Bästa laptopen (PC)- vilken är det?

Ska man spela - köp stationärt
3D cad etc? - betala och skicka fakturan till chefen

Normalt användande?

Köp billigt, lätt, snyggt och det som känns rätt. Jag sitter med en Acer 3810t i knät som nu jobbat i ca 4 timmar. Är toknöjd med design (ergonomiskt också) och W7 börjar imponera på mig nu när man hittat runt lite mer.

Kanske är det fler fabriksfel och garantiärenden på Acer än Sony Vaio, men samma prestande kostar 35% mer för Vaion och för är det INTE värt det.

Jag köpte snikvarianten med Intel Core Duo, 3Gb ram och 13,3" skärm. ca 1,5 kg oh 5995:-. Kanon!

Jag har mest jobbat med Lenovo då det var vad jobbet försåg mig med förut, men måste säga att den här är betydligt smartare i funktionalitet. Blåtand, hdmi, vga och massa usbportar som är placerade så att man faktkst kan använda dem (vilket inte är fallet på alla burkar).

Håller med ovan tips, en bra bärbar är: billig, lätt och användbar!

Jag köpte en Asus G50V när den kom men är minst sagt besviken, datorn kraschade tre gånger inom första månaden, skivorna jag fick med gick inte att ominstallera från så jag fick lämna in skiten, ful är den också. Nu ca 1 år senare verkar nätverkskortet ha lagt av eller nån annan skit, internet funkar hursomhelst inte. Ska installera windows 7 på den ikväll tänkte jag och hoppas på att det funkar bättre än sugvista. Sitter å skriver på en gammal powerbook nu som aldrig strulat vad jag vet (farsans gamla dator). Det enda positiva med Asus:en är att den kosta ca 8k mindre än vad apples topp dator hade gjort och jag fick bättre prestanda (på pappret iaf). Skönt också med PC eftersom att man slipper hålla på och leta efter program som fungerar.

Blev mkt OT nu men jag var bara tvungen att skriva av mig lite...
Om jag inte behövde en massa program (få CAD program t.ex.) och annat
som inte finns till mac skulle jag absolut köpa en mac!

Jag köpte en Asus G50V när den kom men är minst sagt besviken, datorn kraschade tre gånger inom första månaden, skivorna jag fick med gick inte att ominstallera från så jag fick lämna in skiten, ful är den också. Nu ca 1 år senare verkar nätverkskortet ha lagt av eller nån annan skit, internet funkar hursomhelst inte. Ska installera windows 7 på den ikväll tänkte jag och hoppas på att det funkar bättre än sugvista. Sitter å skriver på en gammal powerbook nu som aldrig strulat vad jag vet (farsans gamla dator). Det enda positiva med Asus:en är att den kosta ca 8k mindre än vad apples topp dator hade gjort och jag fick bättre prestanda (på pappret iaf). Skönt också med PC eftersom att man slipper hålla på och leta efter program som fungerar.

Blev mkt OT nu men jag var bara tvungen att skriva av mig lite...
Om jag inte behövde en massa program (få CAD program t.ex.) och annat
som inte finns till mac skulle jag absolut köpa en mac!

Det är ju bara att köra windows via osx, tadaa!

Bästa laptopen blir Lenovo T-serien för min del, den kostar lite mer men du får grym service om något händer. Att ha 3år på platsen garanti är för mig viktigt när det kommer till datorer på arbetsplatsen.

Sony är bra datorer men jag har haft problem när de gått sönder, just nu har jag en kund som måste skicka sin till tyskland för rep... sånt får bara inte förekomma 2009. (Men jag har hört rykten om att det skall gå med service i sverige nu/snart).

Acer/Asus kan jag inte rekommendera till någon, visst, det finns de som är jättenöjda med sina men jag har sett alldeles för många av de som pajar av konstiga anledningar som sedan följs av långa reparationstider.

Så om ni frågar mig som IT-Konsult så är det Lenovo eller möjligtvis HP som gäller.
Frågar ni mig som privatperson så köper jag inget annat än Apple sedan några år tillbaka. :)

Calle.s: Du säger CAD... jag säger AutoCad för Mac... vad är problemet? ;)
Idag finns de flesta programmen med självaktning för Mac och vår erfarenhet (jobbet alltså) är att vill man supportera företag som håller på med Autocad så måste man även kunna mac då de används på många av arkitektbyråerna.

Jo vet att det går men har du provat? Hur funkar det?
Nästa dator blir nog en mac iaf...

Med Bootcamp ska det inte vara några problem, jag vet flera som gör så, kör Windows i jobbet och byter till OSX hemma. Har inte provat själv dock, jag är nöjd så länge jag slipper Windows.

Calle.s: Du säger CAD... jag säger AutoCad för Mac... vad är problemet? ;)
Idag finns de flesta programmen med självaktning för Mac och vår erfarenhet (jobbet alltså) är att vill man supportera företag som håller på med Autocad så måste man även kunna mac då de används på många av arkitektbyråerna.

Autocad är inget vidare cadprogram vad jag hört, ej provat själv. Archicad kör de på farsans jobb (arkitekt), vill man ha andra cad program är utbudet ganska magert, tyvärr. Vi använder solidedge (skitprogram hade vart bättre med solidworks) i skolan, vilket inte finns till mac men är smidigt att ha på datorn hemma. Har fått Inventor också via KTH racing nu men har inte hunnit lära mig programmet riktigt än. GT-power lär inte heller finnas till mac. Näe ska man ha mac måste man köra bootcamp också, det bästa vore om det gick att köra windows som ett plugin i OSX eller ngt så man slipper välja och kan köra osx hela tiden.

Autocad är inget vidare cadprogram vad jag hört, ej provat själv. Archicad kör de på farsans jobb (arkitekt), vill man ha andra cad program är utbudet ganska magert, tyvärr. Vi använder solidedge (skitprogram hade vart bättre med solidworks) i skolan, vilket inte finns till mac men är smidigt att ha på datorn hemma. Har fått Inventor också via KTH racing nu men har inte hunnit lära mig programmet riktigt än. GT-power lär inte heller finnas till mac. Näe ska man ha mac måste man köra bootcamp också, det bästa vore om det gick att köra windows som ett plugin i OSX eller ngt så man slipper välja och kan köra osx hela tiden.
Ett tips!

Reggar man sig som student hos Autodesk så får man en jäkla massa programvaror av dom gratis. Fast det visste du kanske redan?

Det kommer inte bli ett lätt val, vare sig man läser om erfarenheter här eller på andra ställen. :confused:
Den som en tycker är bra tycker en annan är kass. Jag sitter med en hyrdator från jobbet som det står HP Pavilion dv9000 på som jag tycker har varit kass från första dagen jag öppnade lådan. Den känns billig och plastig och har alltid varit fruktansvärt seg och trög, den har ofta hängt sig osv. Moderkortet är utbytt nyligen efter att den inte gick igång alls. Jag har inte hört många positiva ord från arbetskamrater som har laptopen däremot har dom stationära tydligen varit bra.

Jag köpte snikvarianten med Intel Core Duo, 3Gb ram och 13,3" skärm. ca 1,5 kg oh 5995:-. Kanon!

Det är väl en solo i den ??
Är det i min 5810T iaf, och jag tror inte dom säljer DUO'n i sverige ännu.
Iövrigt kan jag bara hålla med.
Grymt nöjd med acer'n. Otroligt bra batteritid också.

Ett tips!

Reggar man sig som student hos Autodesk så får man en jäkla massa programvaror av dom gratis. Fast det visste du kanske redan?
Japp, MSDNAA är också kanon, precis laddat ner win 7 pro (fixade mina internet problem) :tummenupp ....synd att inte office paketet finns där bara.
VMware
Virtualbox
Tack för tipset, blir absolut mac nästa gång :D

Last edited:
Bästa laptopen blir Lenovo T-serien för min del, den kostar lite mer men du får grym service om något händer. Att ha 3år på platsen garanti är för mig viktigt när det kommer till datorer på arbetsplatsen.

Håller bara med. När jag var kvar inom it körde vi Lenovo T serioe rakt igenom. Sony för mig är bra, men enormt överprisat. Köper hellre budget-Acer och byter ett år tidigare. Över tid blir det mer prestanda/krona.

Hade jag orkat med att konvertera filer, och framförallt att inte ha andra som kan de program jag använder till vardags (måste ha folk att fråga eftersom jag är talanglös själv) så hade jag tveklöst kört mac dock!

Det är väl en solo i den ??
Är det i min 5810T iaf, och jag tror inte dom säljer DUO'n i sverige ännu.
Iövrigt kan jag bara hålla med.
Grymt nöjd med acer'n. Otroligt bra batteritid också.

Nope, duopropen även i sniklådan. I nästa steg är core 2 duo och 1 extra Gb ram.. det är väl vad man får för den tusenlappen, och 70 Gb hårddisk mer...

För mig är det same same.. Jobbar med den. Bunkra filmer, streama film och sånt ska ske externt ändå. Man måste ju ändå ha nånstans att stoppa back-uperna!

Last edited:
Hade jag orkat med att konvertera filer, och framförallt att inte ha andra som kan de program jag använder till vardags (måste ha folk att fråga eftersom jag är talanglös själv) så hade jag tveklöst kört mac dock!

Nu måste jag fråga bara, vilka filer måste du konvertera som inte funkar på Mac? Och vilka program kör du till vardags?

Jag är bara nyfiken, det är bra att veta sånt. :)

Håller med. Har en T61p för tillfället, som jag skaffade för ett par år sedan efter en ganska grundlig undersökning av marknaden, med bra prestanda för grafiktunga applikationer som huvudmål. Sitter 2.4GHz Core2Dou, 2 GB, 15,4" skärm, Nvidia Quadro FX 570M i den. Fullständigt skottsäker, extremt tyst (även vid hård belastning), bra prestanda och grafik (inga problem att jobba med komplicerade CAD-modeller i 1920x1200), accelerometrar som känner av om man tappar den, och rycker bort läshuvudena från disken så man slipper svarva bort allt sitt fina data (löses iofs enkelt med en SSD-disk annars, och de börjar komma upp i prestanda och ner i pris nu, så en bra sådan (Intel) rekommenderas). Lysdioden ovanför skärmen som lyser upp tangentbordet i mörker är guld värd.

Enda svagheten jag hittat är att skärmen inte fungerar alls bra i starkt solljus, annars är den kanon. Sedan kan man ju aldrig få för mycket minne, och idag hade man nog satt 4GB i den. Designen är väl lite älska eller hata, den ser robust ut kan man väl säga. :)

Last edited:
Det kommer inte bli ett lätt val, vare sig man läser om erfarenheter här eller på andra ställen. :confused:
Den som en tycker är bra tycker en annan är kass. Jag sitter med en hyrdator från jobbet som det står HP Pavilion dv9000 på som jag tycker har varit kass från första dagen jag öppnade lådan. Den känns billig och plastig och har alltid varit fruktansvärt seg och trög, den har ofta hängt sig osv. Moderkortet är utbytt nyligen efter att den inte gick igång alls. Jag har inte hört många positiva ord från arbetskamrater som har laptopen däremot har dom stationära tydligen varit bra.

HP Pavilion är konsumentmaskiner och därmed inte mycket att hänga i granen. De kommer fullsmetade med allt man kan önska sig och lite till fast funkar bara halvdant från dag 1.
Ungefär som en Hyundai.

Håller bara med. När jag var kvar inom it körde vi Lenovo T serioe rakt igenom. Sony för mig är bra, men enormt överprisat. Köper hellre budget-Acer och byter ett år tidigare. Över tid blir det mer prestanda/krona.

Nope, duopropen även i sniklådan. I nästa steg är core 2 duo och 1 extra Gb ram.. det är väl vad man får för den tusenlappen, och 70 Gb hårddisk mer...

För mig är det same same.. Jobbar med den. Bunkra filmer, streama film och sånt ska ske externt ändå. Man måste ju ändå ha nånstans att stoppa back-uperna!

Jag behöver aldrig konvertera några filer mellan min PC o Mac... sen vad gäller programen, de få ggr du behöver hjälp så har du www.99.se/mac
Det blir verkligen en lättare vardag med Mac... :)

Håller med. Har en T61p för tillfället, som jag skaffade för ett par år sedan efter en ganska grundlig undersökning av marknaden, med bra prestanda för grafiktunga applikationer som huvudmål. Sitter 2.4GHz Core2Dou, 2 GB, 15,4" skärm, Nvidia Quadro FX 570M i den. Fullständigt skottsäker, extremt tyst (även vid hård belastning), bra prestanda och grafik (inga problem att jobba med komplicerade CAD-modeller i 1920x1200), accelerometrar som känner av om man tappar den, och rycker bort läshuvudena från disken så man slipper svarva bort allt sitt fina data (löses iofs enkelt med en SSD-disk annars, och de börjar komma upp i prestanda och ner i pris nu, så en bra sådan (Intel) rekommenderas). Lysdioden ovanför skärmen som lyser upp tangentbordet i mörker är guld värd.

Enda svagheten jag hittat är att skärmen inte fungerar alls bra i starkt solljus, annars är den kanon. Sedan kan man ju aldrig få för mycket minne, och idag hade man nog satt 4GB i den. Designen är väl lite älska eller hata, den ser robust ut kan man väl säga. :)

Jag brukar jämföra Lenovos laptops med Volvo V70... inte alls sexiga eller fullsmetade med funktioner däremot pålitliga till tusen.

Jag kör på en Acer travelmate sen ett par år tillbaks och den är robust som fan. Har tidigare kört HPs EVO-serier (N610 och N410) och gillade dom skarpt också. Har även kört Pavilion, men det är inte rättvist att jämföra konsumentburkar med proffsprylar.

Även jag går över till Mac vid nästa hårdvaruskifte.

Nu måste jag fråga bara, vilka filer måste du konvertera som inte funkar på Mac? Och vilka program kör du till vardags?

Jag är bara nyfiken, det är bra att veta sånt. :)

Flitig officeamatör ;) För allt annat är mac bättre!

Jag är duktig lat när det gäller sånt här. Bara att office 2007 inte är 100% bakåtkompatibelt stör mig nåt vansinnigt även inom windows lilla värld. Och det "dilemmat" blir väl fortfarande lag mellan mac - pc att man måste spara filerna i "rätt" format!?

Jag behöver aldrig konvertera några filer mellan min PC o Mac... sen vad gäller programen, de få ggr du behöver hjälp så har du www.99.se/mac
Det blir verkligen en lättare vardag med Mac... :)

Haha.. Jag haaaatar alla dessa hjälpprogram. Även om mac är 10 resor bättre är windows så lever jag med känslan av att: "Förstår man svaret behöver man inte ställa frågan". Jag vill kunna fråga en person, och de flesta kör fortfarande windows.

Sen har jag som sagt precis ny burk, med windows 7. Och jag mnåste säga att mkt är (tavck o lov) hämtat frtån Apple där, gillar det skarpt och även om jag inte fattat ens syftet med alla funktioner så verkar det riktigt smidigt och genomtänkt. Äntligen!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...