Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sitter och drömmer lite med förbaskad covid.. Kikat på senare tuono.
Gillar den nya mer och mer ju mer jag ser den på Youtube ?
Hur är det med vikten.. 210kg fulltankad 2021, stämmer det?

Min - 11 jag hade va inte så intresserad av lek på 1 hjul.. Hur är det nu med de senare modellerna och skiljer 20 till 21an i detta avseende...
Kul att tråden är stabil.
Mvh Micke.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tyckte det var enklare att bakhjulsleka med min -14(1000) mot 16(1100). Eller så var det jag som var äldre och fe(t)gare
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tog mig första turen i Söndags på min tuono som inhandlades i November. Vilken maskin! Varför har jag inte köpt en tidigare ? Precis så tänkte jag när jag köpte min första SuperDuke 990. Men smilet innanför visir var större, tänk er Grinchen.

Kallt i backen och extremt mkt grus, så tog det lugnt, men testade såklart accelerationen och det saknas ju aldrig vrid! Tom på fyran så wheelar den utan koppling. Däremot besviken på wheeliecontrolen som även på lägsta begränsar framhjulslyft i mitt tycke alldeles för mkt. Blir definitivt att köra med den avstängd.

Räknar med ca 20-25 dagar på bana denna säsong! Längtar knappt alls ?

IMG_20220306_113946.jpg
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ingen som har en 2021 till salu?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nån som har en RSV4 1000 passagerarsadel till en Tuono med ombyggd bakdel till salu?
Till en Factory alltså?

Men du kanske hade tänkt dig nåt billigare ? Saftigt pris för den lille biten ?
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Införskaffade mig en 2014 Tuono nyligen. Har läst en del om varmstartproblem, framförallt på apriliaforum.com. Jag upplever att min är svårstartad ibland även när den är kall. Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet. Kanske har med det att göra? När den stått varmt, ute i solen på eftermiddagen tex så är den lättare att starta. Har inte blivit stående någon gång, den startar alltid även när den är varm, men visst känns den något tröttare. Hur är er erfarenhet av detta fenomen på denna cykel?
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Införskaffade mig en 2014 Tuono nyligen. Har läst en del om varmstartproblem, framförallt på apriliaforum.com. Jag upplever att min är svårstartad ibland även när den är kall. Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet. Kanske har med det att göra? När den stått varmt, ute i solen på eftermiddagen tex så är den lättare att starta. Har inte blivit stående någon gång, den startar alltid även när den är varm, men visst känns den något tröttare. Hur är er erfarenhet av detta fenomen på denna cykel?
Första att göra vid startproblem är alltid alltid alltid att testa med ett nytt fräscht batteri. Oavsett om det är laddat eller har rätt volt. Innan dess är det inte värt att lägga någon energi på att felsöka. Möjligt att man kan mäta dippen på batteriet när man startar, men nytt batteri ibland är gott :)
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Första att göra vid startproblem är alltid alltid alltid att testa med ett nytt fräscht batteri. Oavsett om det är laddat eller har rätt volt. Innan dess är det inte värt att lägga någon energi på att felsöka. Möjligt att man kan mäta dippen på batteriet när man startar, men nytt batteri ibland är gott :)
Batteriet är helt nytt. Har inte mätt dippen dock
 

Raderad medlem 61114

Guest
Batteriet är helt nytt. Har inte mätt dippen dock
Får startmotorn jobba en stund innan den startar eller är det bara att den upplevs trög? En V2-V4 surrar ju inte till som det gör med en radfyra. Det låter mer som att den inte orkar dra runt.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Har dock ett lithiumbatteri och det har inte varit många plusgrader på morgonen när jag startat för att köra till jobbet.

Jag har en KTM 990 med litiumbatteri, och det är samma sak där. Trögstartat när temperaturen understiger 5 C, annars fungerar det bra. Läste någonstans att man kan pröva låta den stå med tändning och halvljus igång en stund innan man trycker på starten för att på såvis låta batteriet värma sig självt. Har aldrig haft tålamod att pröva om det hjälper.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Nu har jag äntligen tagit tummen ur och köpt en Tuono! :)
2022 factory ultra dark, kommer om 1-3 veckor!

SC-Projects 250mm ändrör ligger på 17.000:- , låter saftigt.. brukar det vara så dyrt?

ok.. akrapovic till min förra Streetfighter v4s var inte gratis heller…

Taggad!!!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nu har jag äntligen tagit tummen ur och köpt en Tuono! :)
2022 factory ultra dark, kommer om 1-3 veckor!

SC-Projects 250mm ändrör ligger på 17.000:- , låter saftigt.. brukar det vara så dyrt?

ok.. akrapovic till min förra Streetfighter v4s var inte gratis heller…

Taggad!!!

Undvik att köp kort ändrör till rsv4 , det är ej bra för motorn och du tappar effekt, sen kan du få problem med idle rpm också.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top