Aprilia Tuono V4

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej!
Är i tankarna att skaffa en Tuono Factory.
Några skriver lite om att mappa om dem (vilket man så klart gör om man bytar avgassystem/slip-on), men finns det några andra fördelar med att mappa om?
Tyckte mig läsa någonstans om att man kunde låsa upp olika funktioner i mjukvaran också? (har visserligen inte med själva mappningen att göra) Alltså kan man även påverka mjukvaran i övrigt på dem?
Du får det kanske lite bättre än tillverkarna gjort när du mappar om den. Torde göra väldigt lite.

för att låsa upp andra funktioner så är det en ECU flash som ska göras.
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Hej Tuono-tråden :yoparty

Som relativt nybliven tuono-ägare och utan att finna konkreta simpla svar på något forum undrar jag nu (efter en fredagkväll i lokala garaget) - vad göra med avgasport/"exhaust flap cables". Monterade ett GPR furore slipon på min 17" (om det är bra/dåligt spelar mindre roll, fick en höst-deal och betalade 250 euro inkl shipping :)) .. Har ni tagit bort kablaget helt, och vad gör det, eller har somliga låtit det vara kvar och satt fast med buntband lite dolt någonstans?

Det ser lite struligt ut att plocka bort kablarna enl youtube, och ännu värre att montera tillbaka dem ^^. Vad jag förstått hittills (men det verkar vara mkt debatt, så öppnar dem mer kring 6000rpm men har ingen påverkan på effekt etc, utan mest för att hålla decibel nere i stadskörning? Har ni plockat bort dem, eller låtit vara kvar, men döljt på ngt smidigt vis?

Min jakt på hp är över, vill inte bara krångla till det och behöva montera tillbaka något som är meckigt att montera bort...

Mvh / Ironmike
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har bara hakat ur kablarna/vajrarna, funkar fint på min -21 precis som på min tidigare Factory.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Cool, då låter jag dem vara och döljer kablarna någonstans :giggle: Verkar räcka gott och väl utan att plocka bort, torrgasa lite i garaget och en störningsjour kom förbi för att kolla läget ^^
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Angående kablarna på -17 och nyare, om du inte har racemap kan du koppla ur/ta bort kablarna, men måste låta servot sitta kvar, annars får du felmeddelande.
Om du har racemap så kan du ta bort både kablar och servot utan att få felmmedelande.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Ni som kört Tuono ett tag, hur är driftsäkerheten? Är det lite småstrul eller åker man problemfritt?
Alla äger ju såklart världens bästa hoj, men om man kan vara objektiv och ärlig:)
Alla tillverkare har såklart måndags exemplar, har Aprilia fler såna än japanska konkurrenter, eller är det bara gamla fördomar?

Är lite sugen på att åka italiensk nästa säsong:)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ni som kört Tuono ett tag, hur är driftsäkerheten? Är det lite småstrul eller åker man problemfritt?
Alla äger ju såklart världens bästa hoj, men om man kan vara objektiv och ärlig:)
Alla tillverkare har såklart måndags exemplar, har Aprilia fler såna än japanska konkurrenter, eller är det bara gamla fördomar?

Är lite sugen på att åka italiensk nästa säsong:)
Hade min i 5 år utan ett enda bekymmer, saknar ljudet från V4:an som är beroendeframkallande.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ni som kört Tuono ett tag, hur är driftsäkerheten? Är det lite småstrul eller åker man problemfritt?
Alla äger ju såklart världens bästa hoj, men om man kan vara objektiv och ärlig:)
Alla tillverkare har såklart måndags exemplar, har Aprilia fler såna än japanska konkurrenter, eller är det bara gamla fördomar?

Är lite sugen på att åka italiensk nästa säsong:)
Har flera kompisar som kör Tuono. Inga problem. Ser riktigt välbyggd ut.
 

Dragspel

Ny medlem
Gick med
7 May 2019
Ort
Partille
Hoj
Kawasaki
Inget meningsfullt inlägg så men det blir nog en till våren. Något att tänka på? Blir väl en 2017-2019 endast pga färgkombinationerna.
Så ladda inför en jobbig jävel med många dumma frågor till våren
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inget meningsfullt inlägg så men det blir nog en till våren. Något att tänka på? Blir väl en 2017-2019 endast pga färgkombinationerna.
Så ladda inför en jobbig jävel med många dumma frågor till våren
2019 kom med elektronisk fjädring.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Vad är det för serviceintervall från 2018?
Mil mellan ventil justering?
Dom blir rätt dyra på en v-4?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Ni som kört Tuono ett tag, hur är driftsäkerheten? Är det lite småstrul eller åker man problemfritt?
Alla äger ju såklart världens bästa hoj, men om man kan vara objektiv och ärlig:)
Alla tillverkare har såklart måndags exemplar, har Aprilia fler såna än japanska konkurrenter, eller är det bara gamla fördomar?

Är lite sugen på att åka italiensk nästa säsong:)
Japansk kvalitet ang driftsäkerhet är det ju inte. Däremot är ju byggkvaliteten på en helt annan nivå
än budgethojarna från Japan. Du får ta lite Italiensk "charm" och "personlighet" i lite småstrul ibland med lite felkoder och dyligt som kan dyka upp. Har man börjat köra Tuono så är det något man gladeligen köper för normalt så är det inga problem som kostar jättebelopp mera än i undantagsfall. Köp 17 och framåt. Har själv haft 2020,2021 och nu en 2018.
PS Kom ihåg att ha ett rejält bensinkonto redo;)P_20210829_143307_vHDR_Auto (2).jpg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Japansk kvalitet ang driftsäkerhet är det ju inte. Däremot är ju byggkvaliteten på en helt annan nivå
än budgethojarna från Japan. Du får ta lite Italiensk "charm" och "personlighet" i lite småstrul ibland med lite felkoder och dyligt som kan dyka upp. Har man börjat köra Tuono så är det något man gladeligen köper för normalt så är det inga problem som kostar jättebelopp mera än i undantagsfall. Köp 17 och framåt. Har själv haft 2020,2021 och nu en 2018.
PS Kom ihåg att ha ett rejält bensinkonto redo;)
Angående årsmodeller, så skulle jag undvika de år där man gjort större uppdateringar. Det är dom som glitchat mest, dvs 2015, 2017 och tyvärr även 2021.
Men att köpa en beg maskin som rullat ~1000 mil, borde vara ganska safe. Då bör ev barnsjukdomar vara åtgärdade av första ägaren.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Angående årsmodeller, så skulle jag undvika de år där man gjort större uppdateringar. Det är dom som glitchat mest, dvs 2015, 2017 och tyvärr även 2021.
Men att köpa en beg maskin som rullat ~1000 mil, borde vara ganska safe. Då bör ev barnsjukdomar vara åtgärdade av första ägaren.
Njae man får skilja på brister i konstruktionen som skapar problem tex i motor och mindre saker som behöver rättas till med dom årsmodeller som kommit med uppdateringar. Maskinellt så har ju V4an gått till det bättre gradvis år för år. Vad det gäller 2021 så var det väl bara en uppdatering som behövdes angående en felkod som dök upp. Alltså bara programvara som strular vilket inte är något fysiskt problem som påverkar hojen i någon mån.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top