Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hej !
olje läckage är generellt sett ovanliga på Rotaxmotorerna,, hmm
har du gjort pedantiskt rent vid framdrevet från all kedjeolja när du felsökt ?
för det blir ju otroligt skitigt där,
jag har inte stött på detta någon gång och har heller inte läst/hört om det någonstans,
ang stödet så är det säkerligen bäst att chimsa in det,såvitt du inte kan lägga på matreal med svets eller så,men vanligtvis så brukar det som glappar upp inte bli speciellt rakt utan det "kilar" lite.

lycka till
// Jocke

Hej,
Har en Mille R -01.
Misstänker läck i en packbox, den har dragit olja och stödet droppar. Jag misstänker utgående axel vid drevet, men det skulle kunna vara växelväljaraxeln också.
Någon som stött på detta tidigare, vilken packbox var det i så fall?
Är det svårt att byta, nåt att tänka på just på millen?

Upptäckte dessutom att stödet glappat upp sig rätt ordentligt. Återigen, är det nån som stött på detta tidigare?
Funderar på att antingen banka ihop "klykan" som bulten går genom, eller sätta dit ett par brickor. Vilket tror ni mest på?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Hej,
Har en Mille R -01.
Misstänker läck i en packbox, den har dragit olja och stödet droppar. Jag misstänker utgående axel vid drevet, men det skulle kunna vara växelväljaraxeln också.
Någon som stött på detta tidigare, vilken packbox var det i så fall?
Är det svårt att byta, nåt att tänka på just på millen?

Upptäckte dessutom att stödet glappat upp sig rätt ordentligt. Återigen, är det nån som stött på detta tidigare?
Funderar på att antingen banka ihop "klykan" som bulten går genom, eller sätta dit ett par brickor. Vilket tror ni mest på?

Det är inte så att du har läckande kopplingscylinder (slaven). Min läcker lite och det rinner ut vid stödet. Men nu ligger det en ny fin guldeloxerad hemma och väntar på montering! :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
OJAK är du helt säker på att en drar mycket olja?, det sitter torsump på hojen så man måste varmköra hojen ca 1 mil innan man kan se rätt nivå. Har du också orginal luftburken kvar eller sitter det någon annan på hojen?, lättast är väll att ta av nedre kåpan och kolla vart det kommer ifrån....tror ej det är växel axeln..
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Det är inte så att du har läckande kopplingscylinder (slaven). Min läcker lite och det rinner ut vid stödet. Men nu ligger det en ny fin guldeloxerad hemma och väntar på montering! :tummenupp

Där satt den! :tummenupp
Trodde aldrig på kopplingen eftersom det rann sådana mängder, men bromsoljan måste ha runnit ner och löst upp lite kedjeoljeguck, som sedan runnit med längs med stödet.
Nu när jag rev isär såg jag att det läckte från slavcylindern, och att behållaren var på minimum. Passade även på att varmköra motorn, och det verkar som att motoroljenivån är intakt, och att förra avläsningen var falskt larm. Jag hade väl inte kört tillräckligt hårt innan jag kollade oljan :tungan

Vad kostar en fin guldeloxerad, och vad kostar det att byta original? Eller är det bara någon packning?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
vad bra att det inte var andra problem än så :tummenupp
det är mig veteligen extremt ovanligt med motorläckage,men därimot för vissa frekvent förekommande med tätningen i slaven,

jag har köpt mina tätningar hos Italia Bike Center i Arboga och om du ringer så har dom säkert en liggandes på hyllan telenummer 0589 13830 vet ej pris eftersom mina har jag erhållit på garanti,hälsa från mig om du ringer,

mvh Jocke i köping.

Där satt den! :tummenupp
Trodde aldrig på kopplingen eftersom det rann sådana mängder, men bromsoljan måste ha runnit ner och löst upp lite kedjeoljeguck, som sedan runnit med längs med stödet.
Nu när jag rev isär såg jag att det läckte från slavcylindern, och att behållaren var på minimum. Passade även på att varmköra motorn, och det verkar som att motoroljenivån är intakt, och att förra avläsningen var falskt larm. Jag hade väl inte kört tillräckligt hårt innan jag kollade oljan :tungan

Vad kostar en fin guldeloxerad, och vad kostar det att byta original? Eller är det bara någon packning?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Där satt den! :tummenupp
Trodde aldrig på kopplingen eftersom det rann sådana mängder, men bromsoljan måste ha runnit ner och löst upp lite kedjeoljeguck, som sedan runnit med längs med stödet.
Nu när jag rev isär såg jag att det läckte från slavcylindern, och att behållaren var på minimum. Passade även på att varmköra motorn, och det verkar som att motoroljenivån är intakt, och att förra avläsningen var falskt larm. Jag hade väl inte kört tillräckligt hårt innan jag kollade oljan :tungan

Vad kostar en fin guldeloxerad, och vad kostar det att byta original? Eller är det bara någon packning?

En packningssats kostar runt en 500 har jag för mig (kommer inte ihåg exakt.)
Men orginalcylindern är tydligen skit och att packa om den hjälper bara temporärt.

Jag beställde en snygging från AF1 racing i staterna. Tog 4 dagar med flygfrakt, lev. hem till dörren. Har inte monterat än, men den ser jäkligt seriös ut! :yoparty Fick med luftnings burk och allt! :tummenupp
www.af1racing.com

Du kan även beställa från tyska www.italoparts.de de har ett annat märke.
Tror de är billigare på cylindern, men AF1 hade annat godis som de inte har på italoparts som jag köpte på en gång :tummenupp
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Tack för hjälpen allihopa! :tummenupp
Ska kolla ditt tips Jocke samt Guzzicenter här där jag bor. Tror det lutar åt packningslösningen.
Är det någon som vet varför det börjar läcka, eftersom det verkar vara ett inte helt ovanligt fel? Alltså vad i konstruktionen som felar?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag ska till Italia Bike center i em så jag kan kolla om dom har på hyllan hemma det du behöver,,
mvh jocke

Tack för hjälpen allihopa! :tummenupp
Ska kolla ditt tips Jocke samt Guzzicenter här där jag bor. Tror det lutar åt packningslösningen.
Är det någon som vet varför det börjar läcka, eftersom det verkar vara ett inte helt ovanligt fel? Alltså vad i konstruktionen som felar?
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Nån som är sugen på att köpa mitt diodbakljus till Mille som går att koppla in blinkers på så det blinkar gult? Köpte det för att blinkers inte fick plats med ett Akra helsystem men sålt iväg det nu. Köpte det för nästan 800:- men säljer det för 400:- plus frakt. Skicka PM!

9ecd_1.JPG


9faa_1.JPG
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Packningen kom igår, 250kr som sagts - och nu sitter den på hojen!
Tack Jocke, ska höra av mig nästa gång något behövs :tummenupp
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Packningen kom igår, 250kr som sagts - och nu sitter den på hojen!
Tack Jocke, ska höra av mig nästa gång något behövs :tummenupp

Det var en enkel packning va? Ska bli intressant att se om det håller tätt för dig eller om du får byta igen efter ett tag.
Får se om min med tre packningar håller längre än din ompackade.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kort fråga: Hur låter originalblåset på millen? Det är alltså den rostfria jätteburken jag menar, som bl a syns på ovanstående postares avatar. :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top