Aprilia-tråden.

Nix hjulet är inte demonterat ville inte ge mig på det, de skall börja skruva på den nästa vecka. Så tyvärr någon avdragare har jag inte.

Mmm 9300:- :mad: helt hutlöst.

Skruven gick nog av i startögonblicket nått hände med "frihjulskopplingen" så den vred sig troligtvis lite grand.

Ahh intressant att de har satt 6 bultar på de nya motorerna, svänghjulet ser ju förberett ut för 3 bultar till. Ja för fasen håller med måste varit ett problem varför skulle de annars fördubbla antalet bultar, fast jag har inte hört talas om detta problem tidigare:confused:.

Det problemet har diskuterats tidigare i tråden, inte helt ovanligt tyvärr.

Pm:a vad du vill ge för grejorna, så ska jag se om jag kan få loss skiten om jag tycker det är värt jobbet:D
 
3052376 Det blir ju inte heller lättare av att motorn låter rätt illa när den går som den ska....:D

Kör och va glad:yoparty



Nä, min började låta efter en inspirerad tur in till stan, så från inget ljud tillatt motorn stannade körde jag väl 2 km typ

8300mil! det är fan inte dåligt:tummenupp

Men vad det är som skrammlar vid kallstart har jag ingen aning om. Tyvärr är det kanske så att efter så många mil börjar en del delar bli lite slitna helt enkelt.
Halloj....

Efter som det gick så snabbt måste det vara ett riktigt motor ras. Har varit med om samma på våra racer bilar. Inte skojjigt alls.........
8300 mil e väl inte så mycket med tanke på att den gått preppad sen 2700 oxå. Portad topp, höjt komp, PC3, hel pipa samt öppet in. Med 124hk å 120nm på hjulet som resultat.
Har servat den var 500 mil å klappat den varje morgon innan de lugna å fina turerna!!!!!! Hoppas på lika många mil till. Skramlet e nog som du säger allmänt slitage.
 
Ni som kan...hittat en 03:a Falco motor nämligen. Vad jag förstår så ska den passa bolt on i min 00:a ram?
Är det inte lite mer kräm i 03:ans jämfört med 00:an
Hört att Millens motor fick lite större ventiler bl.a. Är det samma för Falcon? Det som skiljt dem åt innan var väl diverse strypningar i insuget samt annan bränslestyrning?

Kan jag använda mitt trottelhus om jag inte får med det till 03:an?
 
Last edited:
Har som sagt fått tag i en -03:a motor nu, men MÅSTE jag ha ett nytt chip, eller kan jag justera om insprutet med min PCIII:a? Eller är det så att även tändningspunkten skiljer, kan nämligen inte ändra den med min PCIII:a.
 
Monterade idag in PC III på min 06:a. När verkstadskillen är färdig frågade han efter "O2 eliminatorn". Det fanns ingen sådan, men det skulle funka ändå om det bara var race-mappningen som var aktiverad. Ringde MC firman där jag handlat bågen dom visste inte vilken map som var aktiverad.

Ringde därefter en Mc firma i Alingsåstrakten som är duktiga på Italienare och har bänk. -"Det går inte att koppla ur Lambda-sonden så du måste ha "syre tjillivippen" där, något som vi märkt på 06:orna. Den kostar 800kr men vi har ingen hemma.

Summasummarum: PCIII monterad, O2 eliminatorn beställd, bänkning uppskjuten tills vidare.

Erfarenhet: Skall du montera PCIII på Aprilior nyare än 2006 så behöver du även köpa och montera dit O2 eliminatorn. (Alingsåsfirman kallade det något annat)

(Nu har jag iallafall en ursäkt om jag inte slår varvrekord på Nordslingan)

Lite sent ute men har inget för mig just nu.
Jag blir lite förbryllad...jag har en Tuono-06'a med PCIII utan O2-manick. PC'n är egentligen till RSV-04,-05 men det spelar ingen roll. Fungerar alldeles utmärkt.

För att det ska funka måste man skifta till Map2 förstås.
Sensorerna går att ta bort men först måste man deaktivera dom i ECU'n mha Axone-burken. ECU'n kommer annars att larma även om sensorerna inte används.
 
Lite sent ute men har inget för mig just nu.
Jag blir lite förbryllad...jag har en Tuono-06'a med PCIII utan O2-manick. PC'n är egentligen till RSV-04,-05 men det spelar ingen roll. Fungerar alldeles utmärkt.

För att det ska funka måste man skifta till Map2 förstås.
Sensorerna går att ta bort men först måste man deaktivera dom i ECU'n mha Axone-burken. ECU'n kommer annars att larma även om sensorerna inte används.

Kom på det där jag också :) , om map två är aktiverad för slip-on så brukar O2 Sensoren va av aktiverad..Drygt att verstäderna måste ha en axone för att göra det bara(de är så biliga not"
 
Kom på det där jag också :) , om map två är aktiverad för slip-on så brukar O2 Sensoren va av aktiverad..Drygt att verstäderna måste ha en axone för att göra det bara(de är så biliga not"
Jepp, jag fick det gjort "gratis" men jag köpte förstås en hoj och nya rör i samma veva...
 
Lite sent ute men har inget för mig just nu.
Jag blir lite förbryllad...jag har en Tuono-06'a med PCIII utan O2-manick. PC'n är egentligen till RSV-04,-05 men det spelar ingen roll. Fungerar alldeles utmärkt.

För att det ska funka måste man skifta till Map2 förstås.
Sensorerna går att ta bort men först måste man deaktivera dom i ECU'n mha Axone-burken. ECU'n kommer annars att larma även om sensorerna inte används.


Kommer inte ihåg exakt vad som sades men Biscaya menade att på Factory från -06 så hjälpte det inte med racemap (=map2?), utan man var tvungen att byta ut lambdasonden. (Han var ju naturligtvis intresserad av att sälja en men inte ljög han väl?)
 
Är det nån som vet om det är skadligt att åka med orginaldämpare om man har bytt till Termignonis eller Arrows chipp.
Tänkte jag skulle prova å åka lite bana å då lär väl Leovinchi slipon låta lite för mycket.
 
Kommer inte ihåg exakt vad som sades men Biscaya menade att på Factory från -06 så hjälpte det inte med racemap (=map2?), utan man var tvungen att byta ut lambdasonden. (Han var ju naturligtvis intresserad av att sälja en men inte ljög han väl?)

Har han axone vertyget så behöver man inte nya lambdasonden.. om han klarar av att hantera axone vertyget förstås.

http://www.apriliaforum.com/forums/
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=103149

Finns det mycket bra info på...
 
Halloj...

Min har oxå börjat att skrammla vid kallstart, men den tystnar efter ca 1-2sek..... Började era på detta vis oxå??
Det är en Falco 00:a å har rullat ca 8300 lugna mil tror jag!!!!

Det är förmodligen kamkedjesträckarna. De är hydrauliska och har förmodligen tappat lite olja i tryckaren när den kallnat. Sen när de fått upp trycket så tystnar de. Alltså som i en bil med Hydrauliska ventiltryckare. De kan ofta skramla till lite precis i början med kall motor.
Har din inte skramlat till förut så kan det ju vara så att tryckaren är lite sliten eller att det kommit in smuts. Försvinner skramlet skulle jag inte vara orolig men hålla koll på det. Ta bort sträckarna i vinter och kolla ev. slitage kanske?

/F.d. Milleägare ska jag tillägga...
 
Halloj....

Efter som det gick så snabbt måste det vara ett riktigt motor ras. Har varit med om samma på våra racer bilar. Inte skojjigt alls.........
8300 mil e väl inte så mycket med tanke på att den gått preppad sen 2700 oxå. Portad topp, höjt komp, PC3, hel pipa samt öppet in. Med 124hk å 120nm på hjulet som resultat.
Har servat den var 500 mil å klappat den varje morgon innan de lugna å fina turerna!!!!!! Hoppas på lika många mil till. Skramlet e nog som du säger allmänt slitage.

Och behöver du nya sträckare, Wasa, så har jag två liggande som jag köpte i onödan då jag trodde det var det som var felet på min.
 
I manualen till min RSV R så står det följande under Technical Data:

Vehicle max. load: RSV 180kg (driver + passenger + luggage) - RSV R 105 kg

105 kilo är ju inte så mycket, det gör ju det omöjligt att skjutsa någon utan att överskrida begränsningen. Men på raden ovanför står det: Seats: RSV 2 - RSV R 1. Men jag har ju skjutssadel till min? En skjutssadel som tydligen är överflödig iom 105-kilosbegränsningen? Tycker det är lite underligt detta.
 
I manualen till min RSV R så står det följande under Technical Data:

Vehicle max. load: RSV 180kg (driver + passenger + luggage) - RSV R 105 kg

105 kilo är ju inte så mycket, det gör ju det omöjligt att skjutsa någon utan att överskrida begränsningen. Men på raden ovanför står det: Seats: RSV 2 - RSV R 1. Men jag har ju skjutssadel till min? En skjutssadel som tydligen är överflödig iom 105-kilosbegränsningen? Tycker det är lite underligt detta.

Nja, 2 italienska GP-förare går nog på, plus lite packning...
 
Är sugen på RSV 1000R

Vad kan ni som vet märket säga om en sån?

Markant sämre/bättre årsmodeller?

Andrahandsvärde?

Generellt jämfört med rettor?

Försäkring?

Övrigt?

Kul att byta fabrikat sägs det.
 
Last edited:
Är sugen på RSV 1000R

Vad kan ni som vet märket säga om en sån?

Markant sämre/bättre årsmodeller?

Andrahandsvärde?

Generellt jämfört med rettor?

Försäkring?

Övrigt?

Kul att byta fabrikat sägs det.

98-00 hade lite dålig koppling, men den brukar va bytt annars finns det ny att köpa till vetig pening.
01-03 inga problem alls går o går.
04-05 lite barn sjukdomar men ny model(sving bytt på garanti)
06-> flesta barnsjukdomar fixade...jag hittar ingen på min än.
Andra hansvärde är väll bra.
Försäkringen är som alla andra sporthojar ej dyrare.
 
Är sugen på RSV 1000R

Vad kan ni som vet märket säga om en sån?

Markant sämre/bättre årsmodeller?

Andrahandsvärde?

Generellt jämfört med rettor?

Försäkring?

Övrigt?

Kul att byta fabrikat sägs det.

Kör en 03.a och är grymt nöjd med den! Det är min andra V2 Aprilia och har inte haft någar problem med dem.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av V2 motorer men det har förekommit otaliga trådar om V2 vs R4 och något man bör ha i åtanke att karaktären på Aprilias V2 skiljer sig mycket från en 1000cc R4.
Det är viktigt att ha det i bakhuvudet när man provkör annars är risken att du vid en första jämförelse blir besviken.

Gick själv från 1000cc R4 till V2 och ibörjan tycket jag att det var väldigt besvärligt att göra V2, fick inget flyt men nu har jag svårt att tänka mig ett MC-liv utan V2 :)

Lycka till!

/BW

Man växer liksom in i att köra V2
 
Kör en 03.a och är grymt nöjd med den! Det är min andra V2 Aprilia och har inte haft någar problem med dem.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av V2 motorer men det har förekommit otaliga trådar om V2 vs R4 och något man bör ha i åtanke att karaktären på Aprilias V2 skiljer sig mycket från en 1000cc R4.
Det är viktigt att ha det i bakhuvudet när man provkör annars är risken att du vid en första jämförelse blir besviken.

Gick själv från 1000cc R4 till V2 och ibörjan tycket jag att det var väldigt besvärligt att göra V2, fick inget flyt men nu har jag svårt att tänka mig ett MC-liv utan V2 :)

Lycka till!

/BW

Man växer liksom in i att köra V2


Bättre marknadsföring kan dom inte få, jag blir ju skitsugen..

Återkommer i tråden när jag hittat nåt objekt sen!


Lam-kaka---->


Tack för info.

Gjorde de som volvo brukar göra på 04:an? Samlade in alla för svingbyte, eller var det endast vissa som krånglade?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top