Demontera bränslekranens filter från tank, Honda CB 500 1978

Uffe80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Bromma
Hoj
Honda Africa Twin
Hej gott folk,
Håller på och förbereder för en epoxyurenovering av tanken på en Cb500 från 1978. Bilden visar utloppet där bränslekranen vanligtvis är fastskruvad. I röret sitter ett plaströr monterat, som leder till ett bränslefilter och "reservtanksfunktion" längre in. Det måste bort innan jag kan släppa in epoxyn, annars kommer jag inte få ut en droppe bensin efteråt ? Lyckas inte med någon bra metod att få ut den här plasthylsan. I den bästa av världar skulle man ha en stor skruv av rätt dimension som kan kunde skruva ner några varv för att få fäste att dra ut den. Det närmaste jag hade var borr, men det resulterade föga förvånande i skador i plasten. Någon som har något tips?

När jag ändå frågar så undrar jag också över packningen mellan utlopp och bensinkran. Den som sitter på du är gammal och förstörd vilket gör det svårt att få grepp om hur den sett ut. Är det bara en enkel o-ring av rätt dimension eller är det något särskilt?70154231143__95B8DFC3-F8E1-417E-8C47-21F1C5C22858.JPG
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Plaströret är en sil som ska sitta på soppakranen och följa med när du tar loss kranen. Du kan väl trycka in den i tanken.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top