Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.
Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.
Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.
Faktum är att det skulle behövas förarbevis även för civila som framför sina fordon i trafiken, att bara ha körkort verkar inte vara tillräckligt.Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Körkort verkar mest vara en rekommendation nuförtiden...Faktum är att det skulle behövas förarbevis även för civila som framför sina fordon i trafiken, att bara ha körkort verkar inte vara tillräckligt.
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.
Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).
En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varitNär han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
Det stämmer.Jag tror det kan ha varit så för 35 år sedan också att det räckte med förarbevis för militära fordon.
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran...och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
Möjligt att denna motorofficer var reservare och egentligen var examinatör hos Vägverket som dom väl hette då. Vet inte. Minns inte att jag såg till honom annat än vid förarprov och då hade han "spenatfrack" så på något sätt var han involverad iaf.När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Vi fick tyvärr aldrig utbildning på kran. Vårt befäl försökte låna en kranbil av Tunga Transport men dom ville inte släppa till någon. Samma med tungt släp :-(Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
Haha, ja, när jag mönstrade (-93) så påverkade ens önskemål rätt lite och det kändes rätt mycket som ett lotteri var man hamnade. Som jag skrev i mitt inlägg så VET jag inte om det spelar roll vilket kort (eller ens OM man har kort), men vårt lilla urval av bekantas slynglars placering tyder på att det kanske finns ett samband mellan Manuellt kort och fordonsförartjänst.Det spelar ingen som helst roll, de flesta gröna fordon lätta som tunga har ändå automat idag.
Du är väl tillräckligt gammal för att veta om att snack om mönstring i relation till uttagen tjänst är som fiskare som pratar vikt och längd på fisken…
Såklart finns självförhärligande rationaliseringar som "jag blev fordonsförare istället för fjälljägare för att jag hade manuellt kort" som kan påverka också![]()
Japp, det blev så att man skulle ha civilt körkort för det fordonstyper som man körde i sin tjänst.När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Jag tog B-kort typ en vecka innan mönstring, 1997.
Ville köra MC-ordonnans men hade inget A-kort. Hoppades såklart på att kunna få det. Hade ju ändå kört cross och varit med i FMCK osv.
Glöm det sa dom på mönstringen, om du haft A-kort hade det funnits en liten chans men MC-ordonnans finns knappt längre (då). Men B-kort är ju inte fel så vi kan försöka se till att du blir fordonsförare av något slag. Vill du ha nära hem eller vill du långt bort?
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |