Automatlåda på MC

Måste vara livsfarligt på bana när man ligger på gränsen för däckens grepp och får en ofrivillig växling. 😄
Passar nog bättre vid kökörning i stan.
FAst med en fullvuxen sportis kör man ju ändå hela tiden på ettan i stan, behöver aldrig växla då heller.

Que!!! Kör du inte fortare än 100 km/h i stan? :squid
Det brukar vara på tok för mycket bilar ivägen. :gråta
Men när man kommer upp på motorvägen så kan det väl eventuellt gå lite fortare så man får peta i tvåan. :hihi och är det natt så kanske man till och med måste gå upp på fyran. :skrämd

Måste vara livsfarligt på bana när man ligger på gränsen för däckens grepp och får en ofrivillig växling. 😄
Passar nog bättre vid kökörning i stan.
Livsfarligt på hårnålsvägsr i Spanien också. Inte kul när hojen växlar ner på väg in i en kurva och jag plötsligt får en annan motorbroms…😱

Som skrivet en gång redan så är detta en lösning där kopplingen manövreras automatiskt ELLER manuellt - växlingen sköter man själv. Precis som Hondas e-clutch men i Ducatifallet mer avancerat och anpassat till tex racing.

Det vill säga INGEN växling kommer att ske om inte föraren vill det. :)

Med vänlig hälsning,

Du läste inte artikeln?

Hur gör de i F1 numer förresten? Manuell låda?

Med vänlig hälsning,
Ja manuell låda med gear cut
Williams provade en cvt låda någon gång på 90 talet men kom aldrig till race med den
Om jag inte missminner mig så provkörde Kenny Bräck den bilen

Ja manuell låda med gear cut
Williams provade en cvt låda någon gång på 90 talet men kom aldrig till race med den
Om jag inte missminner mig så provkörde Kenny Bräck den bilen

Cvt förbjöds tämligen omgående, det användes kanske en tävling.
Fördelen med cvt är att det tillåter ett väldigt smalt effektregistret för växellådan ser ju automatiskt till att motorn ändå ligger inom sitt effektregister.

Ser ut som att de har en semiautomatisk sekventiell växellåda som sköter koppling och växling automatiskt efter manövrering med paddlar bakom ratten.

Vääääldigt likt Ducatis lösning med andra ord med den skillnaden att man också kan koppla precis som vanligt med reglage. :)

Med vänlig hälsning,

Jag vill påminna om att tävla är något annat än att njuta så mycket som möjligt.
Körglädje mäts inte med stoppur!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...