Automatlåda på MC

Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
Jag fick inte kapa ved med motorsåg, trots att jag är uppväxt med skogsarbete med motorsåg, däremot fick alla glatt använda yxa, inklusive dom som knappt hade sett en sån på bild tidigare :dummer
 
Jag fick inte kapa ved med motorsåg, trots att jag är uppväxt med skogsarbete med motorsåg, däremot fick alla glatt använda yxa, inklusive dom som knappt hade sett en sån på bild tidigare :dummer
Vi kan väl säga att den tiden är över. Nu behöver du knivutbildning innan du får ha en kniv för att spänta ved med ;)
 
Jahopp, då blev det en ny hoj beställd, även fast jag inte skulle.. :hihi

En R1300GS, svart med det mesta förutom radargrejset! Stod länge och tvekade om jag skulle välja till ASA, eller "automaten" som den också kallas. Det gjorde jag!

Anledningen är faktiskt inte den lite yxiga automatfunktionen, utan att den "manuella" växlingen var så mycket mjukare än quickshiftern på den vanliga hojen. Inbillar mig också att det är snällare mot en växellåda att kopplingen faktiskt alltid används mellan växlingarna. Att det blir en grym "twist and go" maskin och att jag gillar ny teknik spelar också in!

Tar ut hojen framåt april, så någon månad senare får man väl se om jag gjorde rätt val eller om jag gnäller här på forumet :3freak
 
Hörde för övrigt från handlaren att runt hälften av de nya 1300GSA (Adventuremodellen) var beställda med ASA. Inte riktigt lika vanligt på den "vanliga" GS:en som jag beställt.
 
Hojen (R1300gs med ASA) kom till Sverige i förra veckan, så BMW Upplands Väsby erbjöd sig att köra hem den i transport till mig. Tog dock en sväng dit igår och körde hem igår. Hela 2,2 mil blev det i regnet igår, så det enda jag har hittills är verkligen "första intryck". Fyller på lite i tråden när jag kört lite mer!

- Den automatiska kopplingen är (precis som på hojen jag provkörde) ruskigt bra. Förvånansvärt hur exakt "lagom" den slirar, nästan telepatiskt. Ger man lite mer gas så blir den mer aggressiv, mindre gas så är den väldig finkänslig. Kommer nog ändå ta lite tid att lära sig lita på att den gör rätt i tex. krypkörning.. Svårt att lita på den riktigt än, men har bara 2,2 mil än..

- Växelbytena: Den jag provade i höstas var ganska klonkig och ryckig. Det fanns många rapporter om testare som hade olika uppfattningar. Vissa sa att den var ryckig, andra sa att den var o-ryckig. Jag chansade på att jag skulle få ett o-ryckigt exemplar, och det verkar jag fått! Ganska mjuka växlingar och utan "klonkande". När man växlar manuellt så är den ännu mjukare, som en tokigt bra quickshifter liksom.

Återkommer med mer reflektioner!
 
Jag råkade ramla in på BMW i Väsby igår och de hade sanslöst många R1300GS i hallen. En lämnades ut precis framför mig och en annan bilist var där och vinglade med ett släp så de har nog fullt upp med att leverera.
 
Jag råkade ramla in på BMW i Väsby igår och de hade sanslöst många R1300GS i hallen. En lämnades ut precis framför mig och en annan bilist var där och vinglade med ett släp så de har nog fullt upp med att leverera.
Japp, de hade fått en hel laddning med 20 beställda hojar som skulle ut till trånande kunder. Då var det nog mig du såg få min hoj!
 
Last edited:
Lite uppdatering på upplevelsen med GS med "automatlåda":
25 mil körda nu, så nu börjar lite av "säsongsrosten" och "nyhojsrosten" släppa litegrann i alla fall. Hala och skitiga vägar, men ändå!

Under mer aktiv körning, antingen om det är i tätort eller lite rask körning, så märker jag att jag helst använder det manuella läget. Jag vill veta exakt när det ska växlas, så man inte får det lilla (ibland) rycket från växlingen vid fel tillfälle. Växlingarna sker oftast med väldigt små ryck, men MIN upplevelse är det spelar mycket större roll med lite oväntade saker på hoj än i bil...
Växlingar och kopplingsingrepp verkar påverkas inte bara av körläge (Rain, Road, Dynamic osv.) utan även av hur mycket och hur snabbt du vrider på rullen. Om man exempelvis slökör och petar i ny växel så går växlingen mjukt och om nödvändigt med lite kopplingsslir, medans det är mer "distinkt" vid högre varvtal och rappare gasvridning. Väldigt bra!

På motorväg och "slö" landsvägskörning är automatfunktionen jättebra och rätt avkopplande. I Road och Rainläge så går den väldigt snabbt upp till 6:an, det är nästan som ett eco-läge. I Dynamic så håller den växlarna längre och växlar också ner tidigare och rappare. Här har jag inte testat tillräckligt med "aktiv" körning än, väglaget är inte där än :)

Hittills känns det som jag gjorde rätt val att ta ASA, för mig i alla fall. En stor fördel är vid stopp och rödljus, det är SÅ skönt att bara behöva vrida på rullen och alltid vara kvickt iväg. Lite najs är att det inte verkar vara möjligt att få motorstopp överhuvudtaget. Inte för att det normalt är något problem alls, men ändå en skön feature. Även i det manuella läget så växlar den ner själv när det blir för lågt varvtal :cool:

To be continued!

/Jomo
 
Viktigt att verifiera
 
Eller så gör du en egen tråd för sådant som inte är ”automatlåda på MC” eftersom tråden handlar om just det.

Tanken är här att följa utvecklingen eftersom JUST automatväxling på MC är ett område som dels är etablerat, dels har tillverkarna valt lite olika tekniska lösningar och dels går utvecklingen fort även inom de segment man kanske inte tänkte sig från början.


Mvh
 
Eller så gör du en egen tråd för sådant som inte är ”automatlåda på MC” eftersom tråden handlar om just det.

Tanken är här att följa utvecklingen eftersom JUST automatväxling på MC är ett område som dels är etablerat, dels har tillverkarna valt lite olika tekniska lösningar och dels går utvecklingen fort även inom de segment man kanske inte tänkte sig från början.


Mvh
Det är bra om du citerar inlägg du svarar på så att jag ser att någon har svarat.
 
Jag provade två varianter av automatisering idag. Först Honda CB650 e-clutch. Det funkade ok förutom när man släpper gasen och vrider på lite försiktigt. Då kändes det som att man hade glömt montera gummin till ryckutjämnaren. Först ingen reaktion och sen klonk.

Nästa var en Honda Rebel 1100 DCT. Där kändes motor och växellåda som det som var bra med cykeln. Idiotisk körställning och backspeglar som tog i knäna. Lådan hade förstås inte samma uppfattning som jag om vilken växel som skulle vara i, men det gav inga problem.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top