Avgas-bultar!

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
Vill ha tips på bästa sätt att få loss fastrostade avgas-bultar av insex-typ som håller avgas-systemet mot cylindrarna! De sitter stenhårt och insex nyckeln riskerar skada bulten. Tips önskas med mycket välkomst! :tummenupp

WD-40, 5-56, Coca-Cola (jo faktiskt...)
Jag skulle använda WD-40 eller 5-56, spraya på vänta lite så det får tid att krypa in.
På med mer spray & sedan prova.

Hårda bud!

Prova att slå på skruven med dorn o hammare.

Problemet med skruvar i aluminiumgods där det blir varmt är att godset "kryper upp" och greppar skruven. Det blir gärna så tätt att krypsmörj o rostlösning inte kommer in, men det vet du ju allaredan.

Några snärtiga slag i skruvens längdriktning kan göra underverk!

Lycka till / RoneRider

Funkar inget av det ovanstående, borra bort insex-skallarna. Är de riktigt ordentligt fastrostade kommer aluminiumet att följa med ut med gängorna om du får loss bultarna. Verkar det vara på det sättet, plocka av topplocket, borra ur bultarna och montera HeliCoil på alla.

Kontentan är således, mecka helst isär hojen vart tredje år, bara för meckandets skull samt att alla bultar får komma loss innan det är för sent. Se det som en slags vinterterapi för att lindra åksjukan.

Precis vad jag tänkte då jag jobbade med bultarna, inte dumt att då och då montera isär och dra ihop samtliga bultar på maskinen igen med lite olja, vill ni veta resultatet av mina försök med bultarna? Jo, 4 insex-bultar lossade och återmonterade, 1 st brast men går att demontera, 2 st var av torx-typ som var rostiga så torx-nyckeln havererade dem, så det blir vinkel-slip och avkapning! Som tur är finns mycket distans mellan bult-skallen och cylindern. Så på måndag blir det att anskaffa nya bultar och montera slip-on systemet som jag fått! Begagnat!! :hej

Jag tycker oftast att nåt kladd, typ 5-56 eller nåt, OCH värme är det bästa, kör med varmluftpistol en stund på bulten, prova sen, funkar det inte mycke värme och kladd, då brukar jag ta fram borrmaskinen...

Lycka té / XJR

Ronneby-Benny skrev:
Precis vad jag tänkte då jag jobbade med bultarna, inte dumt att då och då montera isär och dra ihop samtliga bultar på maskinen igen med lite olja, vill ni veta resultatet av mina försök med bultarna? Jo, 4 insex-bultar lossade och återmonterade, 1 st brast men går att demontera, 2 st var av torx-typ som var rostiga så torx-nyckeln havererade dem, så det blir vinkel-slip och avkapning! Som tur är finns mycket distans mellan bult-skallen och cylindern. Så på måndag blir det att anskaffa nya bultar och montera slip-on systemet som jag fått! Begagnat!! :hej

Använd kopparpasta, det försvinner inte som olja gör. Kostar en 20 på biltema. Man får lös alla bultar hur enkelt som helst sen, även om man kört i saltslask.

Kopparpasta är ett MÅSTE när det gäller avgasdelar.

Ghost skrev:
WD-40, 5-56, Coca-Cola (jo faktiskt...)
Jag skulle använda WD-40 eller 5-56, spraya på vänta lite så det får tid att krypa in.
På med mer spray & sedan prova.

Coca cola...Hahaha, har du gått på den. Ungefär samma skröna som att tanden försvinner om du lägger den i cola. Kanske skulle prova en stark senap i stället.... :p

Ja, ni som är seriösa i svaren skall ha mycket tack, de som gör sig lustiga bör hålla sig borta, typ svar från umeå-mell, det finns andra trådar att göra sig lustiga i!! Tänkte använda koppar-pasta, var lite rädd för ev. galvanisk ström pga olika metaller, men det är nog inget problem?? Idag blir det fixat och ny drivlina skall monteras också, med större bakdrev för mer krut!! Kör lugnt men hårt, grabbar!! :hej Umeå-barnen leker bäst i lek-stugan! :hej

Gassvets a la Dillon suverän för sånt, spar mkt extra jobb. Fast måste användas m omdöme......
Kopparpasta o alu ? låter elektrolys i mina öron.
/u

ulf_lundin skrev:
Kopparpasta o alu ? låter elektrolys i mina öron.

Ja, jag har också en viss noja vad gäller det där. Däremot finns det ju aluminiumpasta, det borde ju funka bättre?

/J

Mell skrev:
Coca cola...Hahaha, har du gått på den. Ungefär samma skröna som att tanden försvinner om du lägger den i cola.
Inte för att fortsätta med lustigheterna, men cola innehåller en del fosforsyra som är komplexbildare och således inte helt tokig som rostlösare. Så helt vansinnigt är det inte.

Hände mig för en vecka sedan... Jag drog av 2st bultar! :(

Stämmer bra som tidigare folk sagt... Det finns även aluminiumpasta för att man ska slippa mer missöden! Rekomendera detta... Det finns på biltema för billig penning.

Lycka till! :tummenupp

:tummenupp Bra tips med aluminium-pasta, tyckte precis som Ulf Lundin att kopparpasta lät som galvanisk ström av bara helsike!
Varför kommer det smågnistor från avgasportarna, när jag gasar på utan systemet monterat, obs motorn varm då när jag gasar på kraftigt, sotpartiklar kanske??? :confused: Vilket dån vill jag lova, JAS 39 Gripen tyst vid jämförelse! :hej

Last edited:
Olja eller pasta?

Såg att nån rekommenderade att olja in gängorna vid monteringen. Då tänkte jag på vad det stod i min verkstadhandbok, att det bara skulle användas vid särskilda tillfällen, i övrigt skulle gängorna vara torra. Detta stod nämnt i samband med momentåtdragning. Då undrar jag såklart, när passar olja, och kan man använda koppar/aluminiumpasta istället och ändå få rätt moment? Jag kan ju tänka mig att det blir fel moment om det är angivet vid torra gängor och man har kletat på något som gör att det går lättare att dra åt.
Själv brukar jag alltid göra rent alla gängor med 5/56 före monteringen och bara torka av dem lite lätt. Är detta bra eller är pasta bättre? Och isåfall vilken, koppar eller aluminium (eller italiensk ;) )?

Re: Olja eller pasta?

Ascender skrev:
Jag kan ju tänka mig att det blir fel moment om det är angivet vid torra gängor och man har kletat på något som gör att det går lättare att dra åt.

Ja, detta är helt riktigt. Jag vill minnas några rader om detta i en bok jag hade om skruvförband från "Colly Company". Jag tar och kollar upp detta tills imorgon.

Vi hade även ett program för att räkna på skruvförbanden och det var en stor skillnad mellan smörjd och icke smörjd gänga. Ska se om det finns några tumregler för detta.

Risken är ju som sagt annars att man drar för hårt, dvs att skruven förlängs/dras för mycket.

/J

:( Vadnu då, tråden började med problem med att ta bort bultar, nu har det halkat in med problem att dra åt bultar, snacka om lapp-omkast, hihi! Byter man hoj kanske vartannan år så bara dra åt bultarna så jäkla hårt som möjligt, nästa ägares problem att ta bort dem, jag är ju en sådan nästa ägare!! :(

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra