,5% OC på frekvens med sänkt multiplier) utan en blåskärm och jag har själv aldrig haft några större problem med Windows XP. Trots detta får jag tycka att OSX är överlägset, det är faktiskt ok. Jag har kört Debian, Red Hat, och Ubuntu på en rad olika datorer de senaste åren och jag tycker fortfarande OSX är bättre.

Du behöver inte tycka om Mac men faktum kvarstår att jag inte hittat nån laptop för mindre peng som håller samma kvalitet i hela kedjan, inte bara på moderkortet, processorn och ramminnet och det är värt varenda krona.

Jobbar som IT-konsult och därmed säljer även datorer till företag... men mest är det min tid de köper, datorerna kommer sekundärt. Men man lär sig vad man kan rekommendera och vad man inte skall rekommendera.

Skillnaderna är sällan själva CPUerna, minnena eller annat du ser i själva specarna, utan det är komponenterna runtomkring som är av bättre kvalitet.
Jag hoppas du inte tycker jag är tjatig, men vilka komponenter snackar vi om? Som sagt så lär jag mig gärna mer om det här! :)

För att svara på trådskaparens fråga: Jag har varit grymt nöjd med IBM/Lenovo hittills. T- och W-serierna är "svindyra" (åtminstone jämfört med en netbook eller en instegsmodell från Dell), men min åsikt är att du får valuta för pengarna du lägger in.

Och ett äpple på för att kunna dubbla priset.

Lite sen in i diskussionen, men here goes:
Som någon annan sade: Kolla inte bara på hårddiskutrymme, minnesmängd och klockfrekvens på processorn. Kolla på vilka delar du faktiskt får. Grundmodellerna (13" resp 15") av MacBook Pro är inte dyrare än liknande specade premiummodeller av de stora PC-märkena. Kolla efter bärbara PC med metallkonstruktion, 1066MHz DDR-3-minne, separat grafikminne och LED-bakgrundsbelysning, och se var de hamnar i pris (ledtråd: +- ett par hundralappar jämfört med en MB Pro). Prisskillnaden (eller rättare: avsaknaden av sådan) gäller även billigare modeller.
Vad som får priset på en Mac att sticka iväg är om du specar upp den från fabrik. Men du kan utan svårighet köpa egna kvalitetsminnen eller en annan hårddisk och göra uppgraderingen själv, till samma pris som på vilken PC-laptop som helst.

Last edited:
I Ubuntu stoppade jag i sladden för att ladda telefonen, då frågade den om jag villa använda telefonen som modem och ansluta till internet, jag provade och det fungerade?

Kan det bli lättare än så?

I win tror jag att det var några klick första gången, men svårt?

Jo, med sladd får jag det också att fungera att använda Mobilen som modem.
Men som jag skrev så körde jag via Blåtand till mobilen, och via mobilen ut på nätet. Och det är det som jag inte fått att fungera med PC.

Jo, med sladd får jag det också att fungera att använda Mobilen som modem.
Men som jag skrev så körde jag via Blåtand till mobilen, och via mobilen ut på nätet. Och det är det som jag inte fått att fungera med PC.

Det har jag inte provat med min nya telefon, men med Ericsson telefonen funkade det.

Trots att jag inte har inbyggt blåtand i datorn utan kör med USB dongel för blåtanden.

Men vissa telefoner har ju hälften av funktionerna avstängda, vissa tillåter ju inte ens filöverföring via blåtand.
Så felet kan ju ligga i båda ändar.

Ska försöka att inte haka på anti-trenden som råder i tråden.

Jag har kört lenovo datorer i 3 upplagor. Samtliga har initialt bråkat med mej men i regel fungerat väldigt bra över tid. Sällan några grymma hängningar el. liknande. Siemens Amilo har jag haft en kort tid som personal dator innan jag bråkade så mycket att jag fick lämna tillbaka den. Aldrig mer.

Jag har även haft en vit macbook. Jättetrevlig, kasst mjukt tangentbord. Allting fungerade rakt av, aslätt att koppla upp sej. Men fyfan så högljudd om man släppte kaffe-latten och gjorde något annat än att blogga med den. Den åkte tillbaka inom 1 vecka. Lite synd för den var rätt soft på något vis. Musen var slö i den, det retade mej lite men det kanske hade gått att lösa. Jag installerade Leopard på den också.

Mac måste vara världens bästa marknadsförare. Leopard kändes lika nyskapande som ett servicepack till windows gör.

jag kan tänka mej att köra mac igen men jag betalar nog hellre samma pengar för en ibm dator som jag gör på en mac.

Jag har för övrigt provat samtliga microsoft operativ, jag har programmerat på solaris maskiner. Jag har testat linux operativ inkl. ubuntu (som iofs var rätt ok men inte tillräckligt moget)

Bäst ur ett användarperspektiv tycker jag fortfarande att OSX är. Själv kör jag vista och på jobbet är det xp/win2k server som gäller.

Slutsatsen blir att Lenovo är ganska prisvärda, särskilt T serien. Undvik R serien.

Det är lugnt så länge du tar att det kan dröja med svaren... :)

Se Synthaxx svar, det är vad jag också syftat på.
Tack! :tummenupp

För att svara på trådskaparens fråga: Jag har varit grymt nöjd med IBM/Lenovo hittills. T- och W-serierna är "svindyra" (åtminstone jämfört med en netbook eller en instegsmodell från Dell), men min åsikt är att du får valuta för pengarna du lägger in.

Lite sen in i diskussionen, men here goes:
Som någon annan sade: Kolla inte bara på hårddiskutrymme, minnesmängd och klockfrekvens på processorn. Kolla på vilka delar du faktiskt får. Grundmodellerna (13" resp 15") av MacBook Pro är inte dyrare än liknande specade premiummodeller av de stora PC-märkena. Kolla efter bärbara PC med metallkonstruktion, 1066MHz DDR-3-minne, separat grafikminne och LED-bakgrundsbelysning, och se var de hamnar i pris (ledtråd: +- ett par hundralappar jämfört med en MB Pro). Prisskillnaden (eller rättare: avsaknaden av sådan) gäller även billigare modeller.
Vad som får priset på en Mac att sticka iväg är om du specar upp den från fabrik. Men du kan utan svårighet köpa egna kvalitetsminnen eller en annan hårddisk och göra uppgraderingen själv, till samma pris som på vilken PC-laptop som helst.
Tack för ett bra svar! :)

Kolla efter bärbara PC med metallkonstruktion, 1066MHz DDR-3-minne, separat grafikminne och LED-bakgrundsbelysning, och se var de hamnar i pris (ledtråd: +- ett par hundralappar jämfört med en MB Pro).

GeForce 9400M använder väl ramminnet?

GeForce 9400M använder väl ramminnet?

Japp, men alla 17" MBPro och alla utom den billigaste 15" kommer med två grafikkort. Ett 9400M för att spara på batterikapaciteten och ett 9600M GT med 256 eller 512 MB (beroende på modell) eget minne för de tillfällen då man behöver lite extra kräm.

Det har ju strömmat förbi många "Laptop Trådar" PÅ DENNA SIDA GENOM TIDERNa (sorry, orkar inte ändra) & vad jag kan minnas så har det väl kommit fram att Fujitsu-Siemens laptop´s har bra support på sina maskiner & HP´s support var inte så populära.

Detta kom fram genom medlemmar här som har polare osv som har databutiker mm, samt att vissa medlemar har skrivit sina kommentarer

Lycka till

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...