Automatlåda på MC

All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
 
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.
 
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.

Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
 
Last edited:
Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
 
Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
 
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
 
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
 
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
 
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Möjligt att denna motorofficer var reservare och egentligen var examinatör hos Vägverket som dom väl hette då. Vet inte. Minns inte att jag såg till honom annat än vid förarprov och då hade han "spenatfrack" så på något sätt var han involverad iaf.
 
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
Vi fick tyvärr aldrig utbildning på kran. Vårt befäl försökte låna en kranbil av Tunga Transport men dom ville inte släppa till någon. Samma med tungt släp :-(

Utbildningen på bakgavellyft tog ca 5 minuter :)
 
Det spelar ingen som helst roll, de flesta gröna fordon lätta som tunga har ändå automat idag.

Du är väl tillräckligt gammal för att veta om att snack om mönstring i relation till uttagen tjänst är som fiskare som pratar vikt och längd på fisken…
Haha, ja, när jag mönstrade (-93) så påverkade ens önskemål rätt lite och det kändes rätt mycket som ett lotteri var man hamnade. Som jag skrev i mitt inlägg så VET jag inte om det spelar roll vilket kort (eller ens OM man har kort), men vårt lilla urval av bekantas slynglars placering tyder på att det kanske finns ett samband mellan Manuellt kort och fordonsförartjänst.

Såklart finns självförhärligande rationaliseringar som "jag blev fordonsförare istället för fjälljägare för att jag hade manuellt kort" som kan påverka också :-)
 
Last edited:
Såklart finns självförhärligande rationaliseringar som "jag blev fordonsförare istället för fjälljägare för att jag hade manuellt kort" som kan påverka också :-)

"Jag blev skickad till pilotutbildningen då jag hade för dåliga fötter för att marschera. Sedan kom de på att jag är höjdrädd, så då blev jag mekaniker".

Jag blev flygplansmekaniker redan vid mönstringen. När vi väl ryckt in ville alla flygplansmekaniker bli omplacerade som så kallade bogbilsförare, för då fick man civilt lastbilskort helt gratis. Tidigt nittiotal.
 
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Japp, det blev så att man skulle ha civilt körkort för det fordonstyper som man körde i sin tjänst.
Jag lyckades att "ducka" busskort, för då fick man alltid köra på diverse utflykter, och sedan slutade jag 2005.
Tyvärr så lyckades jag inte klämma in att ta mitt MC-kort då heller.
Och nu kör jag inte lastbil längre, så jag lämnade faktiskt tillbaka mitt C-kort i år.

Men att lära sig att köra med manuell låda börjar nästan bli svårt idag, med tanke på att nästan alla bilar har automat, hill-holder, anti-sladd/spinn mm.
Jag tror ju att alla skulle må bra i sin utveckling av att få dra ut på en grusplan, och en isväg, med en bil som bara beter utifrån de kommandon som du ger den.
Och även prova med olika typer av framdrivning (bak, fram fyrhjul).
 
Jag tog B-kort typ en vecka innan mönstring, 1997.

Ville köra MC-ordonnans men hade inget A-kort. Hoppades såklart på att kunna få det. Hade ju ändå kört cross och varit med i FMCK osv.

Glöm det sa dom på mönstringen, om du haft A-kort hade det funnits en liten chans men MC-ordonnans finns knappt längre (då). Men B-kort är ju inte fel så vi kan försöka se till att du blir fordonsförare av något slag. Vill du ha nära hem eller vill du långt bort?
 
Jag tog B-kort typ en vecka innan mönstring, 1997.

Ville köra MC-ordonnans men hade inget A-kort. Hoppades såklart på att kunna få det. Hade ju ändå kört cross och varit med i FMCK osv.

Glöm det sa dom på mönstringen, om du haft A-kort hade det funnits en liten chans men MC-ordonnans finns knappt längre (då). Men B-kort är ju inte fel så vi kan försöka se till att du blir fordonsförare av något slag. Vill du ha nära hem eller vill du långt bort?

Ungefär så sa dom när jag mönstrade också, man måste ha MC-kort, man måste ha bra tävlingsmeriter från motocross...
Väl inryckt som MC-ordonnans står det klart att några knappt var kapabla att framföra en trampcykel. Endast 1 av 16 hade faktiskt tävlat.

Plutonens största stolpskott fick som ultimatum att han var tvungen att köra upp för MC-kort inom en viss tid för att inte bli omplacerad. Så någon månad senare kommer han tillbaka från en permission med armen i mitella. Han hade kraschat på uppkörningen.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top