Ronneby-Benny
Gammel-knutte
Vill ha tips på bästa sätt att få loss fastrostade avgas-bultar av insex-typ som håller avgas-systemet mot cylindrarna! De sitter stenhårt och insex nyckeln riskerar skada bulten. Tips önskas med mycket välkomst! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ronneby-Benny skrev:Precis vad jag tänkte då jag jobbade med bultarna, inte dumt att då och då montera isär och dra ihop samtliga bultar på maskinen igen med lite olja, vill ni veta resultatet av mina försök med bultarna? Jo, 4 insex-bultar lossade och återmonterade, 1 st brast men går att demontera, 2 st var av torx-typ som var rostiga så torx-nyckeln havererade dem, så det blir vinkel-slip och avkapning! Som tur är finns mycket distans mellan bult-skallen och cylindern. Så på måndag blir det att anskaffa nya bultar och montera slip-on systemet som jag fått! Begagnat!!![]()
Ghost skrev:WD-40, 5-56, Coca-Cola (jo faktiskt...)
Jag skulle använda WD-40 eller 5-56, spraya på vänta lite så det får tid att krypa in.
På med mer spray & sedan prova.
ulf_lundin skrev:Kopparpasta o alu ? låter elektrolys i mina öron.
Inte för att fortsätta med lustigheterna, men cola innehåller en del fosforsyra som är komplexbildare och således inte helt tokig som rostlösare. Så helt vansinnigt är det inte.Mell skrev:Coca cola...Hahaha, har du gått på den. Ungefär samma skröna som att tanden försvinner om du lägger den i cola.
Ascender skrev:Jag kan ju tänka mig att det blir fel moment om det är angivet vid torra gängor och man har kletat på något som gör att det går lättare att dra åt.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |