Aprilia Tuono V4

Sitter och drömmer lite med förbaskad covid.. Kikat på senare tuono.
Gillar den nya mer och mer ju mer jag ser den på Youtube ?
Hur är det med vikten.. 210kg fulltankad 2021, stämmer det?

Min - 11 jag hade va inte så intresserad av lek på 1 hjul.. Hur är det nu med de senare modellerna och skiljer 20 till 21an i detta avseende...
Kul att tråden är stabil.
Mvh Micke.
 
Tyckte det var enklare att bakhjulsleka med min -14(1000) mot 16(1100). Eller så var det jag som var äldre och fe(t)gare
 
Tog mig första turen i Söndags på min tuono som inhandlades i November. Vilken maskin! Varför har jag inte köpt en tidigare ? Precis så tänkte jag när jag köpte min första SuperDuke 990. Men smilet innanför visir var större, tänk er Grinchen.

Kallt i backen och extremt mkt grus, så tog det lugnt, men testade såklart accelerationen och det saknas ju aldrig vrid! Tom på fyran så wheelar den utan koppling. Däremot besviken på wheeliecontrolen som även på lägsta begränsar framhjulslyft i mitt tycke alldeles för mkt. Blir definitivt att köra med den avstängd.

Räknar med ca 20-25 dagar på bana denna säsong! Längtar knappt alls ?

IMG_20220306_113946.jpg
 
Ingen som har en 2021 till salu?
 
Nån som har en RSV4 1000 passagerarsadel till en Tuono med ombyggd bakdel till salu?
Till en Factory alltså?

Men du kanske hade tänkt dig nåt billigare ? Saftigt pris för den lille biten ?
 
Införskaffade mig en 2014 Tuono nyligen. Har läst en del om varmstartproblem, framförallt på apriliaforum.com. Jag upplever att min är svårstartad ibland även när den är kall. Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet. Kanske har med det att göra? När den stått varmt, ute i solen på eftermiddagen tex så är den lättare att starta. Har inte blivit stående någon gång, den startar alltid även när den är varm, men visst känns den något tröttare. Hur är er erfarenhet av detta fenomen på denna cykel?
 
Last edited:
Införskaffade mig en 2014 Tuono nyligen. Har läst en del om varmstartproblem, framförallt på apriliaforum.com. Jag upplever att min är svårstartad ibland även när den är kall. Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet. Kanske har med det att göra? När den stått varmt, ute i solen på eftermiddagen tex så är den lättare att starta. Har inte blivit stående någon gång, den startar alltid även när den är varm, men visst känns den något tröttare. Hur är er erfarenhet av detta fenomen på denna cykel?
Första att göra vid startproblem är alltid alltid alltid att testa med ett nytt fräscht batteri. Oavsett om det är laddat eller har rätt volt. Innan dess är det inte värt att lägga någon energi på att felsöka. Möjligt att man kan mäta dippen på batteriet när man startar, men nytt batteri ibland är gott :)
 
Första att göra vid startproblem är alltid alltid alltid att testa med ett nytt fräscht batteri. Oavsett om det är laddat eller har rätt volt. Innan dess är det inte värt att lägga någon energi på att felsöka. Möjligt att man kan mäta dippen på batteriet när man startar, men nytt batteri ibland är gott :)
Batteriet är helt nytt. Har inte mätt dippen dock
 
Batteriet är helt nytt. Har inte mätt dippen dock
Får startmotorn jobba en stund innan den startar eller är det bara att den upplevs trög? En V2-V4 surrar ju inte till som det gör med en radfyra. Det låter mer som att den inte orkar dra runt.
 
Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet.

Jag har en KTM 990 med litiumbatteri, och det är samma sak där. Trögstartat när temperaturen understiger 5 C, annars fungerar det bra. Läste någonstans att man kan pröva låta den stå med tändning och halvljus igång en stund innan man trycker på starten för att på såvis låta batteriet värma sig självt. Har aldrig haft tålamod att pröva om det hjälper.
 
Nu har jag äntligen tagit tummen ur och köpt en Tuono! :)
2022 factory ultra dark, kommer om 1-3 veckor!

SC-Projects 250mm ändrör ligger på 17.000:- , låter saftigt.. brukar det vara så dyrt?

ok.. akrapovic till min förra Streetfighter v4s var inte gratis heller…

Taggad!!!
 
Nu har jag äntligen tagit tummen ur och köpt en Tuono! :)
2022 factory ultra dark, kommer om 1-3 veckor!

SC-Projects 250mm ändrör ligger på 17.000:- , låter saftigt.. brukar det vara så dyrt?

ok.. akrapovic till min förra Streetfighter v4s var inte gratis heller…

Taggad!!!

Undvik att köp kort ändrör till rsv4 , det är ej bra för motorn och du tappar effekt, sen kan du få problem med idle rpm också.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top