Aprilia-tråden.

Brukar dyka upp hela motorer på tyska eBay. Hittar du en motor från 01-03 får du 7hk till tack vare högre komp och större insugsventiler, bara att byta chippet i boxen också. Den uppgraderade kopplingen får du på köpet :tummenupp

Måste man byta chip, eller går det bra att styra om med PCIII:a. Har nämligen redan en sån, och iom at jag har renegadekit samt ett 2-1-2 system så kanske det är bättre att köra med PCIII och lämna in skiten för bänkning?

Och det är bara att montera en nya motor rätt i rammen alltså, samma fästen och yttermått?

/Pajje
 
Jo, de dyker upp med jämna mellanrum har jag sett. Passar 01-03 motorn direkt i en 99:a ram och elsystem också?

Hur är det med delar mellan 99 och 00 motorn? Passar de med varandra, tänker på koppling, cylindrar, toppar mm.?

Ja 99-00 är identiska. Vad gäller elsystem mellan 99-00 och 01-03 ska det bara vara chippet i databoxen som skiljer. Gasspjällen är identiska till och med.
 
En erfarenhet rikare

Monterade idag in PC III på min 06:a. När verkstadskillen är färdig frågade han efter "O2 eliminatorn". Det fanns ingen sådan, men det skulle funka ändå om det bara var race-mappningen som var aktiverad. Ringde MC firman där jag handlat bågen dom visste inte vilken map som var aktiverad.

Ringde därefter en Mc firma i Alingsåstrakten som är duktiga på Italienare och har bänk. -"Det går inte att koppla ur Lambda-sonden så du måste ha "syre tjillivippen" där, något som vi märkt på 06:orna. Den kostar 800kr men vi har ingen hemma.

Summasummarum: PCIII monterad, O2 eliminatorn beställd, bänkning uppskjuten tills vidare.

Erfarenhet: Skall du montera PCIII på Aprilior nyare än 2006 så behöver du även köpa och montera dit O2 eliminatorn. (Alingsåsfirman kallade det något annat)

(Nu har jag iallafall en ursäkt om jag inte slår varvrekord på Nordslingan)
 
Monterade idag in PC III på min 06:a. När verkstadskillen är färdig frågade han efter "O2 eliminatorn".


Har den samma erfarenheten:gnissla
Gjorde dynon på samma "Alingsåsfirma" för 2 veckor sedan...
Resultatet blev ju inte som andra har rapporterat....125hk:näsblod ...KN filter, PCIII, O2 elim och kortade Akrapovic slipon.
Men det var inte toppkraften som jag var interesserad av:rolleyes: .....mer en jämn och stark powerkurva.
Har läst nånstans att "firman" alltid ligger lågt i HK ligan...eller kanske bara som jag intalar mig själv....hehe!!
Hade vart ball å se vad du får för resultat.....

Mvh
Anders
 
Last edited:
Monterade idag in PC III på min 06:a. När verkstadskillen är färdig frågade han efter "O2 eliminatorn". Det fanns ingen sådan, men det skulle funka ändå om det bara var race-mappningen som var aktiverad. Ringde MC firman där jag handlat bågen dom visste inte vilken map som var aktiverad.

Ringde därefter en Mc firma i Alingsåstrakten som är duktiga på Italienare och har bänk. -"Det går inte att koppla ur Lambda-sonden så du måste ha "syre tjillivippen" där, något som vi märkt på 06:orna. Den kostar 800kr men vi har ingen hemma.

Summasummarum: PCIII monterad, O2 eliminatorn beställd, bänkning uppskjuten tills vidare.

Erfarenhet: Skall du montera PCIII på Aprilior nyare än 2006 så behöver du även köpa och montera dit O2 eliminatorn. (Alingsåsfirman kallade det något annat)

(Nu har jag iallafall en ursäkt om jag inte slår varvrekord på Nordslingan)


Tack för infon...kan va bra och veta när jag ska bänka in min med helsystem.
 
koppling

Hoj!

Jag är ute efter en koppling, lameller + stålskivor. Någon som kan ge tips på bra märke, rimligt pris å vart jag ska handla?

Skicka gärna ett PM

/Ante
 
Hur petiga är öhlinsgafflarna på RSV R? Har läst om folk som fått läckande packboxar vid vinterförvaring osv, men hur känsliga är de egentligen? Räcker det att man gungar på hojen nån gång i månaden under vintern för att de ska klara sig, eller krävs det mer gymnastik?

Edit:
En grej till. Om frambromsen pulserar "ibland" på en RSV R, är det stor varningsflagg på det? Och vad är det för serviceintervall på en RSV R? Är det nåt stort och dyrt vid 3000 mil?
 
Last edited:
Ni som har skruvat isär rotax-motorn, hur fick ni loss generatorhjulet:va Har både värmt och använt avdrgarverktyg, försökt med slaghammare, inget har funkat. Egentligen så ska man ju dra i en skruv i hjulet, som sen trycker av det mot vevaxeln. Nån som har en sån skruv man kunde få låna, alt. vet var man kan få tag på en?

Hittade en motor i england till vettigt pris som det står passar i falco 00-03 och mille 98-03. Är det exakt samma motor i falcon och millen?

/Pajje
 
Last edited:
Nybliven milleägare anmäler sig! Körde hem en helt fantastiskt snygg Mille R -03 idag, 32 mil tråkväg och jag satt och fnittrade som en tjej ibland, jesus vilken ball hoj det är. :yoparty

Men: Den startar inte. Jag misstänker att batteriet är kasst trots att laddaren visar fullt. Biltema-batteri sitter i nu, jag tror det är för klent helt enkelt. Hos säljaren startade den i garaget, när jag skulle provköra sedan så märkte man att den inte riktigt orkade dra runt för fullt, men den tände ändå. När jag skulle köra hem 20 minuter senare så klickar bara reläet, inte en suck ur motorn. Samma visa nu, efter 3 timmars körning. Några tankar om detta?
 
Grattis till hojen! Du har nog rätt gällande batteri problemet!
 
Uppdatering: Nytt batteri inköpt och monterat men den startar fortfarande inte, den bara klickar från reläet. Så jag testade att koppla förbi reläet genom att dra startkabel mellan batteriets pluspol och kabelns fäste på startmotorn, och den startar direkt när man gör så. Betyder det att startreläet är kasst?
 
Hej !
jag har följt ditt problem här och tror att ditt batteri har orsakat kolbildning på kontaktytorna i reläet ,,
testa o pilla isär det och putsa upp ytorna så ska du set att det kan fungera,
om inte så kan du med lite sökande här på forumet hitta ersättningsrelän som passar,, många duktiga här.

lycka till
// Jocke

Uppdatering: Nytt batteri inköpt och monterat men den startar fortfarande inte, den bara klickar från reläet. Så jag testade att koppla förbi reläet genom att dra startkabel mellan batteriets pluspol och kabelns fäste på startmotorn, och den startar direkt när man gör så. Betyder det att startreläet är kasst?
 
Hej !
jag har följt ditt problem här och tror att ditt batteri har orsakat kolbildning på kontaktytorna i reläet ,,
testa o pilla isär det och putsa upp ytorna så ska du set att det kan fungera,
om inte så kan du med lite sökande här på forumet hitta ersättningsrelän som passar,, många duktiga här.

lycka till
// Jocke

Ska kollas imorgon! :) Annars lutar det åt ett yamaharelä, verkar som att folk har bra erfarenheter med det där reläet som nämnts i tråden innan.
 
Ny uppdatering: Startreläet är bytt mot ett begagnat yamaharelä, och hojen startade på första försöket efter det monterats. :banana

250 spänn på RN MC-service och demontering ute i Partille, stabilt.
 
Fick fatt på en -03 motor på ebay, skickas imorron (förhoppningsvis):)

Bara att slänga i och sen i med ett vettig map i PCIII:an och köra.


Förhoppningsvis...
 
Fick fatt på en -03 motor på ebay, skickas imorron (förhoppningsvis):)

Bara att slänga i och sen i med ett vettig map i PCIII:an och köra.


Förhoppningsvis...

Snyggt! :tummenupp

Vad blev det för pris? Tyskland? Dyr frakt?

Min rullar på som förut trots skrammel men det kan ju vara bra att veta i fall att...

/R
 
Hua..Låter som jag har samma probs som Psychobiker och Ryno. Märkte att filtret var fullt med mjuka skimrande kopparflingor vid senaste oljebytet vid 3750 mil. Märkligt att motorn går så bra än. Inte nåt märkbart ihållande missljud i min motor heller..O jag som mest touringkört sen den var 750 mil och tog över sen första varsamme ägarn. Alltid bytt filter o olja, Motul 300V helsynt "by the book"...Lär ju ligga lagerslagg runt både rova o låda nu. Billigast o enklast att köpa begagnat mao?
 
Don Tomaso, Psychobiker och Ryno vilka års modeler är era hojar alla från 98-00 eller är någon 01-> ? , Försöker ringa in vilka års modeler det är eller om det är alla.

Vet att jag har sätt något om det här på af1 forumet förut och jag va för mig att alla de va <-00.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top