Aprilia-tråden.

Nån som har verkstadsbok till mille 00. Måste ha isär/ihop motor. Har inte lyckats hitta det på apriliaklubben, bara hur jag får ur motorn ur ramen, och de hade jag nog listat ut ändån.

Måste som sagt riva isär motorn då någonting har lossnat inuti, och lite dokumentation hade inte skadad vid ihopsättningen.

Här kommer en länk till Aprilia RSV Owners Club, det är fritt att registrera sig och troligtvis kommer du åt de dokument som finns att ladda ner.

Lycka till! :tummenupp

http://www.bikersoracle.com/rsv/forum/forumdisplay.php?f=16

Sorry, man ska tydligen vara någon typ av sponsor för att få tillgång till dessa trådar.

Kolla denna länk, detta är till Millen!

http://mcnamee.tzo.net/motorcycle/manuals/Aprilia/MilleShopManual/workshop_manual.pdf
 
Last edited:
Oljebyte Aprilia rsv mille.. problems

Är nybörjare på att byta olja på bågen. och har problem och hoppas på några fina visdomsord från nån kunnig människa.

har hällt i olja i oljebehållarn satt ditt filtret. Pluggat klart allting,

MEN sen när den ska igång så pumpar bara bränslepumpen + att oljelampan lyser då inte bra.
Den ska väl börja pumpa oljan själv?
Ska det luftas nånstans lr va sitter det i?
Boken till hojjen är ju på tyska och italenska så det är man inte så hjälpt av.
Vore tacksam för lite hjälp.
 
Det är inte som på alla andra hojar att oljelampan lyser när tändningen är på men motorn avstängd?
 
Är nybörjare på att byta olja på bågen. och har problem och hoppas på några fina visdomsord från nån kunnig människa.

har hällt i olja i oljebehållarn satt ditt filtret. Pluggat klart allting,

MEN sen när den ska igång så pumpar bara bränslepumpen + att oljelampan lyser då inte bra.
Den ska väl börja pumpa oljan själv?
Ska det luftas nånstans lr va sitter det i?
Boken till hojjen är ju på tyska och italenska så det är man inte så hjälpt av.
Vore tacksam för lite hjälp.

Lite otydligt om du startat motorn, det pumpas som sagt ingen olja förren motorn är igång. Kolla dock nivån när du startar, suger in rätt mycket olja i motorn så du kan få fylla på igen. 4 liter får jag hälla i om man tömt den ordentligt.
 
Är nybörjare på att byta olja på bågen. och har problem och hoppas på några fina visdomsord från nån kunnig människa.

har hällt i olja i oljebehållarn satt ditt filtret. Pluggat klart allting,

MEN sen när den ska igång så pumpar bara bränslepumpen + att oljelampan lyser då inte bra.
Den ska väl börja pumpa oljan själv?
Ska det luftas nånstans lr va sitter det i?
Boken till hojjen är ju på tyska och italenska så det är man inte så hjälpt av.
Vore tacksam för lite hjälp.

Har precis för mig att ECU'n inte tillåter start innan oljetryck finns. Har du bytt och det saknas olja i röret till pumpen och filtret är tomt kan det ta några extra sekunder innan trycket kommer och motorn "får" starta av ECU'n.
Kan ha blandat ihop med en annan hoj......kommer inte ihåg...:va

/J
 
Har precis för mig att ECU'n inte tillåter start innan oljetryck finns. Har du bytt och det saknas olja i röret till pumpen och filtret är tomt kan det ta några extra sekunder innan trycket kommer och motorn "får" starta av ECU'n.
Kan ha blandat ihop med en annan hoj......kommer inte ihåg...:va

/J


det är lät som det skulle kunna vara nått tror jag. När jag kör igång så att startmotorn ska starta så susar bara insprutningen. inget annat händer. Den tänder inte ett smack lr försöker inte ens göra det.

Men vart ska man hälla olja isåf? Har kört en bra lång stund, för jag tänkte att den kanske behöver suga in lr pumpa? vem vet. men rullar inte kolvarna så kan den ju inte suga nått heller.
Kanske olje filtret från olje behållarn sitter igen lite?

Nån som har några bra ideér?

Tack för alla svar. Skönt å kunna få hjälp när bågen står still i sommarvärmen:tummenupp
 
det är lät som det skulle kunna vara nått tror jag. När jag kör igång så att startmotorn ska starta så susar bara insprutningen. inget annat händer. Den tänder inte ett smack lr försöker inte ens göra det.

Men vart ska man hälla olja isåf? Har kört en bra lång stund, för jag tänkte att den kanske behöver suga in lr pumpa? vem vet. men rullar inte kolvarna så kan den ju inte suga nått heller.
Kanske olje filtret från olje behållarn sitter igen lite?

Nån som har några bra ideér?

Tack för alla svar. Skönt å kunna få hjälp när bågen står still i sommarvärmen:tummenupp



Du har inte råkat satt olje filtret åt fel håll?
 
Nån som har verkstadsbok till mille 00. Måste ha isär/ihop motor. Har inte lyckats hitta det på apriliaklubben, bara hur jag får ur motorn ur ramen, och de hade jag nog listat ut ändån.

Måste som sagt riva isär motorn då någonting har lossnat inuti, och lite dokumentation hade inte skadad vid ihopsättningen.

Finns på aprilia sidan! Rotax V990 guiden har beskrivning på allt. Men om motorn går runt när du frikopplar? Borde inte problemet ligga runt växellådan eller utgående drivning då? Eller är jag helt bakom flötet?

Hoppas du får ordning på det! :)
 
Finns på aprilia sidan! Rotax V990 guiden har beskrivning på allt. Men om motorn går runt när du frikopplar? Borde inte problemet ligga runt växellådan eller utgående drivning då? Eller är jag helt bakom flötet?

Hoppas du får ordning på det! :)

Dom länkarna funkar inte tyvärr. Jag var dessutom otydlig, det går runt när man snurrar på bakhjulet, dvs funkar från kopplingen och bakåt.

I vilket fall hittade jag problemet, en kamkedjesträckare hade gett upp...


Någon som har en sån liggandes, tror det tar lite tid att beställa, av vad jag hört här inne om leveranstider ifrån aprilia.
 
Dom länkarna funkar inte tyvärr. Jag var dessutom otydlig, det går runt när man snurrar på bakhjulet, dvs funkar från kopplingen och bakåt.

I vilket fall hittade jag problemet, en kamkedjesträckare hade gett upp...


Någon som har en sån liggandes, tror det tar lite tid att beställa, av vad jag hört här inne om leveranstider ifrån aprilia.

Den är väl hydraulisk på V990 motorn därav startspärren innan oljetryck finns...? Upp med bilder på den.

/J
 
Dom länkarna funkar inte tyvärr. Jag var dessutom otydlig, det går runt när man snurrar på bakhjulet, dvs funkar från kopplingen och bakåt.

I vilket fall hittade jag problemet, en kamkedjesträckare hade gett upp...


Någon som har en sån liggandes, tror det tar lite tid att beställa, av vad jag hört här inne om leveranstider ifrån aprilia.

pm till RSV_R kan finnas en liten möjlighet att han har någon på en skrotad motor som han har ligandes.
 
Dom länkarna funkar inte tyvärr. Jag var dessutom otydlig, det går runt när man snurrar på bakhjulet, dvs funkar från kopplingen och bakåt.

I vilket fall hittade jag problemet, en kamkedjesträckare hade gett upp...


Någon som har en sån liggandes, tror det tar lite tid att beställa, av vad jag hört här inne om leveranstider ifrån aprilia.

Tjena, vet inte om du hittat de manualer du behöver men i alla fall finns det ett gäng här : http://aprilia.no-ip.org/.
 
Last edited:
Montera helsystem hur mycket jobb?

Då var det dags att få tummen ur och montera helsystem från Akrapovic på min Mille.

Tycker inta att jag har tummen mitt i handen men råd från någon som gjort detta innan mottages tacksamt.

Vad behöver man demontera etc för att det ska gå smidigt

/Peter
 
Då var det dags att få tummen ur och montera helsystem från Akrapovic på min Mille.

Tycker inta att jag har tummen mitt i handen men råd från någon som gjort detta innan mottages tacksamt.

Vad behöver man demontera etc för att det ska gå smidigt

/Peter


Inte svårt! Om det nu är ett bara är en dämpare? Skruva bort snabbskruven mellan sidokåpor och botten. Skruva bort 2 skruvar fram och 2 bak i botten. Trixa bort botten genom att trä igenom stödet. Skruva nu bort den lilla plast kåpan som sitter mellan kylarna med 3 st skruvar. Skruva bort original dämparen med 1 skruv och 2 st fjädrar. Ta sedan bort mellanrören med ytterligare fjädrar. Skruva sedan av grenrören. Nu är det klart för att montera de nya grejerna som är en barnlek! :tummenupp
 
Jag jobbar till sjöss och i vintras angjorde jag amerikansk hamn en gång i veckan plus att båten under våren skulle gå över till europa och avmönstring skulle ske i Köpenhamn. Det innebar att jag kunde beställa vad jag ville från AF1 Racing, slippa tull och moms samt få alla prylarna direkt hem! :)

Det blev lite godsaker. Allt utom övre kåpkrashpuckarna sitter monterade. är inte riktigt sugen på att såga sönder kolfibern där. Finns den kåpdelen att få tag på som krashkåpa tro? :va

Efter att akrapiporna, PC3:an och ett KN-filter installerades var hojen på mappning hos MP-racing i Billesholm. Effektkurvan blev väldigt jämn och fin. Tyvärr hade han fel på frekvensomriktaren till simulerad fartvind för trycksatt luftburk, men utan trycksatt luftburk gav hojen 132 hk på bakhjulet. Den borde ge 5-7 % mer med luft i burken men det återstår att se. Ska dit igen vid ett lämpligt tillfälle och bänka på nytt. Med lite tur kommer jag upp i 140 bakhjulshästar vilket jag tycker får anses som bra.

Apriliaskinnstället kunde jag inte låta bli att köpa på grund av den totala matchningen till hojen. Sista bilden där skinnstället syns "in action" är tagen av Kungen här på forumet och är i ingången på hårnålen på Knutstorp.

Nya grepp, både till koppling och broms.
ResizeofIMG_9370.jpg


ResizeofIMG_9376.jpg


ResizeofIMG_9378.jpg


ResizeofIMG_9372.jpg


ResizeofIMG_9369.jpg


ResizeofIMG_9363.jpg


ResizeofIMG_9361.jpg


ResizeofIMG_9358.jpg


ResizeofIMG_9346.jpg



Bilden nedan är tagen av Kungen här på forumet.
DSC_8412-253.jpg
 
Inte svårt! Om det nu är ett bara är en dämpare? Skruva bort snabbskruven mellan sidokåpor och botten. Skruva bort 2 skruvar fram och 2 bak i botten. Trixa bort botten genom att trä igenom stödet. Skruva nu bort den lilla plast kåpan som sitter mellan kylarna med 3 st skruvar. Skruva bort original dämparen med 1 skruv och 2 st fjädrar. Ta sedan bort mellanrören med ytterligare fjädrar. Skruva sedan av grenrören. Nu är det klart för att montera de nya grejerna som är en barnlek! :tummenupp


Tack för infon :tummenupp
Har 2 burkar men har införskaffat en bottenkåpa som redan är uttagen för vänster rör.

Antar att det är samma jobb förutom kåpan?

/Peter
 
Tack för infon :tummenupp
Har 2 burkar men har införskaffat en bottenkåpa som redan är uttagen för vänster rör.

Antar att det är samma jobb förutom kåpan?

/Peter

Japp! Om de sitter fotpinnar på båda sidan av bakramen på en 03, vilket det säkert gör. Och att du har hål i dessa för att kunna fästa dämparen eller om du köpt nya hängare i kolfiber kanske? :)
 
Vet att det tidigare nämnts tips på ställen där man kan beställa aprilia reservdelar som både har rimliga priser och snabba leveranser.

Står med skuret vevstakslager, så jag behöver ju allra minst nya topplockspackningar, även om jag förmodligen får veven fixad på nån motorrenoveringsfirma.

nån som har några tips?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top