Automatlåda på MC

- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?

...
Tydligen ska jag ha automat... :)

När SMC körde sitt "Vad tycker folk om att köra El-hojs projekt - Vision Electric"vart jag inte ensam om att prata högt om växel och kopplings alla fördela för MC körning. Jag som använder sofistikerad kopplings-växel motorbroms på favroritvägen eller även bana - inte skulle jag klara utan detta!
Självfallet var jag inte ensam om att ha en så säker Nobelpris vinnande åsikt.
Grejen blev faktisk den att även om nästan alla typ 500 som provkörde El hojarna (vissa fick vi tvinga) var stärkt negative (enstaka var nyfikna) blev konklusionen att i princip alla (undantagit en handful) konkluderade att dom kommer äga en El-hoj i framtiden.

Roligt nog, blev det inte några diskussioner som så om automat, inga växlar - eftersom alla fick fullt fokus på motorprestande, ljud...

Själv hade jag nöjet av att ha en Energia en heldag vart den blev rastat primärt på Bågesundsbanan. Första varvet hatade jag den, eftersom jag inte hade motorbroms på väg in i kurvorna. GE MIG MIN KOPPLING och VÄXELLÅDA skrek jag högt!
I ett kort ögenblick vart min höga intelligens slog till hittade jag knappen som gav just den nivå av motorbroms jag tycker om. På nästa varv accepterade bristen av "det gamla". På varv nr. 3 njöt jag av att låta elektroniken jobba och al den extra "tid" jag fick att jobba med min kurvtagning.

Jag hade nöjet att köra en Honda med e-Clutch och jag njöt av så smidigt och exakt som systemet fungerade.

När jag kollar på HD´n i garaget och är medveten om att när jag starter den, kan den sätta i fart om inte den är i friläge - eller när jag med hela överkroppens kraft får draget in kopplingen och sparker in etterns växel, då låter en mekanisk explosion när kamhjulen hittar varandra och öppna kopplingen som sannolikt är rustat ihop gör att hojen bara kör (och jag igen får kasta mig och hojen omkull innan jag torpederar grannens bil)..

Jag inte heller ha´ automat i bilen - det var fränt med 6 manualle växlar, när jag stod i kö två till tre timmer dagligen i Stockholms trafiken..

Risken är väl att det nångång hamnar en automat i garaget...
 

Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.

1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)

Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.
Han säger ungefär det jag och flera andra har skrivit här. Det funkar tills man börjar köra lite aktivt. 😎
 

Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.

1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)

Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.

Jag gissar att den tekniska utvecklingen INTE kommer att plötsligt stanna här utan att såväl mjuk- som hårdvara fortsätter utvecklas så länge vi har förbränningsmotorer med växellådor.

Spaning:

- Honda kommer att lägga till en liten elektronikenhet som också sköter själva växlingsbytet på sin e-clutch enligt körprogram.
- BMW kommer att uppdatera sin mjukvara med dessa förhållanden, möjligen erbjuda ”Enduro PRO”-hårdvara i form av manuell koppling som komplement (grejorna finns ju redan).
- Yamaha kommer - ffa på R7, R9 etc - att erbjuda sin lösning med växlingspaddlar via pedal om efterfrågan blir tillräckligt stor. Kanske valbart styre eller pedal eller relocalisation kit efter behag?
- Övriga märken kommer att komma med motsvarande lösningar på 2026 års modeller.
KTM kommer med sin AMT på super adventure S 2025.
Väljer ungefär som vanliga lådan.
Kan användas med styrknappar och fotväxel.
Jag verkar dock få vänta på att få Super Duke GT med automat. 🥺
 
IMG_0087.pngIMG_0088.png

Hittade några artiklar i Motociclismo också, de var ungefär lika imponerade av ffa Yamahas system. Men min italienska är för dålig för att jag skall posta dem med trovärdighet ;)

Det roliga är att de flesta lyfter fram just det där med att de TRODDE en sak innan de provade och efteråt fick ändra sin förutfattade mening. Systemen är helt enkelt väldigt bra.
 
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
 
Det verkar lite spännande att Yamaha inte har med information från IMUn till växlingarna. För mig gör det inget att man tappar ett par tiondelar till 100.
Jag får försöka hitta en Yamahahandlare som inte enbart är intresserad av båtar och prova till våren.
 
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
Helt rätt!

Själv skulle jag vilja ha det jag har idag (QS som funkar helt OK) kombinerat med en liten motor som sköter QS-andet upp/ned i ett automatläge. Det kan med fördel motsvara Hondas e-clutchlösning men med ett helautomatläge för stadstrafik osv.

Jag vill väldigt gärna ha kvar möjligheten att låsa hojen i växel och använda koppling manuellt när det är knixigt.

Sedan inser jag att allt det där idag handlar om mjukvara och hur stor kundgruppen är.

Varför kommer automater på bred front? Tja, alla har nog tittat på Honda och hur många automathojar de sålt sista 10 åren eller vad det är som de haft DCS. En stor marknad som blir allt större.
 
Går det att springa igång en hoj med automat? Det är ju trots allt ett behov jag har med hojar ibland.

En annan fundering är ju kostnadsbild och hållbarhet. Alla fordon har blivit betydligt mycket dyrare än den vanliga kostnadsutvecklingen, all elektronik och alla stödsystem kostar massor med pengar. Kommer det att ta död på hojbranschen, när det blir för dyra leksaker?

Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
 
Det känns bra att de hojar jag har kommer att räcka åt mig resten av mitt MC-liv.
Eller, givetvis kommer jag att köpa fler, men i gengäld så ny att någon elektronik är aktuell.
I bilarna är det skönt med automat men där åker jag ju mer än kör.
 
Går det att springa igång en hoj med automat? Det är ju trots allt ett behov jag har med hojar ibland.

En annan fundering är ju kostnadsbild och hållbarhet. Alla fordon har blivit betydligt mycket dyrare än den vanliga kostnadsutvecklingen, all elektronik och alla stödsystem kostar massor med pengar. Kommer det att ta död på hojbranschen, när det blir för dyra leksaker?

Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
Springa igång är nog tveksamt, möjligen Hondas e-clutch. Ingen aning om hur BMW-s system skulle fungera i det läget.

Kostnad, det är billiga system, Hondas e-clutch kostar typ 1800 spänn, BMW-s 9000. Men det är nog ganska mycket BMW-s prispolitik också och billigare än en slipon. När ABS skulle bli lagkrav sades det också att det skulle drabba hojbranschen, något det inte alls gjorde. Däremot minskade en viss sorts olyckor rätt rejält.

Min generella erfarenhet är faktiskt precis tvärtom; elektronik går aldrig sönder, mekanik däremot slits och innebär driftstörningar. Driftsäkerhet över tid får nog sägas vara väldigt bra på denna typ av grejor, så länge det inte innebär nya oprövade mekaniska lösningar.

Tittar vi på vad som krånglat genom åren på motorcyklar så är det ju kardanaxlar, kamaxlar, igensatta oljefilter, läckande bränslefilter, skeva fälgar osv dvs nästan enbart mekaniska prylar. När man ersatte förgasare med insprutning upphörde bränslerelaterade problem nästan helt och som alla vet kan det vara ett riktigt helsike att få ordning på krånglande förgasararrangemang. insprutning - oftast bara att skruva dit och köra.

Det överlägset mest komplicerade systemet verkar vara Hondas DCT. Mig veterligen har det varit mycket lite problem med det.
 
Min generella erfarenhet är också att mekanik håller bättre än elektronik över tid, och att mekanik är både lättare att underhålla och laga. Vad är driftsäkerheten över tid på såna här grejer?
Jag ser det mer som att det går att se på mekaniska saker varför de inte fungerar, men att elektronik funkar bättre. Det slits inte på samma sätt.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top