Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
[YOUTUBE-ID]6JSUtUti45I[/YOUTUBE-ID]




Engine type
Aprilia longitudinal 65° V-4 cylinder, 4-stroke, liquid cooling system, double overhead camshafts (DOHC), four valves per cylinder

Fuel
Unleaded petrol

Bore and stroke
78 x 52.3 mm

Total engine capacity
999.6 cc

Compression ratio
13:1

Maximum power at crankshaft
162 hp (119 kW) at 11,000 rpm

Maximum torque at crankshaft
110 Nm at 9,000 rpm

Fuel system
Airbox with front dynamic air intakes.
4 Weber-Marelli 48-mm throttle bodies with 4 injectors and latest generation Ride-by-Wire engine management.
Choice of three different engine maps selectable by the rider with bike in motion: T (Track), S (Sport), R (Road)

Ignition
Magneti Marelli digital electronic ignition system integrated in engine control system, with one spark plug per cylinder and “stick-coil” type coils

Starting
Electric

Exhaust system
4 into 2 into 1 layout, single oxygen sensor, lateral single silencer with engine management system controlled butterfly valve and integrated trivalent catalytic converter (already meets future Euro4 regulations)

Alternator
Flywheel mounted 420W alternator with rare earth magnets

Lubrication
Wet sump lubrication system with oil radiator and two oil pumps (lubrication and cooling)

Gearbox
6-speed cassette type gearbox
1st: 39/15 (2.600)
2nd: 33/16 (2.063)
3rd: 34/20 (1.700)
4th: 32/22 (1,455)
5th: 34/26 (1,308)
6th: 33/27 (1,222)
Gear lever with Aprilia Quick Shift electronic system (AQS)

Clutch
Multiplate wet clutch with mechanical slipper system

Primary drive
Straight cut gears and integrated flexible coupling, drive ratio: 73/44 (1,659)

Secondary drive
Chain: Drive ratio: 42/16 (2.625)

Traction management
APRC System (Aprilia Performance Ride Control), which includes Traction Control (ATC), Wheelie Control (AWC), Launch Control (ALC), all of which can be configured and deactivated independently.

Frame
Aluminium dual beam chassis with pressed and cast sheet elements.
Sachs steering damper.

Front suspension
Sachs upside down front fork with Æ 43 mm stanchions. Low profile forged aluminium calliper mountings for radial callipers. Completely adjustable spring preload and hydraulic compression and rebound damping. Wheel travel: 120 mm

Rear suspension
Double braced aluminium swingarm; mixed low thickness and sheet casting technology.
Sachs piggy back monoshock with completely adjustable: spring preload and hydraulic compression and rebound damping. APS progressive linkage. Wheel travel: 130 mm

Brakes
FRONT: Dual 320 mm floating stainless steel discs with lightweight stainless steel rotor with 6 studs. Brembo radial callipers with 4 Æ horizontally opposed 32 mm pistons. Sintered pads. Axial pump master cylinder and metal braided brake hoses.

Rear: 220-mm diameter disc; Brembo floating calliper with two Æ32 mm isolated pistons. Pump with integrated tank and metal braided hose

Wheel rims
Aprilia cast aluminium wheels with 3 split spoke design.
Front.:3.5”X17”
Rear: 6”X17”

Tyres
Radial tubeless.
Front: 120/70 ZR 17
Rear: 190/55 ZR 17 (alternative: 190/50 ZR 17; 200/55 ZR 17)

Dimensions (default settings)
Max. length: 2060 mm
Max. width: 800 mm (at the handlebar)
Max. height: 1100 mm
Min. height from the ground: 120 mm
Saddle height: 840 mm
Centre to centre distance: 1440 mm
Trail: 107.5 mm
Steering angle:25°

Kerb weight
179 kg *

Tank
17 litres (4-litre reserve included)



Är det bara jag som är sugen på nya tuono v4 ? :banana

Fronten ser lite dassig ut men desto mer jag ser den ..

Fyll gärna i med info om ni sitter på nån .. pris och dyl

Mvh M
 
En naken RSV4? Varför inte?

Däremot tycker jag att RSV4:an är så jäkla snygg att det inte finns någon anledning att göra nakenhoj av den.
 
Håller med om att Rsv4 är grymt läcker , men tyvär så går den inte att försäkra hos bilsport&Mc men det går denna att göra ;)
 
De som sett den i verkligheten påstår att den gör sig bättre så än på bild.
Jag hade nog lagt en beställning direkt om jag inte vore så toknöjd med min V2 tuono. Jag väntar nog till 2012 då det förhoppningsvis kommer en Tuono V4R Factory.
 
Ooo den vill jag ha :D
Den lär nog säkert kunna gå att försäkra på mig till skillnad från sporthojarna.
 
Desto mer jag ser Tuono V4r :yoparty

Spana in dessa bilder .
[YOUTUBE-ID]imn9wcrOWhQ[/YOUTUBE-ID]


Om allt går som jag vill så kanske jag åker på en sådan nästa säsong :banana
 
Icke! :tummenupp (Det är inte en fighter heller... :mad: )

Kan en B-king med sin effekt gå i klassen "Street" så kan denna.
Ja, jo, men B-king e en taskigt sminkad flodhäst som endast svårligen ändrar kurs.
Tuono v.3 kommer att duga gott till att äta upp kåpförsedda kusiner på bana
på samma sätt som sina föregångare.
 
Last edited:
Ja, jo, men B-king e en taskigt sminkad flodhäst som endast svårligen ändrar kurs.
Tuono v.3 kommer att duga gott till att äta upp kåpförsedda kusiner på bana
på samma sätt som sina föregångare.

JAmen, nu tror jag det rörde försäkringspremie och inte hojens kapacitet :)

Jag tycker Tuono V2 duger gott fortfarande :D
 
Trots att reklamen inte sa ett skit av det jag är ute efter så fick man habegär. Bra gjord reklam helt enkelt om man skall lura på mig en prilla ;D

Desto mer jag ser Tuono V4r :yoparty

Spana in dessa bilder .
[YOUTUBE-ID]imn9wcrOWhQ[/YOUTUBE-ID]


Om allt går som jag vill så kanske jag åker på en sådan nästa säsong :banana
 
Jahapp , hittade lite priser på nätet och tror dom stämmer ...


OK då kommer det intressanta......

Aprilia Tuono V4 kommer i 2 modeller

Aprilia Tuono V4 145.995.-
Aprilia Tuono V4R APRC 155.995.-

Altså en med APRC och en utan för övrigt ska det inte skilja något på dom två hojarna så valet är väl inte helt svårt. Som det är sagt ska dom gå i produktion April 2011 viket betyder att vill man ha en till 1'a maj så blir man nog tvungen att boka en "osedd" då SPG säger att chansen att den finns i montern på MC Mässan är minimal men det finns fortfarande en chans att den kommer.....

För övrigt så kommer hojar som såldes under 2010 behålla priset även för 2011 förutom RSV4 som för 2011 kommer i 4 versioner så här ser det ut....

Aprilia RSV4R 165.995.-
Aprilia RSV4R APRC 175.995.-
Aprilia RSV4 Factory 199.995.-
Aprilia RSV4 Factory APRC SE 211.995.-

Altså hojarna utan APRC har fått en prissänking.

Annan nyhet är Dorsoduro ABS Traction Controll som kommer att kosta 124.995.-

Hoppas att SPG får fram en av dom två Tuono som finns till MC Mässan så ses vi där.....

DP says: Fick priserna för 5 minuter sedan....
 
You lucky bastard. Och så var det dethär med bilder då va? :krama

fifan vilken hoj !! 15MIL och inkörning på Gotland Ring ,satt shift light på8000rpm gasa och trycka i växlarna med q-shiftern riktigt nice :tummenupp

Känns som jag är snabbare på denna redan nu än någon av mina fd hojar hehe helt otroligt vilket chassie :Bugar

en bild då .
 

Bifogat

  • 2011-07-13 15.13.57.jpg
    2011-07-13 15.13.57.jpg
    241.8 KB · Visningar: 1,308
Ball som fan, diggar den feta svingen.
I morrn provar jag en S1000RR :)
 
fifan vilken hoj !! 15MIL och inkörning på Gotland Ring ,satt shift light på8000rpm gasa och trycka i växlarna med q-shiftern riktigt nice :tummenupp

Känns som jag är snabbare på denna redan nu än någon av mina fd hojar hehe helt otroligt vilket chassie :Bugar

en bild då .

Usch och fy, stryk skulle du ha.... :avis :krama
Men jag väntar på den gul/svarta... :yoparty
 
:)
Ball som fan, diggar den feta svingen.
I morrn provar jag en S1000RR :)

Jo den e fet :)

Ett litet tips i all välmening , köp inget utan att testa denna Tuonon :tummenupp

Den ligger mkt bra till föräkringsmässigt med , men bäst ligger tuonon på banan :Bugar

Ljudet från V4an är musik !!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top