Aprilia-tråden

Übernice! Vad har du gjort i övrigt med hojen för att få ut mer effekt? Jag antar att dessa vackra krökar inte är steg 1 av trimningen.

Tackar.

Jag har faktiskt inte gjort något annat än slipon och mappning med Power Commander. T o m orginalluftburk och orginalfilter. Så jag är väl fortfarande på steg-1 liksom.
 
Tackar.

Jag har faktiskt inte gjort något annat än slipon och mappning med Power Commander. T o m orginalluftburk och orginalfilter. Så jag är väl fortfarande på steg-1 liksom.


Skit snack....jag har nog sätt att du kör med glidmedel på kåporna för att den ska bli snabbare :mad:
 
Jag har rensat luftburken klippt kabeln till ECU skall montera KN-luftfilter och ett Scorpion-slipon funderar nu på vilken väg man ska gå vad det gäller Chip kontra Powercommander vad använder ni på era spagettiraketer???? har någon av er synkat insugen??? erfarenheter av detta ingrepp.
 
Jag har rensat luftburken klippt kabeln till ECU skall montera KN-luftfilter och ett Scorpion-slipon funderar nu på vilken väg man ska gå vad det gäller Chip kontra Powercommander vad använder ni på era spagettiraketer???? har någon av er synkat insugen??? erfarenheter av detta ingrepp.


Jag skulle rekommendera en powercommander samt att du får hojen injusterad i bänk då får du ett gott resultat. Ett chip är ju inte individuellt anpassad för just din motor och konfiguration.

Synkat insugen har jag inte hört nåt om, du menar kanske synk av cylindrarna. Vad jag vet så märks det på en ojämn tomgång när det behöver göras.
 
Stukad sving?

Hej!
Är det ngn av er som har en mille från 98?
Har köpt en sving till en sådan och undrar över en buckla som jag först tyckte såg normal ut, men inte nu längre. Vore tacksam om ni kunde gämföra med era svingar. Bucklan sitter på drevsidan. Skickar med 2 bilder.

// Jocke
 

Bifogat

  • sving-1-copy.jpg
    sving-1-copy.jpg
    54.1 KB · Visningar: 82
  • sving-2-copy.jpg
    sving-2-copy.jpg
    60.8 KB · Visningar: 94
Hej!
Är det ngn av er som har en mille från 98?
Har köpt en sving till en sådan och undrar över en buckla som jag först tyckte såg normal ut, men inte nu längre. Vore tacksam om ni kunde gämföra med era svingar. Bucklan sitter på drevsidan. Skickar med 2 bilder.

// Jocke

Ska INTE vara där!! :näsblod
 


Synkat insugen har jag inte hört nåt om, du menar kanske synk av cylindrarna. Vad jag vet så märks det på en ojämn tomgång när det behöver göras.

Det finns insugstrattar till varje cylinder och är dessa olika långa eller på något annat sätt olika så kan det innebära att man går miste av lite effekt. Vissa bygger om dessa så att de blir identiska och i många fall måste man då även se över luftburken eftersom denna oftast är orsaken till att trattarna inte är identiska till formen i orginalutförande. Nu vet jag inte hur det är just med Aprilia RSV Mille, om det är stor skillnad mellan insugstrattarna.
 
Jag har rensat luftburken klippt kabeln till ECU skall montera KN-luftfilter och ett Scorpion-slipon funderar nu på vilken väg man ska gå vad det gäller Chip kontra Powercommander vad använder ni på era spagettiraketer???? har någon av er synkat insugen??? erfarenheter av detta ingrepp.

Hejsan! Förra året satte jag dit KN-luftfilter, Leo-vince slipon och chip sen nu i vinter satte jag dit Powercommander och har precis bänkat den hos Dinmc, det hördes skillnad på gången efter injustering (jämnare gång).
Tyckte att den svarade bättre på gasen också.
Nu kanske kompisarna kan ligga bakom utan att det sticker i ögonen av avgaserna :) (fick nog för mycket bränsle utan PC).
Hästkrafterna ökade med 3,5hk efter injusteringen med powercommandern.
Motorcykeln mår nog bättre att få en optimal inställning så jag rekomenderar PC.
Mvh Fosse
 
Var köpte du Powercommandern någonstans mäter man in förhållandet mellan cylindrarna vid bänkningen och vad kostar det.
Hejsan! Förra året satte jag dit KN-luftfilter, Leo-vince slipon och chip sen nu i vinter satte jag dit Powercommander och har precis bänkat den hos Dinmc, det hördes skillnad på gången efter injustering (jämnare gång).
Tyckte att den svarade bättre på gasen också.
Nu kanske kompisarna kan ligga bakom utan att det sticker i ögonen av avgaserna :) (fick nog för mycket bränsle utan PC).
Hästkrafterna ökade med 3,5hk efter injusteringen med powercommandern.
Motorcykeln mår nog bättre att få en optimal inställning så jag rekomenderar PC.
Mvh Fosse
 
Godis till salu, bl.a. helt Akkra, wavebromsar, kåpor kolfiber mm!

Tjena! Nu har jag jobbat klart i Norge och bor åter i Åre. Garaget skall rensas på RSV-prylar, kolla in utbudet på http://www.sporthoj.com/annonser/?id=45562

Hade annons tidigare, men hann inte att fixa med prylarna pga allt jobb i Oljekungarnas land. Sorry, men nu kör vi!

Hör av er om ni hittar nått av intresse :yoparty

Mvh, Ronny
 
Bränd koppling?

Någon som har erfarenhet av Millens koppling? Misstänkt att min slirat vid hårt gaspådrag och mycket riktigt är den innersta stålskivan bränd, se bild. På Apriliaforum.com (som ligger nere idag) skriver de att det går att blästra stålskivorna så det bettar igen. Någon som har erfarenhet av detta?

Kan det vara oljan jag använt som är en bov i dramat, OKQ8 15W50 SBK Racing?

Clutch01.JPG


Clutch02.JPG
 
Någon som har erfarenhet av Millens koppling? Misstänkt att min slirat vid hårt gaspådrag och mycket riktigt är den innersta stålskivan bränd, se bild. På Apriliaforum.com (som ligger nere idag) skriver de att det går att blästra stålskivorna så det bettar igen. Någon som har erfarenhet av detta?

Kan det vara oljan jag använt som är en bov i dramat, OKQ8 15W50 SBK Racing?

Visst kan du blästra dom men en uppsättning nya är att föredra. Det finns spaltmeter att läsa ang kopplingen på första generationens Millar......sök på apriliaforum.com

Ett tips är att lägga 2mm shims på skruvarna som håller fjädrarna. Vad det gäller oljan så vet jag inget och tänker inte starta ännu en olje-debatt:tummenupp

/J
 
Har lusläst på famiglia-aprilia och i denna tråd (i brist på apriliaforum.com) och det verkar som att helsyntet bör undvikas. I brist på IP och Agip är det Motul 5100 som gäller? Det verkar som om blästring bara hjälper tillfälligt och är det nåt jag inte gillar så är det göra samma jobb flera ggr pga snålhet :rolleyes: Lutar åt ett Barnett-kit men behöver jag inte byta tryckplatta då också?

Visst kan du blästra dom men en uppsättning nya är att föredra. Det finns spaltmeter att läsa ang kopplingen på första generationens Millar......sök på apriliaforum.com

Ett tips är att lägga 2mm shims på skruvarna som håller fjädrarna. Vad det gäller oljan så vet jag inget och tänker inte starta ännu en olje-debatt:tummenupp

/J
 
Har lusläst på famiglia-aprilia och i denna tråd (i brist på apriliaforum.com) och det verkar som att helsyntet bör undvikas. I brist på IP och Agip är det Motul 5100 som gäller? Det verkar som om blästring bara hjälper tillfälligt och är det nåt jag inte gillar så är det göra samma jobb flera ggr pga snålhet :rolleyes: Lutar åt ett Barnett-kit men behöver jag inte byta tryckplatta då också?

Byter du till Barnett så kan du nog köra helsyntet.....tror jag, kolla upp det. Din tryckplatta vet jag inget om, sök på apriliaforum så fort det är uppe igen.

Tråkigt med strul.......:(

/J
 
Byter du till Barnett så kan du nog köra helsyntet.....tror jag, kolla upp det. Din tryckplatta vet jag inget om, sök på apriliaforum så fort det är uppe igen.

Tråkigt med strul.......:(

/J

Inget större strul egentligen, anledningen till att jag började nysta i det var att jag upptäckte att min drevning var 16/44, trodde jag hade 17/42 och att den därför var lite svag i axxet. Bör bli en märkbar skillnad när motorn och lådan snurrar lika fort sen när jag fixat det här :)
 
foton

Tjejen tog lite fina bilder på Millen dan innan jag sålde den förra helgen. Finns ni i närheten och vill ha lite finbilder så säg till, går nog att fixa rätt billigt... :tummenupp

Hallo.
Kan du fråga damen om jag kan använda dessa bilder när jag vill skryta över Millen min och i så fall vilket fotograf-namn jag ska sätta ut och länk till ev hemsida?
Har ni fått sommar där nere i landet ännu? Här är det barmark och is!!

Ps. Nu är snygghojen sänkt rejält så även fotografen skulle nog ha nått ner till marken. De ljuvliga kåporna står dock i mitt vardagsrum.
 
Back
Top