Aprilia Tuono V4

Hur gör man det? o ska jag bara googla ramnr på nätet?

Vad tolkar ni från de här bilderna från "carfax"?

View attachment 474364
View attachment 474365View attachment 474366
Den har fordonsår 2016 eftersom den är registrerad första gången 2016. Säger inget om när den är tillverkad. Jag har en 2016 rsv4, den är uttagen 2018 och har fordonsår 2018.

Dessutom har den varit smälld och blivit inlöst av försäkringsbolaget. Skulle kollat efter nåt annat om den inte är väldigt billig.
 
Hej på er...
Kan ni hjälpa mig med nedanstående frågor!

Jag undrar om när tillverkade den sista generationen tuono v4 1000 cc?

Jag har hittat en hos "Adrenaline Motors & workshop" i Hudiksvall en import cykel!

På vägverkets hemsidan står det fordonsår 2016 på den? kan det verkligen stämma detta (var det inte 2014 som var sista gen. av den modellen)?
Sedan undrar jag också om ni har nån erfarenhet från den ovannämnda mc butiken?

Tack för förhand
Jag har handlat av just den firman.. Finns en del övrigt att önska om ärligheten om fordonet i mitt fall.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Den har fordonsår 2016 eftersom den är registrerad första gången 2016. Säger inget om när den är tillverkad. Jag har en 2016 rsv4, den är uttagen 2018 och har fordonsår 2018.

Dessutom har den varit smälld och blivit inlöst av försäkringsbolaget. Skulle kollat efter nåt annat om den inte är väldigt billig.

Vad fan, det nämnde de inte om nåt & nu får jag lite huvudverk:3freak

Jag gjorde en impulsköp (85 000 kr) utan att kolla nåt i och med att den såg så fint ut:rodnar
 

Bifogat

  • v4 1000.png
    v4 1000.png
    2.8 MB · Visningar: 15
Last edited:
Vad fan, det nämnde de inte om nåt & nu får jag lite huvudverk:3freak

Jag gjorde en impulsköp (85 000 kr) utan att kolla nåt i och med att den såg så fint ut:rodnar

View attachment 474367

Äsch, är den lagad så är den ju lagad? Hojar blir i lösta när de kostar för mkt att laga, en repa i svingen, gaffel benen eller ramen tex så skenar kostnaderna iväg. Mycket lätt för en verkstad att rusta upp en inlöst hoj till alldeles utmärkt skick och sälja vidare.

Att en hoj varit kraschad gör den inte till en dödsfälla. Tänk alla som tävlar i roadracing, hojarna kraschar, man fixar den och kör vidar, gång på gång.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Vad fan, det nämnde de inte om nåt & nu får jag lite huvudverk:3freak

Jag gjorde en impulsköp (85 000 kr) utan att kolla nåt i och med att den såg så fint ut:rodnar

View attachment 474367
Som 4Life skrev ovan krävs det inte så mycket för att en hoj skall bli inlöst, så det behöver inte vara når problem.
Ser ut att vara en 2014. I så fall skall 10:e tecknet i chassienumret vara ett E.
Den verkar vara importerad och ägas av en privatperson, så du har nog inte köpt den av Adrenaline motors? Kanske nån anställd där?
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Jag har handlat av just den firman.. Finns en del övrigt att önska om ärligheten om fordonet i mitt

Som 4Life skrev ovan krävs det inte så mycket för att en hoj skall bli inlöst, så det behöver inte vara når problem.
Ser ut att vara en 2014. I så fall skall 10:e tecknet i chassienumret vara ett E.
Den verkar vara importerad och ägas av en privatperson, så du har nog inte köpt den av Adrenaline motors? Kanske nån anställd där?

Ja, VIN nr 10e siffran börjar på E!
Nej, Adrenaline motor säljer åt en kund.....
 
Last edited:
Äsch, är den lagad så är den ju lagad? Hojar blir i lösta när de kostar för mkt att laga, en repa i svingen, gaffel benen eller ramen tex så skenar kostnaderna iväg. Mycket lätt för en verkstad att rusta upp en inlöst hoj till alldeles utmärkt skick och sälja vidare.

Att en hoj varit kraschad gör den inte till en dödsfälla. Tänk alla som tävlar i roadracing, hojarna kraschar, man fixar den och kör vidar, gång på gång.

Det har du en poäng i? Men jag tänkte på den dan när jag ska sälja den kanske blir lite bekymmer pga den är reggat som skadad i historiken?

Dock säljaren meddelande att den har aldrig varit kraschad....
 
Det har du en poäng i? Men jag tänkte på den dan när jag ska sälja den kanske blir lite bekymmer pga den är reggat som skadad i historiken?

Dock säljaren meddelande att den har aldrig varit kraschad....
Jag skulle se det som ett större problem om säljaren påstått att det är en 2-3 år nyare modell.
 
Det har du en poäng i? Men jag tänkte på den dan när jag ska sälja den kanske blir lite bekymmer pga den är reggat som skadad i historiken?

Dock säljaren meddelande att den har aldrig varit kraschad....

Säljaren meddelar att den aldrig har varit kraschad…? Men Carfax säger att den har varit inlöst…?

Jag skulle definitivt vilja ha en förklaring till det innan jag gör affär.
 
Nu fick jag det är svaret från säljaren... När de har kollat "Carfax beviset"


Detta är inget vi har haft någon vetskap om så jag har inte undanhållit någon information ifrån dig.

Kunden valde att lämna hit en nybesiktigad motorcykel för service och förmedlingsuppdrag , vi har servat, provkört och fotograferat den inför försäljningen och det finns inte någonting som tyder på att något skulle vara i dåligt skick.

Jag ser såklart vad som står , men det är info som inte vi tagit del av tidigare och varken vi eller bilprovningen har sett några uppenbara brister.

Så cykeln i sig är i riktigt fint skick.
 
Det verkar vara flera hundar på begravning…

Något har uppenbarligen brustit i ursprungskontrollen vid importen, eftersom hojen reggats med ”fel” årsmodell och utan något som helst modellnamn.

Sedan verkar det ju inte vara väldigt länge sedan importen ägde rum. Den verkar ju ha fått sitt nuvarande regnummer den 30 juni och aldrig varit påställd efter det.

Jag blir lite lur på varför Carfax säger att hojen varit inlöst…? De borde rimligtvis inte känna till något sådant före en eventuell import…? Eller blir inlösta hojar försedda med nya regnummer och klassade som importer nuförtiden…?
 
Det verkar vara flera hundar på begravning…

Något har uppenbarligen brustit i ursprungskontrollen vid importen, eftersom hojen reggats med ”fel” årsmodell och utan något som helst modellnamn.

Sedan verkar det ju inte vara väldigt länge sedan importen ägde rum. Den verkar ju ha fått sitt nuvarande regnummer den 30 juni och aldrig varit påställd efter det.

J
ag blir lite lur på varför Carfax säger att hojen varit inlöst…? De borde rimligtvis inte känna till något sådant före en eventuell import…? Eller blir inlösta hojar försedda med nya regnummer och klassade som importer nuförtiden…?


jag har Ingen aning faktiskt.:va

Jag har inte hunnit prata med säljaren än. Och jobbat inatt o vaknade typ en timme sen..

Finansieringen av hojen blev klar igår och de skulle leverera den imon.

När jag skulle svara/skriva på avtalet, råkade kolla upp hojen på "Carfax". Då såg allt det & blev lite förvirrad.

Jag vet inte hur ska hantera det nu & undrar om hur hade ni gjort en sån situation???:brinnerup
 
Avbryt köpet och leta vidare.
Allt annat slutar med förlorade pengar.

Car.info har ingen info om inlösen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220727-122841.jpg
    Screenshot_20220727-122841.jpg
    307.2 KB · Visningar: 16
Last edited:
jag har Ingen aning faktiskt.:va

Jag har inte hunnit prata med säljaren än. Och jobbat inatt o vaknade typ en timme sen..

Finansieringen av hojen blev klar igår och de skulle leverera den imon.

När jag skulle svara/skriva på avtalet, råkade kolla upp hojen på "Carfax". Då såg allt det & blev lite förvirrad.

Jag vet inte hur ska hantera det nu & undrar om hur hade ni gjort en sån situation???:brinnerup
Kan man se i Carfax vilket datum hojen blev inlöst?

När jag köpte en importerad hoj för några år sedan såg det ut som om även den hade blivit skrotad och inlöst. Saken var bara att den enligt datumet blivit inlöst flera år innan hojen byggdes och vid en närmare kontroll visade det sig att den fått ärva ett gammalt registreringsnummer och att det var det tidigare fordonet som blivit skrotat.

Men jag tycker fortfarande att det känns fel eftersom du uppenbarligen trott att du köpt en 2016 när det i själva verket är en -13 eller -14.
Jag hade därför backat köpet och kollat efter något annat istället.
 
Kan man se i Carfax vilket datum hojen blev inlöst?

När jag köpte en importerad hoj för några år sedan såg det ut som om även den hade blivit skrotad och inlöst. Saken var bara att den enligt datumet blivit inlöst flera år innan hojen byggdes och vid en närmare kontroll visade det sig att den fått ärva ett gammalt registreringsnummer och att det var det tidigare fordonet som blivit skrotat.

Men jag tycker fortfarande att det känns fel eftersom du uppenbarligen trott att du köpt en 2016 när det i själva verket är en -13 eller -14.
Jag hade därför backat köpet och kollat efter något annat istället.

Det kan jag tyvärr inte se...

Jag fick den tyska ägarens reg bevis och där står det att det är en årsmodell 2014

De tio siffrorna i VIN nr stämmer med Carfax beviset också...

Men fattar inte fortfarande hur i vårt transportstyrelset kan reggas hojen som en årsmodell 2016 trots allt de har haft original registreringsbevis vid förregistrering!
 
Det kan jag tyvärr inte se...

Jag fick den tyska ägarens reg bevis och där står det att det är en årsmodell 2014

De tio siffrorna i VIN nr stämmer med Carfax beviset också...

Men fattar inte fortfarande hur i vårt transportstyrelset kan reggas hojen som en årsmodell 2016 trots allt de har haft original registreringsbevis vid förregistrering!
Det händer. Tyvärr får du då också betala högre försäkringspremie eftersom den räknas som 2016. Jag säger abort.
 
Nu har jag pratat med säljaren och han nämnde om att varken firman lr ägaren kände till att hojen tidigare har varit skadad & inlöst förrän jag skickade in Carfax rapporten.

Hojen är väldigt fin skick och inga avvikelser kunde noteras vid import & ursprungskontroll i Sverige eller vid service i firman.

Han sa också att kanske den har varit skadad/inlöst samt lagat tidigare i Tyskland och registrering av fordonsår ev. blandat med fordonet första gången i trafiken!!!

Nu har jag upphävt köpet :glömdet

Tack för all stöd och hjälpen:)
 
Helt rätt beslut att upphäva köpet…!

Även om skicket är bra och priset är rätt så innehåller dokumentationen alltför många frågetecken…frågetecken som inte är uträtade och som kommer att vändas emot dig den dag du ska sälja den.

Ramnumret och de som känner till modellen antyder årsmodell 2013-2014. Ändå är den reggad som 2016 och någon försöker också - i alla fall till en början - att sälja den som en 2016…Sedan detta med inlösen eller ej…Och som om det inte vore nog, nyligen importerad och aldrig påställd i Sverige…Vem sjutton importerar en Tuono för att INTE köra den, men väl lämna bort den på försäljningsuppdrag hos en firma som sannolikt vill ha ganska många procent för detta…?
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top