Bästa laptopen (PC)- vilken är det?

Flitig officeamatör ;) För allt annat är mac bättre!

Jag är duktig lat när det gäller sånt här. Bara att office 2007 inte är 100% bakåtkompatibelt stör mig nåt vansinnigt även inom windows lilla värld. Och det "dilemmat" blir väl fortfarande lag mellan mac - pc att man måste spara filerna i "rätt" format!?

MS Office for Mac funkar alldeles utmärkt och läser alla filerna utan bekymmer.
En rolig liten parantes är att MS Office kom först till Mac och sen till Windows... sug på den du. :)

Haha.. Jag haaaatar alla dessa hjälpprogram. Även om mac är 10 resor bättre är windows så lever jag med känslan av att: "Förstår man svaret behöver man inte ställa frågan". Jag vill kunna fråga en person, och de flesta kör fortfarande windows.

Sen har jag som sagt precis ny burk, med windows 7. Och jag mnåste säga att mkt är (tavck o lov) hämtat frtån Apple där, gillar det skarpt och även om jag inte fattat ens syftet med alla funktioner så verkar det riktigt smidigt och genomtänkt. Äntligen!

Vem snackar om program, det är sveriges största macforum... precis som Sporthoj är sveriges största hojforum. :)
Men kan även säga att jag har fått mor/bonusfarsa samt svåger att byta till Mac och nu ringer de aldrig om support längre för allt bara funkar och det är så lätt att förstå tydligen... så jag tror inte att du skulle få nå bekymmer direkt.

Har varit en riktig PC-förespråkare hela livet.
Men fick för mig att köpa en Mac, för att jag tyckte det kunde vara kul att prova något nytt.

Och dessutom kan man installera Windows på macken och växla mellan operativen genom en knapptryckning. Så jag kan köra Pc i ett fönster och Mac i ett annat fönster. Och det är ingen emulering, det är Pc-på riktigt.

Största skillnaden mellan Mac och PC är att allt bara funkar till Mac.

tex...
När jag köpte macen så packade jag upp lådan på tåget mellan stockholm - Uppsala.
Efter 5 minuter hade jag kopplat ihop datorn med min mobiltelefon via blåtand och kunde surfa på nätet via mobilens mobila internet.
Det ska gå att göra med Pc också, men jag har faktiskt aldrig fått det att fungera. Men med mac funkade det direkt.

Dessutom är macen lätt, extemt tyst, lång batteritid, och sjukt snygg.

Men kan även säga att jag har fått mor/bonusfarsa samt svåger att byta till Mac och nu ringer de aldrig om support längre för allt bara funkar och det är så lätt att förstå tydligen... så jag tror inte att du skulle få nå bekymmer direkt.

Absolut, jag säger heller inte att mac är sämre. Jag har jobbat med mac när de först började bli bra på windowskompatibiliteten.. Hade iMac några år och älskade den.

Att jag valt bort det är mest för att jag tycker att skillnaderna utjämnats, virus etc har börjat traggla sig in i den världen också och framförallt för priset. Jag tycker inte att dte är värt 40% påslag för i stort sett samma sak. Sen är mac snabbare än specarna om man jämför, men det är inte försvarbart för mig.

Absolut, jag säger heller inte att mac är sämre. Jag har jobbat med mac när de först började bli bra på windowskompatibiliteten.. Hade iMac några år och älskade den.

Att jag valt bort det är mest för att jag tycker att skillnaderna utjämnats, virus etc har börjat traggla sig in i den världen också och framförallt för priset. Jag tycker inte att dte är värt 40% påslag för i stort sett samma sak. Sen är mac snabbare än specarna om man jämför, men det är inte försvarbart för mig.

Mycket av prestandaskillnaderna är för att OSX inte är lika resurskrävande/slukande som Windows.

Har varit en riktig PC-förespråkare hela livet.
Men fick för mig att köpa en Mac, för att jag tyckte det kunde vara kul att prova något nytt.

Och dessutom kan man installera Windows på macken och växla mellan operativen genom en knapptryckning. Så jag kan köra Pc i ett fönster och Mac i ett annat fönster. Och det är ingen emulering, det är Pc-på riktigt.

Största skillnaden mellan Mac och PC är att allt bara funkar till Mac.

tex...
När jag köpte macen så packade jag upp lådan på tåget mellan stockholm - Uppsala.
Efter 5 minuter hade jag kopplat ihop datorn med min mobiltelefon via blåtand och kunde surfa på nätet via mobilens mobila internet.
Det ska gå att göra med Pc också, men jag har faktiskt aldrig fått det att fungera. Men med mac funkade det direkt.

Ganska precis som för mig då då... förutom tåget till Uppsala. :)

Last edited:
Jag brukar jämföra Lenovos laptops med Volvo V70... inte alls sexiga eller fullsmetade med funktioner däremot pålitliga till tusen.
Inte ett dugg sexig men pålitlig kan jag hålla med om, men jag kan faktiskt inte komma på någon funktion den saknar, som fanns i andra PC-laptops då. Tvärtom valde jag den för att det inte fanns någon annan (förutom en Compaq-modell) som uppfyllde mina specar. Framför allt var det väldigt ont om datorer med 1920x1200 på en 15"-skärm, och eftersom jag alltid har den med mig vill jag inte släpa runt på en klumpig 17". Compaqen var i princip likvärdig, så det som till slut fällde avgörandet mellan dem var faktiskt tangentbordsbelysningen. :tuttar

Det enda undantaget, som fanns på andra, är väl att den inte har inbyggd kamera för att filma mig medan jag jobbar, men det ser jag bara som en fördel. Men så är jag ju lite gammal. :D Kaffebryggare kanske?

Ehh, det har fungerat helt smärtfritt både i Windows XP och Ubuntu för mig, men det är klart, då har jag ju inte en Mac Telefon.

HP Pavilion är konsumentmaskiner och därmed inte mycket att hänga i granen. De kommer fullsmetade med allt man kan önska sig och lite till fast funkar bara halvdant från dag 1.
Ungefär som en Hyundai.

Jag brukar jämföra Lenovos laptops med Volvo V70... inte alls sexiga eller fullsmetade med funktioner däremot pålitliga till tusen.
Som du förstår har jag inget större förtroende för HP men skulle det enligt dig vara ett riktigt antagande att denna skulle hålla bättre klass?
http://www.dustin.se/pd_5010368440.aspx

Ja jag kör ju V70 så... :)

Som du förstår har jag inget större förtroende för HP men skulle det enligt dig vara ett riktigt antagande att denna skulle hålla bättre klass?
http://www.dustin.se/pd_5010368440.aspx

Ja jag kör ju V70 så... :)

Skulle jag inte påstå, en bra, hållbar och tillförlitlig bärbar dator kostar inte 5k, den är inte röd och kommer inte med en matchande väska.

Skulle jag inte påstå, en bra, hållbar och tillförlitlig bärbar dator kostar inte 5k, den är inte röd och kommer inte med en matchande väska.
Nu kostade ju denna nästan sju tusen inkl. moms men jag förstår vad du menar.
Då du garanterat har mycket större kunskap än jag så undrar jag vad du tycker vore ett bra köp i klassen runt 7-8000 kronor? Finns det?

Ehh, det har fungerat helt smärtfritt både i Windows XP och Ubuntu för mig, men det är klart, då har jag ju inte en Mac Telefon.

Jag har inte heller Mac telefon.
Kört med Sony Ericson senaste 8 åren.

Att det ska fungera det vet jag, men det krävs mera tålamod och kunskap än vad jag hade för att få det att fungera.

Med Mac behövs varken tålamod eller kunskap, det bara funkar i alla fall.

Jag har inte heller Mac telefon.
Kört med Sony Ericson senaste 8 åren.

Att det ska fungera det vet jag, men det krävs mera tålamod och kunskap än vad jag hade för att få det att fungera.

Med Mac behövs varken tålamod eller kunskap, det bara funkar i alla fall.

I Ubuntu stoppade jag i sladden för att ladda telefonen, då frågade den om jag villa använda telefonen som modem och ansluta till internet, jag provade och det fungerade?

Kan det bli lättare än så?

I win tror jag att det var några klick första gången, men svårt?

Nu kostade ju denna nästan sju tusen inkl. moms men jag förstår vad du menar.
Då du garanterat har mycket större kunskap än jag så undrar jag vad du tycker vore ett bra köp i klassen runt 7-8000 kronor? Finns det?

Ett bra köp i 7-8000:- klassen... ja du, du är ju i närheten av en mac. ;)

Annars på PC-fronten som jag skulle lita på:

HP inom budget på kampanj
http://www.dustin.se/pd_5010168519.aspx

Lite över budget men även den som vi säljer allra mest till våra kunder.
http://www.dustin.se/pd_5010317286.aspx

Näst intill patetiskt mac-hat i dina poster... vem har ens snackat om iPhone annat än du nu?

Last edited:
Näst intill patetiskt mac-hat i dina poster... vem har ens snackat om iPhone annat än du nu?

Jag bara förutsatte det, då Mac-datorer fungerar väldigt bra med med Mac-telefoner. (det ligger ju lite i naturen kanske)

Min Ericson som jag hade då fungerade väldigt bra, min Huawei som jag har nu var nog ursprungligen en USB-dongel som dom byggde telefon av. :D

Jag tycker nog att Mac folk som hypar Mac i en tråd som heter "Bästa laptopen (pc)- vilken är det?" är mer patetiska?

Iofs är en mack numera inget annat än en hypad PC med ett specialbyggt *nix operativ med gränssnittet stulet från Solaris...

Och ett äpple på för att kunna dubbla priset.

Last edited:
Jag bara förutsatte det, då Mac-datorer fungerar väldigt bra med med Mac-telefoner. (det ligger ju lite i naturen kanske)

Min Ericson som jag hade då fungerade väldigt bra, min Huawei som jag har nu var nog ursprungligen en USB-dongel som dom byggde telefon av. :D

When you assume you make an ASS out of U and ME... ;)

Och ja, Huaweilur är det definitivt något lurt med.

Själv skulle jag aldrig köpa något annat än Apple, SonyEricsson, Nokia, HTC... till mig själv blir det iofs inget annat än Apple numera. :)

Last edited:
kolla in dells julkampanjer just nu, riktigt bra priser på en del modeller.

OMG...har du ens sett Solaris?

Inte på senare år, men jag har kört Solaris på en Sparcstation här hemma.

Det var inte min grej, så jag körde istället QNX i ett par år, och sedan dess har jag kört Ubuntu/Win på mina datorer.

Inte på senare år, men jag har kört Solaris på en Sparcstation här hemma.

Det var inte min grej, så jag körde istället QNX i ett par år, och sedan dess har jag kört Ubuntu/Win på mina datorer.

Ah, du fick in din klassiska kommentar on QNX här också. Så på vilket sätt har Apple stulit gränssnittet från Sun nu då? Vad körde du på din Sparcstation - OpenWindows, CDE eller JDS? Vilken av dem har Apple stulit något ifrån?

Ah, du fick in din klassiska kommentar on QNX här också. Så på vilket sätt har Apple stulit gränssnittet från Sun nu då? Vad körde du på din Sparcstation - OpenWindows, CDE eller JDS? Vilken av dem har Apple stulit något ifrån?

Jag körde Sun Solaris på min Sparcstation, inget annat, och stulit/kopierat/härmat menylisten längst ner har dom IAF gjort.

Den fanns långt före i Solaris, och eftersom äppelmänniskor i alla tider har hävdat att Windows har lånat menysystemet därifrån tycker jag det är rätt kul att äpple kör X86 plattform *nix operativ och lånat utseendet...

Apple designar förvisso utsidan på pc-datorerna dom säljer, det ska dom ha cred för!

Håller er till trådämnet:mattias
Börjar bli jävligt trött på Pc Vs Mac,Ms Vs Linux.....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman